شناخت مسائل و ظرفیت‌های ایرانیان مقیم ترکیه

15:10 - 05 آذر 1393
کد خبر: ۱۸۲۵۲
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: شانزدهمین نشست تخصصی اداره کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با حضور خلج منفرد رایزن سابق فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه برگزار شد.

: شانزدهمین نشست تخصصی ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی روز چهارشنیه در محل سالن اجتماعات ساختمان شماره یک این سازمان با موضوع " شناخت مسائل و ظرفیت‌های ایرانیان مقیم ترکیه" برگزار شد.

در این نشست که مدیران و کارشناسان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نهادها و سازمان‌های مختلف حضور داشتند، دکتر خلج منفرد رایزن سابق فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا به ارائه سخنرانی و نقطه نظرات خود در این خصوص پرداخت.

در ابتدای این برنامه دیو سالار مدیرکل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور با اشاره به سوابق این گونه مباحث در اداره‌کل گفت: ضروری است تا با استفاده از نقطه نظرات صاحب‌نظران در حوزه‌های تخصصی مرتبط با کشورهای مختلف به ویژه در خصوص ایرانیان نسبت به برنامه‌ریزی دقیق‌تر و هم‌افزایی میان فعالان فرهنگی از سازمان‌ها و نهادهای مختلف اقدام کرد که در ماه‌های اخیر سمینار "اندیشه مهاجرت در ذهنیت ایرانی" برگزار شد و در ادامه نیز تلاش خواهد شد نسبت به برگزاری جلسات هم‌اندیشی و تخصصی در زمینه‌های برنامه ریزی لازم صورت پذیرد.

خلج منفرد مباحثی با ارائه مقدمه‌ای کوتاه به سابقه حضور ایرانیان و جایگاه زبان فارسی در این کشور پرداخت و دلایل و انگیزه‌های حضور ایرانیان در این کشور را برشمرد و گفت : انگیزه‌های فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و امنیتی، جهانگردی و گردشگری، اقتصادی، تجاری و فرصت‌های شغلی و کسب علم و دانش مهمترین انگیزه‌های حضور ایرانیان در ترکیه است که هرکدام از این موضوعات دارای زیر‌شاخه‌ها و بسترهای مختلفی هستند و گروه‌هایی همچون دانشجویان، پزشکان، بازرگانان و تجار ایرانی و...بخش عمده ای از آنان را در بر می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود به موضوع کسب علم و دانش به‌ویژه در دهه‌های اخیر اشاره کرد و افزود: تعدادی از مهاجران ایرانی با هدف کسب علم و دانش به این کشور سفر نموده‌اند و در همین کشور اقامت گزیده‌اند و امروز بخش قابل توجهی از متخصصان در رشته‌های مختلف به ویژه پزشکی را در این کشور به خود اختصاص داده‌اند.

در ادامه برنامه حضار و شرکت‌کنندگان مباحث و سوالات خود را مطرح و پاسخ‌های لازم ارائه گردید.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *