تهران و آنکارا دیر یا زود برای بحران سوریه به توافق می‌رسند

14:27 - 04 آذر 1393
کد خبر: ۱۸۰۵۰
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: معاون عربی و آفریقایی وزارت امورخارجه کشورمان گفت: منطقه در شرایطی قرار دارد که تهران و آنکارا می‎توانند نقش برجسته سیاسی در حل بحران‎ها ایفاء کنند.

: معاون عربی و آفریقایی وزارت امورخارجه کشورمان گفت: منطقه در شرایطی قرار دارد که تهران و آنکارا می‎توانند نقش برجسته سیاسی در حل بحرانها ایفاء کنند.

به گزارش گروه سیاسی ، حسین امیرعبداللهیان در دیدار یالچین، معاون وزیر خارجه ترکیه با راهبردی توصیف کردن رابطه تهران و آنکارا و نقش و جایگاه ترکیه در تحولات منطقه براهمیت رایزنی بین دو کشور در مسائل منطقه تاکید کرد و افزود: تهران و آنکارا دیر یا زود درحل سیاسی مشترک بحران سوریه توفیق خواهند یافت.

وی با اشاره به درخواست آمریکا از ایران در موضوع مبارزه با داعش و رد این درخواست توسط تهران افزود: آمریکائیها در مبارزه با داعش جدی عمل نمی‎کنند و رفتار متعارض دارند.

امیرعبداللهیان اظهارکرد: ترکیه و ایران در مسائل منطقه رقابت نمی‎کنند و تهران همواره از توسعه روابط ترکیه با کشورهای همسایه، حوزه خلیج فارس و از جمله عراق استقبال می‎کند.

وی افزود : منطقه در شرایطی قرار دارد که تهران و آنکارا می‎توانند نقش برجسته سیاسی در حل بحرانها ایفاء کنند و ما آمادگی داریم مشورتها در این زمینه را تبدیل به همکاری عملی کنیم.

امیرعبداللهیان درباره اوضاع در عراق گفت : وضعیت در این کشور رو به پیشرفت است و ما مصمم به همکاری و کمک به عراق در مبارزه و نابودی تروریسم هستیم. ما ضمن احترام به وحدت ملی، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق، مخالف صریح اقدامات برخی طرفها برای تجزیه عراق هستیم.

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان بر ضرورت پیگیری راه حل دموکراتیک در سوریه به دور از هرگونه روش نظامی و استفاده از گروههای تروریستی تاکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران با گفتگوی ملی فراگیر و روش‌های دموکراتیک در سوریه موافق و با اقدام بازیگران خارجی در مسلح کردن معارضان معتدل مخالف است.

امیرعبداللهیان همکاری جدی منطقه ای را در کمک به صلح و ثبات و امنیت منطقه ضروری خواند.

یالچین، معاون وزیر خارجه ترکیه در این دیدار با تقدیر از جایگاه مهم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، پیوندهای مشترک بین دو کشور را بسیار فراوان دانست و گفت: اختلافات محدود نمی‎تواند صدمه‎ای به این روابط تاریخی وارد کند.

وی افزود: تهران و آنکارا درباره آینده بهتر برای ملتهای منطقه، برقراری صلح و ثبات و آرامش در منطقه، حفظ تمامیت ارضی و امنیت در سوریه و عراق و ریشه کن شدن تروریسم در منطقه، دیدگاه مشترک دارند.

یالچین تحولات منطقه را سریع و پرشتاب دانست و بر ضرورت ادامه گفتگوها بین دو طرف و تداوم رایزنی مستقیم و نزدیک تاکید کرد.

وی با اشاره به مشکلات جهان اسلام، حل این مشکلات را اولویت اصلی در همکاری بین دو کشور ایران و ترکیه دانست.

معاون وزیر خارجه ترکیه گفت: هرگونه تحرک و راه حل یابی برای مشکلات منطقه به ویژه در عراق و سوریه بدون مشارکت ایران ناموفق است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *