رمزگشایی از معماهای جنایی با آزمایشگاه‌های ژنتیک پزشکی قانونی + فیلم و عکس

8:19 - 16 خرداد 1395
کد خبر: ۱۸۱۸۵۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس قوه قضائیه در بازدید از بخش‌های مختلف مرکز پزشکی قانونی کهریزک همچون آزمایشگاه‌های ژنتیک قانونی کشور و دستگاه ژنتیک آنالایزر و آزمایشگاه سم شناسی، مجموع این فعالیت‌ها را قابل تحسین دانست.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، آيت‌الله آملی لاريجانی هفته گذشته در آخرين برنامه از اولين روز سفر استانی به تهران، از مركز تشخيصی آزمايشگاهی پزشكی قانونی استان تهران بازديد و در جریان روند اجرای امور و کارشناسی‌های پزشکی قانونی قرار گرفت.

رمزگشایی از معماهای جنایی با آزمایشگاه‌های ژنتیک پزشکی قانونی + عکس

رئیس قوه قضائیه از بخش‌های مختلف مركز تشخيصی آزمايشگاهی پزشكي قانونی استان تهران بازديد كرد و ضمن گفت و گو با پزشكان و كارشناسان مركز در جريان روند اجرای امور و كارشناسی‌های پزشكی قانونی در کشف جرم و شناسایی مجرم قرار گرفت.

رئیس قوه قضائیه در بازدید از بخش‌های مختلف همچون آزمایشگاه‌های ژنتیک قانونی کشور  و دستگاه ژنتیک آنالایزر و آزمایشگاه سم شناسی، مجموع این فعالیت‌ها را قابل تحسین دانست و بر این موضوع تاکید کرد که توانایی‌های علمی پزشکی قانونی بیش از پیش از طریق رسانه‌های عمومی در سطح جامعه مطرح شود.

رمزگشایی از معماهای جنایی با آزمایشگاه‌های ژنتیک پزشکی قانونی + عکس

وی گفت: مرکز رسانه قوه قضائیه باید با صدا و سیما تعامل داشته باشد که مردم بدانند در پزشکی قانونی و قوه قضائیه چه خدماتی ارائه می‌شود.

به همین منظور به سراغ دکتر مهدوی معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور رفته‌ایم تا با تجهیزات سازمان پزشکی قانونی کشور که مورد تحسین رئیس قوه قضائیه قرار گرفت آشنا شویم. وی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی به معرفی و تشریح تجهیزات مدرن این سازمان در راستای ارائه خدمات علمی و دقیق برای کشف جرم و شناسایی مجرم پرداخت.

وی اظهارکرد: پزشکان متخصص و کارشناسان خبره با کمک دستگاه‌ها و تجهیزاتی که در مراکز و آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی وجود دارد نقش بسیار موثری را در کشف جرائم بازی می‌کنند.

رمزگشایی از معماهای جنایی با آزمایشگاه‌های ژنتیک پزشکی قانونی + عکس

عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص آزمایشگاه ژنتیک قانونی و دستگاه ژنتیک آنالایزر اظهارکرد: این دستگاه یکی از مهم ترین تجهیزات با فناوری بالا  در راستای کشف جرم  و شناسایی مجرمین از طریق بررسی شناسه‌های هویتی ژنتیکی است.

وی در خصوص ویژگی دستگاه آزمایشگاه ژنتیک قانونی اظهارکرد: این دستگاه یکی از مهم ترین تجهیزات در راستای کشف جرم به روش تشخیص هویت است.

دکتر مهدوی گفت: آزمایشگاه‌های ژنتیک سازمان پزشکی قانونی به دستگاه ژنتیک آنالایزر مجهز می‌باشند. این آزمایشگاه‌ها در شهرهای بزرگ همچون تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، کرمانشاه، ساری و رشت و زاهدان راه اندازی شده است.

رمزگشایی از معماهای جنایی با آزمایشگاه‌های ژنتیک پزشکی قانونی + عکس

دکتر مهدوی افزود: پروفایل‌های ژنتیکی که نقشه‌های ژنی مربوط به هویت منحصر به فرد در افراد است توسط کارشناسان خبره در آزمایشگاه‌های ژنتیک پزشکی قانونی از طریق تجهیزات بسیار پیشرفته بدست می‌آید.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه بیان کرد: در صحنه‌ای که جرم اتفاق می‌افتد بقایا و نمونه‌هایی نظیر یک تار مو از مجرم به جا می‌ماند و یا زمانی که مهاجم درصدد تسلط بر قربانی خود می‌باشد در اثر مقاومت و دفاع قربانی  آثاری نظیرذرات ناچیزی از پوست مهاجم زیر ناخن قربانی باقی مانده که از همین میزان ناچیز می‌توان پروفایل ژنتیکی فرد مهاجم را کشف نمود.

دکتر مهدوی اضافه کرد: وقتی متهم دستگیر شد نمونه خون متهم توسط پزشکی قانونی اخذ شده و پس از تهیه پروفایل ژنتیکی از آن، با پروفیلی که از نمونه به جا مانده از مجرم در صحنه تهیه شده مقایسه می‌گردد، اگر این دو پروفایل ژنتیکی با یکدیگر مطابقت داشتند مشخص می‌شود که فرد متهم همان مهاجم است و در غیر این صورت یک متهم بی گناه رها می‌شود.

رمزگشایی از معماهای جنایی با آزمایشگاه‌های ژنتیک پزشکی قانونی + عکس

وی همچنین گفت: به صورت علمی و دقیق و قطعی از روی نمونه‌های زیستی نظیر لکه به جا مانده خون در صحنه جرم و یا سمنتوم برروی لباس یا بدن قربانی می‌توان هویت مجرم را کشف نمود و با این روش پرونده‌ها و معماهای جنایی زیادی حل شده و به نتیجه رسیده و مجرم واقعی دستگیر و متهم بی گناه آزاد شده است.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور  در ادامه با تشریح آزمایشگاه سم شناسی بیان کرد: نمونه‌های زیستی افراد فوت شده جهت انجام آزمایش‌های پیچیده به آزمایشگاه سم شناسی ارسال می‌شود، دراین نمونه‌ها ممکن است سموم جنایی نظیر سیانورشناسایی شده و بر همین اساس پرده از یک جنایت  برداشته شود.

مهدوی افزود: دستگاه های موجود در آزمایشگاه سم شناسی از قبیل اچ پی ال سی و جی سی مس از جمله تجهیزات با فن آوری و دقت بالا هستند که سموم و داروهای موجود در نمونه های بیولوژیک افراد فوت شده یا زنده را در مقیاس فوق العاده اندک کشف می‌کنند . با انجام کالبد گشایی و بر اساس نتایج چنین آزمایش هایی علت و نحوه حدوث فوت تعیین شده و بدین وسیله اطلاعات ذی قیمتی در یک پرونده جنایی رمزگشایی می شود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه اکثر مراکز استان های کشور به این تجهیزات مجهز هستند.

مهدوی با اشاره به بازدید اخیر ریاست قوه قضاییه از مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران واقع در کهریزک و ملاحظه توانمندی‌های علمی سازمان پزشکی قانونی در زمینه‌های مختلف در حل پرونده‌های جنایی اظهارکرد: این موضوع مورد خرسندی رئیس محترم قوه قضاییه قرار گرفت.

برای مشاهده فیلم و تصاویر بازدید رئیس قوه قضائیه از مرکز پزشکی قانونی کهریزک به اینجا و اینجا مراجعه کنید.

انتهای پیام/


پري
|
-
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
0
0
چه گزارش ترسناك ولي در عين حال جالب و جذابي بود خداقوت
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
0
0
چندش آوره واییییی، واقعا برقراری عدالت و نظم و امنیت چقدر سخته.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
0
0
مرسی که نظر من رو منتشر کردید.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *