سارقان خشن شده اند/ پراید رکورددار سرقت/ قتل های ناموسی رتبه اول جنایت در کشور

11:32 - 11 خرداد 1395
کد خبر: ۱۸۰۲۱۶
رئیس پلیس آگاهی کشور گفت: سارقان خشن تر از سال های گذشته شده و از سلاح استفاده می کنند.
سارقان خشن شده اند/ پراید رکورددار سرقت/ قتل های ناموسی رتبه اول جنایت در کشور

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، سردار محمدرضا مقیمی در نشست خبری با اشاره به اینکه بیشترین نوع جنایت در کشور ما مربوط به مسائل ناموسی و شک ارتباط با دیگری است اظهار داشت: بر اساس آمار قتلهای سال گذشته 31 درصد قتل ها توسط بستگان و افراد درجه یک خانواده رخ داده است.

وی ادامه داد: باید درخصوص قتل های ناموسی و خانوادگی به منظور کاهش آنها فرهنگ سازی شود.

مقیمی با اعلام اینکه سلاح سرد نخستین ابزار ارتکاب جنایت در کشور است افزود: 37 درصد مقتولان در سال گذشته به وسیله چاقو به قتل رسیده اند البته وقوع قتل در کشور کاهش نشان می دهد.

مقیمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه مجرمان خشن تر از گذشته شده اند تاکید کرد: متاسفانه سارقان علاوه بر سرقت از سلاح سرد نیز استفاده می کنند این در حالی است که سرقت های مسلحانه در کشور زیاد نیست اما استفاده از سلاح در بین متهمان افزایش یافته است.

به گفته رئیس پلیس آگاهی مجرمان تحت تاثیر ماهواره و فیلمهای خشن آن دست به سرقت واستفاده از سلاح می زنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در حوزه سرقت باید بازار دست دوم فروشی ها و مال خران منهدم شود افزود: این بازارها سارقان را ترغیب می کنند که دست به سرقت بزنند درحال حاضر درصد بالایی از سرقتهای خودروها به خاطر ضریب ایمنی خودروهای داخلی و وجود تجهیزات اضافی از جمله ضبط و باند و مانیتور است.

مقیمی با اعلام اینکه خودروهای داخلی 90 درصد سرقت خودرو را به خود اختصاص داده اند افزود: 3 یا 4 مدل داخلی خودرو بیشترین میزان سرقت را در کشور به خود اختصاص داده اند البته در حال حاضر پراید کم ایمن ترین خودروی تولید داخل است که 70 درصد سرقت ها را به خود اختصاص داده است اگر چه این خودرو دارای بیشترین تعداد فراوانی در خیابانهای کشور است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته سارقان زیادی را دستگیر کردیم افزود: اموال سرقتی زیادی شناسایی شده که تعداد زیادی از آنها به مالباختگان ارائه شده است البته برای کاهش سرقت بیمه ها نیز می توانند پایه کار حاضر شوند اگر چه مردم اقبالی نسبت به بیمه کردن اموالشان نشان نداده اند به گفته مقیمی 95 درصد سرقت های خودرو در کشور کشف می شود اما مشکل ما در این حوزه عدم استفاده از تجهیزات ایمنی توسط شهروندان است.

مقیمی با بیان اینکه سال گذشته وقوع جعل و کلاهبرداری 14 درصد در کشور افزایش یافت اظهار داشت: درخصوص کلاهبرداری های تلفنی و پیامکی رسانه ها باید به کمک پلیس بیایند تا شهروندان این روش ها را یاد گرفته و در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند البته بخش اعظم کلاهبرداریهای کشور توسط نزدیکان و دوستان با سوء‌ استفاده ازاعتماد رخ می دهد.

وی از راه اندازی بانک تطبیق چهره خبر داد و افزود: این بانک مدتها است که فعال است اما برای تکمیل شدن هنوز کار دارد خوشبختانه ماموران پلیس آگاهی افراد علمی جنایی هستند و در خیلی از موارد پس از ورود به صحنه جرم با سر نخ ابتدایی متهم شناسایی و دستگیر می شود.

وی با رد وقوع قتل سریالی در کشور گفت: تعداد پرونده های قتل محرمانه است اما درباره افزایش یا کاهش اطلاع رسانی می شود.

رئیس پلیس آگاهی در مورد بیشترین پرونده های تشکیل شده گفت: استان سیستان بلوچستان و گلستان استانهای پر پرونده در سال گذشته بودند.

مقیمی با بیان اینکه سرقت های خرد افزایش یافته است افزود: این افزایش سرقت به علت وجود معتادان متجاهر است.

رئیس پلیس آگاهی در مورد پرونده شلیک به یکی از مدیران کل سازمان جنگلها گفت: در این پرونده سوء‌ قصد یا قتل نبوده است اما آنچه که مسلم است این است که پرونده خود زنی است این فرد همچنان زنده است و تحقیقات در این مورد ادامه دارد.

مقیمی با اشاره به اینکه همزمان با شروع تعطیلات تابستانی برخی جرائم افزایش می یابد تاکید کرد: در این گونه جرائم کودکان و دانش آموزان قربانیان جرم هستند ما از خانواده ها درخواست می کنیم که به هیچ وجه از زیورآلات برای کودکان استفاده نکنند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با ارائه آماری از میزان قتل اظهار کرد: هیچ پرونده قتل سریالی در کشور نداریم و کیس های مختلف در بدو وقوع حادثه مشخص می شود.

مقیمی درخصوص برخی ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه سارقان با هوش تر از نیروهای پلیس هستند خاطر نشان کرد: قبول ندارم که سارقان با هوش تر از نیروهای پلیس بوده و تنها آنها راه های دور زدن قانون را به خوبی می دانند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان قاچاق کالا وارز در سال 94 اذعان کرد: در سال گذشته کارهای خود را با محوریت قاچاق سوخت آغاز کردیم اما در روزهای پایانی سال سایر اقلام قاچاق نیز به این لیست اضافه شدند.

رئیس پلیس آگاهی از افزایش 46 درصدی کشفیات قاچاق در دو ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: خوشبختانه در بحث قاچاق موفق شده ایم با افراد دانه درشت برخورد کرده و از این بابت مشکلی وجود ندارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *