4 آذر ، تولد خالق مرسدس بنز+عکس اولین بنز

13:52 - 04 آذر 1393
کد خبر: ۱۸۰۳۴
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
خبرگزاری میزان:170 سال پیش در چنین روزی کارل بنز مهندس مشهور آلمانی و کسی که شرکت معروف مرسدس بنز را راه اندازی کرد، متولد شد.اختراع مرسدس بنز و موتورهای درون سوز دلیل خوبی بود تا نام این مهندس آلمانی در تاریخ جاودانه شود.

:170 سال پیش در چنین روزی کارل بنز مهندس مشهور آلمانی و کسی که شرکت معروف مرسدس بنز را راه اندازی کرد، متولد شد.اختراع مرسدس بنز و موتورهای درون سوز دلیل خوبی بود تا نام این مهندس آلمانی در تاریخ جاودانه شود.

به گزارش فضای مجازی ، 25 نوامبر سال 1844 کارل بنز در شهر کارلسروهه آلمان متولد شد. هنوز 2 سال بیش تر از عمر خود را نگذرانده بود که پدرش از دنیا رفت.کارل به نام پدرش نام خود را کارل فردریش بنز تغییر داد.

پس از فوت پدر زندگی رنگ و بوی سختی به خود گرفت ، به صورتی که مادر با کارهای سنگین مجبور به تهیه مایتایج اولیه زندگی بود. با وجود تمام مشقتها و سختی های پیش رو ، تحصیل برای کارل از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.به همین دلیل بیشتر وقت خود را روی تحصیل و علم آموزی می گذراند.کارل در بهترین مدارس آن دوران مشغول به تحصیل شد. تنها 9 سال داشت که در سالن های سخنرانی دانشمندان زمان خود حضور میافت و به مباحث علمی گوش می داد.وی در این دوران به شدت تحت سخنرانی های فردیناند ردتنباخر قرار داشت. فردیناند کسی است که از وی به عنوان یکی از بنیانگذران مهندسی مکانیک یاد می‌شود.

اوایل جوانی ، کارل علاقه به رشته ی آهنگری را در خود پیدا کرد. اما دست تقدیر با مردم قرن های آینده همراه شد تا لذت بنز سواری را تجربه کنند.کارل مسیر زندگی اش را تغییر داد و تصمیم گرفت مثل پدرش مهندس لوکوموتیو شود.وی در تاریخ 20 سپتامبر سال 1860در در سن 15 سالگی درامتحان دانشگاه کارلسروهه برای رشته مهندسی مکانیک شرکت کرد و با قبولی در این آزمون اجازه ورود به دانشگاه را کسب کرد. وی در این دوره نیز از شاگردان بزرگ فردینان ردتنباخر به حساب می آمد. کارل فردریش بنز در تاریخ 9 جولای سال 1864 در حالی که تنها 19 سال سن داشت با مدرک مهندسی مکانیک از دانشگاه کارلسروهه فارغ التحصیل شد.

کارل بنز هر روز صبح با دوچرخه قدیمی پدر مسیر خانه تا دانشگاه را طی می کرد .در همین مسیر دوچرخه سواری بود که ایده ساخت ماشین شکل گرفت.وی در تمام طول مسیر رفت و آمد به ایده خود فکر می کرد و آن را می پروراند. بعد از پایان تحصیل کارل فردریش بنز به مدت 7 سال در کارخانه‌های مختلف به عنوان کارآموز مشغول به کار شد، اما نتوانست در هیچ کدام از آنها شغل همیشگی را پیدا کند. با این حال حضور در این شرکت‌ها و شرکت در دوره‌های آموزشی آن‌ها در کنار تجربه‌ی کارهای مختلف، دید وسیع و تجربه گرانب‌هایی را در اختیارش قرار داد. در سال 1871 کارل بنز در حالی که تنها 27 سال سن داشت به همراه آگوست ریتر شروع به ساخت یک کارخانه کوچک آهن و کارگاه اهنگری کرد. سال‌های اولیه کار نتایج کاملا نا امید کننده بود در این حال اگوست ریتر دیگر به کار علاقه نشان نمی‌داد؛ اما کارل بنز به کار امیدوار بود و کماکان به تلاش ادامه می داد.

در این وضعیت نامزد کارل بنز، برتا رینگر با جهیزیه خود سهم اگست ریتر را خرید. در شرایطی که کارخانه آهن و کارگاه اهنگری کارل بنز در شرایط بدی قرار داشت و آن‌ها به سختی می‌توانستند مخارج روزمره خود را تامین کنند. در این شرایط کارل توانست مدل های اولیه موتور خود را اختراع کند که این موضوع کمکی به سود اوری کارخانه انها کرد و کمی از مشکلاتشان کاست.

به مرور کارل بنز با ثبت اختراعات خود در خصوص مدل های مختلف موتور و ساخت موتورهای قویتر در کنار این موضوع که سود مناسبی را برای شرکت به همراه آورد توانست نامی نیز برای خود دست و پا کند. در اوایل دهه‌ی 1880 مشکلات دوباره به سراغ شرکت آن‌ها آمد و بخاطر بدهی‌های بانکی و فشارهایی که از بانک‌ها بخاطر مخارج سنگین کارشان وارد می‌شد شروع به واگذاری سهام شرکت‌شان کردند. کار به جایی رسید که کارل بنز تنها 5% از سهام شرکت را دراختیار داشت و حتی دیگر به نظرات وی در طراحی محصولات شرکت نیز اهمیتی داده نمی‌شد همین موضوع باعث شد که در سال 1883، کارل بنز بطور کامل شرکتی که خود آن را تاسیس کرده بود را ترک کند.

کارل بعد از ترک کارخانه خود به کار مورد علاقه و سرگرمی دوران کودکیش یعنی تعمیر دوچرخه مشغول شد و یک مغازه برای تعمیر دوچرخه باز کرد و بعد از مدتی نیز کمپانی جدید تاسیس کرد و خیلی زود به موفقیت قابل ملاحظه‌ای در ساخت موتورهای گازی ثابت دست یافت.

موفقیت کارل بنز در شرکت جدید کمک کرد تا وی بتواند بر روی رویای کودکی‌اش یعنی کالسکه‌های بدون اسب تمرکز کند. سرانجام کارل بنز رویای خود را در سال 1885 با ثبت بنز پتنت-موتورواگن به حقیقت تبدیل کرد تا نامش را در تاریخ صنعت خودر جاوان سازد و نوید شروع عصر طلایی جدیدی را بدهد. کارل بنز در تاریخ 19 ژانویه سال 1885 سه چرخه‌ای را که با موتور گازسوز حرکت می‌کرد، به شماره ۳۷۴۳۵ در دفتر ثبت اختراعات آلمان، در شهر برلین ثبت کرد. این خودرو نخستین اتومبیل در صنعت خودروسازی بشمار می‌آید.

اولین خودروی تولید شده توسط کارل فردریش

کارل فردریش بنز تمام عمر خود را وقف صنعت خودرو و اتومبیل کرد و بدون شک عصر طلایی خودرو و بسیاری از تحولاتی که در قرن 20 میلادی به وقوع پیوست مدیون این مرد پرتلاش بوده است. شرکت خودروسازی که کارل فردریش بنز از خود به جای گذاشت در حال حاضی یکی از بزرگترین شرکت های خودروسازی در جهان است .کارل بنز سرانجام در تاریخ 4 آوریل سال 1929 و در 84 سالگی دیده از جهان فروبست.

گزارش: جواد آریانی

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *