2 میلیارد دلار مواد غذایی کشور در سال گذشته صادر شد

8:00 - 13 خرداد 1395
کد خبر: ۱۸۰۹۳۶
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت از صادرات بیش از دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری صنعت غذای کشور در سال گذشته خبر داد.
به گزارش گروه اقتصاد،‌ مهدی صادقی نیارکی مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت به وجود 11 هزار بنگاه در حوزه صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی در ایران اشاره کرد و افزود: این تعداد 15 درصد مجموع صنعت ساخت کشور را به خود اختصاص داده‌اند که بخش عمده‌ای از این صنایع کوچک و متوسط هستند.
 
وی همچنین با اشاره به اینکه عمده صنایع در این حوزه غیر دولتی و خصوصی هستند، اظهار داشت: بهره‌وری و توان مدیریت در این بنگاه‌ها از سطح قابل قبولی برخوردار بوده و در عین حال صادرات مناسبی نسبت به سایر رشته‌ها فعالیت‌ها دارند.
 
مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر لزوم توسعه صادرات در حوزه صنعت غذا، دارو، لوازم بهداشتی و آرایشی در کشور تاکید کرد و افزود: در حال حاضر ظرفیت سازی مناسبی در تمامی حوزه‌ها انجام شده است.
 
صادقی نیارکی تصریح کرد: برای مثال در صنعت غذا 100 میلیون تن ظرفیت سازی انجام گرفته اما خیلی از این واحدها با ظرفیت پائین در حال تولید هستند. تولید در مقیاس پایین و غیر اقتصادی موجب افزایش هزینه‌های بنگاه‌های تولیدی می‌شود.
 
وی تاکید کرد: وقتی دخل و خرج واحدی نا تراز و همخوانی نداشته باشد در زمینه تحقیق، توسعه و بازاریابی موفق نخواهد بود.
 
این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صنایع کوچک نقش برجسته‌ای در احیا و پویایی صنایع بزرگ هر کشوری دارند بنابراین دولت باید با جدیت هرچه تمام‌تر از این صنایع حمایت کند ناگفته واحدهای تولیدی که به توسعه صادرات غیر نفتی کمک کنند در اولویت حمایت‌های دولت هستند.
 
وی در ادامه عوامل مؤثر بر تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی را مدیریتی، مالکیتی، تکنولوژی‌های قدیمی، بازار نامناسب، واردات بی رویه، کمبود نقدینگی، مالیات، بیمه و غیره دانست و افزود: در سالی که به نام "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده است باید گام‌های جدی در تمامی حوزه‌ها به ویژه تولید برداشته شود.
 
صادقی نیارکی همچنین به صدور مجوز 200 واحدی صنعت ماکارونی در سال‌های گذشته در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: نیازی به این تعداد مجوز در صنعت ماکارونی نبود خیلی از این واحدها هم اکنون با ظرفیت پائین و تکنولوژی‌های خیلی قدیمی در حال تولید هستند.
 
وی گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی کوچک، متوسط و متوسط از مشکلات ساختاری از قبیل نداشتن نیروی انسانی ماهر، بازار فروش، تأمین مواد اولیه، سرمایه در گردش، تکنولوژی قدیمی و ... رنج می‌برند.
 
مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در وزارت صنعت بیان داشت: پروسه صدور مجوز کسب و کار در کشور بسیار طولانی است از این رو برای توسعه سرمایه گذاری و رونق تولید توجه به بحث مقررات زدایی و رفع موانع تولید، تأمین مواد اولیه با قیمت مناسب، تسریع پروسه صدور مجوزها، تأمین نقدینگی با نرخ منطقی و... ضروری به نظر می‌رسد.
 
وی در ادامه از ارائه هفت هزار و 500 بنگاه تولیدی در تمامی رشته فعالیت‌ها که اغلب واحدهای کوچک و متوسط هستند به قرار گاه اقتصاد مقاومتی خبر داد و افزود: اقتصاد مقاومتی تنها راه برون رفت کشور است.
 
صادق نیا رکی یادآور شد: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته امید می‌رود تراز صادرات حوزه صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی کشور در سال 95 مثبت شود.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *