واگذاری 1283 میلیارد ریال سهم دولتی از آغاز سال در بورس

5:55 - 13 خرداد 1395
کد خبر: ۱۸۰۹۴۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
سازمان خصوصی سازی از آغاز امسال تا دوازدهم خردادماه یک هزار و 283 میلیارد ریال سهم دولتی را به صورت تدریجی در بورس اوراق بهادار واگذار کرده است.
به گزارش گروه اقتصاد،‌از یک هزار و 283 میلیارد ریال سهم دولتی فروخته شده، یک هزار و 250 میلیارد ریال مربوط به شرکت‌های گروه یک ماده دو قانون اصل 44 و 33 میلیارد ریال مربوط به شرکت‌های گروه دو ماده 2 این قانون بوده است.
 
بر این اساس به استناد ماده دو فصل دوم سیاست‌های اجرایی اصل 44 قانون اساسی، دولت مجاز و مکلف است تا 100 درصد سهام شرکت‌های «گروه یک» را تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی یعنی سال 1388 به بخش خصوصی واگذار کند اما در تبصره 2 ماده 3 این فصل به تمدید این زمان البته با تصویب مجلس شورای اسلامی برای مدت معین اشاره شده است.

همچنین در تبصره‌های ماده 3 فصل 2 این قانون درباره شرکت‌های «گروه 2» آمده که دولت مجاز و مکلف است به منظور حفظ سهم بخش دولتی در فعالیت‌های گروه 2 ماده 2، همچنان 20 درصد از سهام شرکت‌های حاضر در گروه 2 را در اختیار داشته باشد و 80 درصد باقیمانده را به بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی تا پایان سال 1393 واگذار کند که این مهلت تا سال 1395 تمدید شده است.

بنابراین قانون بودجه قرار بود پارسال 181 هزار میلیارد ریال از محل واگذاری‌ها به خزانه واریز شود که 113 هزار میلیارد ریال آن معادل 70 درصد اهداف محقق شد.

به گفته رییس کل سازمان خصوصی سازی، پارسال نام 120 شرکت در فهرست واگذاری‌های این سازمان قرار داشت که 30 شرکت آنها واگذار شد.

وی اعلام کرد امسال هر شرکتی که تاکنون در فهرست واگذاری‌های این سازمان بوده اما به فروش نرسیده است، به هیئت واگذاری برای عرضه در سال جدید پیشنهاد می‌شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *