رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

جامعه امروز ما بیش‌تر از آنچه به نظر می‌رسد به خندیدن نیاز دارد

2:50 - 13 خرداد 1395
کد خبر: ۱۸۰۷۹۳
بازیگر طنز گفت: از محبوبیت و مقبولیت استندآپ كمدی در جهت اشاعه‌ی رفتارهای پسندیده‌ی اجتماعی بهره بگیریم.
جامعه امروز ما بیش‌تر از آنچه به نظر می‌رسد به خندیدن نیاز دارد ///خبر شببه گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، رضا بنفشه‌خواه؛ هنرمند پیشكسوت عرصه‌ی بازیگری؛ كه به تازگی به تماشای استندآپ كمدی "آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی" در تماشاخانه مهر حوزه هنری نشسته است در این باره گفت: امیركربلایی‌زاده از هنرمندان بسیار مستعد و با استعداد در زمینه‌ی طنز و كمدی است. وی به خوبی به وجوه مختلف استندآپ كمدی اشراف دارد و می‌تواند تماشاگر را از دقیقه اول اجرا تا پایان كار، با خود همراه كند. اجرای تك نفره، آن هم در حوزه‌ی طنز به هیچ عنوان كار راحتی نیست و نیازمند یك عمر كسب تجربه و دانش است. كربلایی‌زاده از جمله هنرمندانی است كه یك شبه به موقعیت كنونی‌اش نرسیده و برای كسب این جایگاه سال‌ها فعالیت و كوشش كرده است. آنچه امروز در اجرایی یك ساعته تماشا می‌كنیم ماحصل سال‌ها تمرین و پشتكار اوست.
 
این بازیگر سینما و تئاتر در ادامه خاطرنشان كرد: استندآپ كمدی اجرایی تنها بر پایه بداهه‌گویی نیست. بلكه اجراگر باید در كنار دیگر قابلیت‌های اجرایی‌اش بداهه‌پرداز ماهری هم باشد. نگارش یك متن استندآپ‌ كمدی نیز كار بسیار سخت و پیچیده‌ای است. نویسنده باید علاوه بر پرداخت موضوعات بكر و جذاب به زمان‌بندی اجرا هم فكر كند تا انرژی تماشاگر را از دست ندهد. از این نظر استندآپ كمدی "آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی" بسیار موفق اجرا شد و به نظرم تماشاگر نیز لذت كافی را از تماشای این اثر می‌برد.
 
وی افزود: خوشحالم كه استندآپ كمدی كم‌كم در حال جا افتادن است و مردم هم از آن استقبال می‌كنند. متاسفانه در چند سال اخیر تئاترهایی كه نام كمدی و طنز را بر خود می‌گذارند با كلمات سخیف و دور از ادب سعی دارند به هر قیمتی از تماشاگر خنده بگیرند. در حالی كه شأن و ارزش نمایش طنز به مراتب بسیار فراتر از این نگاه سطحی است. با دلقك‌بازی و شكلك درآوردن نمی‌توان داعیه اجرای تئاتر طنز و كمدی را داشت. بر هنرمندان واجب است كه از ابزار طنز به شیوه‌ی درست و در جای مناسب و نه فقط برای خنداندن گذرا بلكه برای نقد رفتارهای غلط رایج در جامعه استفاده كنند.
 
این بازیگر پیشكسوت، نقد معضلات اجتماعی را به عنوان موضوعی قابل بسط به شیوه استندآپ كمدی مطرح و تصریح كرد: هر موضوعی را می‌توان به شیوه‌ی استندآپ كمدی اجرا كرد اما بهتر است از محبوبیت و مقبولیت استندآپ كمدی در جهت اشاعه‌ی رفتارهای پسندیده‌ی اجتماعی بهره بگیریم. مثلا یكی از مشكلات جامعه‌ی ما عدم تكریم ارباب رجوع در ادارات است. پرداختن به این قبیل مشكلات و موضوعات می‌تواند از جمله مضامینی باشد كه با زبان شیرین طنز به شیوه‌ی استندآپ كمدی مورد نقد قرار گیرد.
 
رضا بنفشه‌خواه در پایان تاكید كرد: جامعه امروز ما بسیار بیش‌تر از آنچه به نظر می‌رسد به خندیدن نیاز دارد. هر اجتماعی برای پروراندن شهروندانی امیدوار، پرتلاش و كوشا، اول باید شاد باشد. مردم اخمو، عبوس و بدون روحیه، عملكردی منفی خواهند داشت و به رشد و پیشرفت كشورشان بی‌اعتنا می‌شوند. خوب است اكنون كه استندآپ كمدی در بین عموم مردم ما به محبوبیت رسیده و از اجراهای آن استقبال می‌شود از این فرصت در جهت تزریق شادی، امیدواری و نشاط در بستر جامعه استفاده كنیم.
 
گفتنی است "آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی" به نویسندگی كاوه مهدوی و با كارگردانی و اجرای امیر كربلایی‌زاده، همراه با بداهه‌نوازی مهدی امین‌لاری تا امشب- 12 خرداد ماه، ساعت 19:30- در تماشاخانه‌ی مهر حوزه هنری پذیرای تماشاگران خواهد بود. علاقه‌مندان جهت تهیه‌ی بلیت می‌توانند به سایت تیوال www.tiwall.com مراجعه نمایند.
 
انتهای پیام/
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *