20 هزار هکتار زمین صنعتی اماده واگذاری است

14:29 - 04 آذر 1393
کد خبر: ۱۸۰۵۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب را 943 واحد عنوان کرد و گفت: با توجه به این‌که فعالیت‌ برخی از این واحد‌ها اصلا مقرون به صرفه نیست مصوباتی را مبنی بر لغو مجوز آنها به دولت ارائه داده‌ایم و همچنین 20 هزارهکتار زمین صنعتی آماده واگذاری در دست داریم.

: معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب را 943 واحد عنوان کرد و گفت: با توجه به این‌که فعالیت‌ برخی از این واحد‌ها اصلا مقرون به صرفه نیست مصوباتی را مبنی بر لغو مجوز آنها به دولت ارائه داده‌ایم.و همچنین 20 هزارهکتار زمین صنعتی آماده واگذاری در دست داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان محمدعلی سیدابریشمی امروز (سه شنبه) در جمع خبرنگاران گفت: تعداد شهرک‌های در حال بهره‌برداری 733 واحد، مساحت کل اراضی در اختیار را 129 هزار هکتار، مساحت زمین‌های فاز عملیاتی را 76 هزار هکتار و مساحت زمین واگذار شده را 31 هزار هکتار است و در حال حاضر 20 هزار هکتار زمین صنعتی آماده‌ واگذاری در دست داریم.

سید ابریشمی با بیان این‌که سال گذشته 100 آتش‌سوزی در شهرک‌های صنعتی رخ داد، گفت: تمهیداتی را برای رفع این مساله در نظر گرفته‌ایم و در حال حاضر 138 ایستگاه آتش‌نشانی در شهرک‌های صنعتی فعال هستند.

وی با اشاره به ارزش افزوده‌ای که از شهرک‌های صنعتی گرفته می‌شود، گفت: از مجموع هشت درصد ارزش افزوده‌ای که از شهرک‌های صنعتی اخذ می‌شود هیچ پول و بهره‌ای به این شهرک‌ها نمی‌رسد و این در حالی است که سه درصد آن به شهرداری واگذار می‌شود که انتظار می‌رود این میزان به خود شهرک‌های صنعتی داده شود.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با بیان این‌که حدود 70 درصد واحد‌های صنعتی به سیستم تصفیه‌خانه مجهز هستند،‌ گفت: تاکنون 63 هزار و 53 قرار‌داد برای واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی صورت گرفته است.

وی واحد‌های تولیدی دارای ظرفیت اشتغال کمتر از 50 نفر را در مجموع صنایع کوچک عنوان و اظهار کرد: سهم صنایع کوچک 92 درصد از کل صنایع موجود است و برای یک میلیون نفر ایجاد اشتغال کرده است.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: 14 هزار شهرک صنعتی به دلیل وجود مشکلات متوقف شده‌اند. در صورتیکه اغلب آن ها با اختصاص فقط 600 میلیون تومان احیاء می‌شوند.

محمدعلی سید ابریشمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: از 81 هزار شهرک صنعتی 14 هزار واحد به دلیل وجود مشکلات تکنولوژی و نقدینگی طی 15 سال اخیر متوقف شده‌اند که اکثر آنها بین سال‌های 1384 تا 1392 اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: 70 درصد این توقف به دلیل وجود مشکلات نقدینگی بوده و می‌توان به صراحت اعلام کرد که با تامین تسهیلات بخش اعظمی از این مشکلات حل شود.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با بیان این‌که طبق پیش‌بینی‌های انجام شده اگر روال به خوبی پیش رود تا سال آینده، 40 درصد پروژه‌های متوقف شده که حدود 5600 واحد هستند، هریک با دریافت 600 میلیون تومان تسهیلات دوباره احیاء می‌شوند.

سید ابریشمی میزان اشتغال این 14 هزار واحد متوقف را 112 هزار نفر عنوان و اظهار کرد: برای واحد‌هایی که زیر ظرفیت تولید می‌کنند باید تمهیدات اساسی اندیشیده شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *