آینده رابطه ایران و عربستان به کجا خواهد انجامید؟

10:30 - 17 خرداد 1395
کد خبر: ۱۸۲۳۸۶
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: طرح قصه دشمنی عربستان با ایران به آمریکا ارتباط دارد و این کشور از عربستان به عنوان اهرم علیه ایران استفاده می کند.
علی اصغری//عربستان اهرم آمریکا برای فشار به ایران است/ مقامات آل سعود در رویه خود تجدید نظر کنندسعدالله زارعی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی پیرامون لغو حج تمتع از سوی ایران و افزایش تنش بین ایران و عربستان و اینکه این تنش تا کجا ادامه خواهد داشت؟ اظهار کرد:‌ آن چیزی که ما در شرایط فعلی در منطقه مشاهده می کنیم توجه به این نکته است که با توجه به افزایش قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و در تعامل با کشورهای جهان متاسفانه تنش میان ایران با برخی از کشورهای همسایه از جمله عربستان به شکل های مختلفی بروز و ظهور پیدا کرده است که ایران دراین روند بوجود آمده مقصر نبوده و هیچ نقشی ندارد.

وی افزود: اتهام افکنی علیه جمهوری اسلامی ایران متاسفانه در طی یک سال اخیر به یک فرآیند مستمر از سوی برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان در عرصه سیاسی و رسانه ای تبدیل شده است روندی که نقش اصلی و سرکردگی آن را آل سعود و فرزندان آن ایفا می کنند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه بسیاری از ناظران و تحلیلگران منطقه‌ای اعتقاد دارند که تا چند سال آینده تنش میان ایران و عربستان افزایش پیدا خواهد کرد، تأکید کرد: بدون شک عربستان در این زمینه با همسو کردن کشورهای عربی در صدد خواهد بود تا فشارها بر ایران را افزایش دهد روندی که بدون شک ایران نیز باید رویکرد مشخصی را برای آن اتخاذ کند زیرا بدون شک با شرایط فعلی تنش میان ایران و عربستان افزایش خواهد داشت.

زارعی تصریح کرد: اما توجه به این نکته نیز قابل ذکر است که باید به این موضوع نیز دقت داشته باشیم که ظرفیت عربستان برای مقابله با ایران و افزایش تنشها علیه کشورمان بسیار  کوچک بوده و مقامات این کشور هرچقدر دست و پا بزنند نمی توانند نسبت به افزایش قدرت ایران اقدام موثری را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه طرح قضیه استفاده از اهرم عربستان علیه ایران آمریکاست، گفت: دولتمردان آمریکایی تاب تحمل افزایش قدرت ایران را ندارند از این رو با توجه به توافق برجام و مسائلی از این دست در صدد هستند تا تنش علیه ایران را از بعد بین المللی به بعد منطقه ای سوق دهند تا ایران را با چالش های جدیدی رو به رو کنند غافل از اینکه این روند نیز به مانند دیگر استراتژی های آمریکا برای کاهش قدرت ایران جواب نخواهد داد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تأکید کرد: مقامات آل سعود به عنوان یکی از کشورهای مسلمان جهان بهتر است در روند اتخاذ تصمیمات خود در قبال ایران یک تجدیدنظر جدی را اتخاذ کنند زیرا این روند به ضرر آنها تمام می شود.

براساس گزارش میزان، پیش تر روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشته بود: "باراک اوباما همواره در قبال ایرانی‌ها تواضع از خود نشان می‌دهد چراکه او به این نتیجه رسیده که ایران قدرت اول منطقه است و سامانه‌های موشکی پیشرفته در کنار انواع پهپادها و کشتی‌های نظامی در اختیار دارد. رئیس‌جمهور آمریکا این نگرش را نسبت به اعراب ندارد و آن‌ها را بی‌عرضه حساب می‌کند و کشورهای عربی را تنها وسیله‌ای برای رونق بازار سلاح و تجهیزات نظامی آمریکا در نظر گرفته است"




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *