بودجه 94 با فرض ادامه تحریم بسته شد/ نوسانات قیمت ارز و طلا منشا خارجی داشت

11:35 - 04 آذر 1393
کد خبر: ۱۸۰۰۴
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: وزیر اقتصاد گفت: نوسانات بازار ارز و طلا طی روزهای گذشته بسیار کم بوده و از بازارهای جهانی منشا داشته است.

: وزیر اقتصاد گفت: نوسانات بازار ارز و طلا طی روزهای گذشته بسیار کم بوده و از بازارهای جهانی منشا داشته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی میزان، علی طیب نیا در حاشیه همایش مدیران و بانکداران و استانداران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال میزان درباره آزادی ماهانه 700 میلیون دلار از معوقات کشورمان در توافق با 1+5 و اینکه این پول ها صرف چه اموری در کشور می شود، اظهار کرد: درباره این موضوع باید از رییس کل بانک مرکزی سوال کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تاثیرات مذاکرات 1+5 بر التهابات بازار ارز و طلا گفت: نوساناتی که ما طی هفته گذشته دربازار ارز و طلا داشتیم، نوسانات بسیار محدودی بوده است قابل اهمیت و ذکر نیست.

وزیر اقتصاد افزود: از طرف دیگر منشا نوسانات ارزی و قیمت طلا و ارز منشا خارجی دارد و زمانی که قیمت طلا و ارز در خارج از کشور تغییر پیدا می کند به طور حتم بازتاب های را در داخل کشورمان خواهد داشت.

طیب نیا تصریح کرد: مردم ما به خوبی دریافته اند که اقتصاد در یک مسیر مناسبی قرار گرفته و آرامش و ثبات در بازار های مختلف حاکم شده و خوشبختانه ما توانسته ایم تورم را تا حدودی مهار کنیم اگر چه هنوز سطح عمومی قیمت ها در حال افزایش است اما افزایش قیمت ها بیشتر کاهش پیدا کرده و سرمایه گذاری که برای چندین فصل متوالی رشد منفی داشت نسبت به سال گذشته رشد مثبتی داشته و این روند در سال جاری نیز به رشد خود ادامه داده است.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: رشد سرمایه گذاری در کشورمان از زمستان گذشته حالت افزایشی داشته است و در سال جاری نیز این روند ادامه خواهد داشت و این موضوع حاکی از آن است که سرمایه گذاران خصوصی نسبت به وضعیت اقتصادی کشور و آینده اقتصاد کشور از اطمینان برخوردار شدند و بازدهی مناسب و امنیت را برای کشور پیش بینی می کند.

وی افزود: وضعیتی که دیروز در مذاکرات به وجود آمد در مجموع وضعیت مثبتی بود زیرا زمانی وجود داشت که هیچ کشوری خواهان قبول حق ایران در انرژی هسته ای نبود، اما در حال حاضر شرایطی فراهم شده است که دنیا می داند که ایران یک کشور صلح طلب است و خواهان این است که ثبات و آرامش را در منطقه ایجاد کند.

طیب نیا یادآوری کرد: دشمنان جمهوری اسلامی ایران مجبور شدند که حق ایران را بپذیرند و این موضوع یک موفقیت جدی برای کشور ما محسوب می شود و امیدوارم در ادامه با توجه به روند مثبت مذاکرات ما موفق می شویم که حقوق خود را به صورت کامل دریافت کنیم.

وی افزود: در حال حاضر در مذاکرات اصل غنی سازی مورد بحث نیست بلکه کم و کیف آن در مذاکرات مطرح است و ما توانسته ایم در روند سنگینی که در حوزه سیاسی و اقتصادی رخ داد مبارزه کنیم واین موضوع را بنده به ملت ایران تبریک می گویم.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات نوبخت مبنی بر اینکه 3 بودجه در سال 94 برای کشور در نظر گرفته شده است گفت: دولت از مدت ها قبل و در ستاد اقتصادی تمام سناریوها و گزینه هایی را که برای کشور وجود داشت چه از حالت خوشبینانه و چه از حالت بدبینانه ، تعریف کرد و نتایج هر کدام را سعی کردیم برآورد کرده و راهکارهایی را برای هر کدام از این بودجه ها در نظر گرفتیم.

وی افزود: ما طبق برنامه ریزی های خود برای هر شرایطی که برای کشور در مذاکرات پیش می آمد راهکارهایی را اتخاذ کرده بودیم و در بودجه مدنظر قرار داده ایم.

طیب نیا تاکید کرد: لایحه بودجه ای که از سوی دولت به مجلس تقدیم خواهد شد با فرض اینکه تحریم ها ادامه خواهد داشت و قیمت نفت کاهش معناداری داشته و حدود 30 درصد کاهش داشته مبنا قرار دادیم و براساس آن بودجه را تنظیم کردیم.

وی اظهار کرد: در بودجه 94 سعی کردیم قیمت نفت را به گونه ای در نظر بگریم که جنبه احتیاط در آن در نظر گرفته شود و در خصوص سایر منابع مانند مالیا و سود سهام و تامین مالی دولت سعی شده است برآوردهای کاملا منطقی از منابع صورت گیرد به گونه ای که اطمینان بالایی داشته باشیم که این منابع در سال آینده محقق خواهد شد.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: تجربه سال جاری نشان داد که برآورد های دولت منطقی بود و ما درباره مالیات رشد 42 درصدی را برای سال 93 پیش بینی کرده ایم که خوشبختانه حدود 98 درصد از این درآمد محقق شده و این حاکی از توفیق قابل ملاحظه ای است که ما در راستای اقتصاد مقاومتی به دست آوردیم و اقتصاد مقاومتی ایجاب می کند که ما وابستگی خود را به نفت کاهش دهیم و سهم درآمدهای مالیاتی را افزایش دهیم.

طیب نیا تصریح کرد: سال آینده نیز درآمد نفت براساس حداقلی که تعیین شده است و مطمئنیم که محقق خواهد شد تنظیم می شود و درآمدهای مالیاتی که با رشد معقول با شرایط اقتصادی کشور هماهنگ باشد در نظر گرفته می شود.

وی افزود: در خصوص هزینه های جاری کشور نیز امیدواریم نهایت صرفه جویی اتخاذ شود و ما بتوانیم یک بخش از منابع بودجه را به هزینه های عمرانی اختصاص دهیم که خوشبختانه این موضوع در سال جاری وضعیت هزینه های عمرانی نیز به شکل مناسبی ادامه پیدا کرده و حدود 21 هزار میلیارد تومان به بودجه عمرانی اختصاص داده شده و قریب به 17 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده و خزانه آمادگی دارد تا مابقی رقم تخصیص شده را پرداخت کند.

طیب نیا تاکید کرد: ما امیدواریم تا پایان سال یک رکورد کم سابقه را دربازه هزینه اجرایی بر جای بگذاریم علی رغم اینکه درآمدهای نفتی امسال کاهش داشته است و ما سعی می کنیم هزینه های عمرانی را به صورتی که از سال های گذشته به مراتب بالاتر است بودجه بیشتری را در نظر بگیریم.

وی درباره افزایش حقوق کارمندان در بودجه 94 گفت: هنوز به رقم حقوق کارمندان در بودجه 94 برخورد نکرده ام.

طیب نیا درباره توجه درآمد پرداخت یارانه در بودجه سال 94 اظهار کرد: قطعا به این موضوع توجه خواهیم کرد، اما جزییات بودجه ای باید از طرف دکتر نوبخت اطلاع رسانی شود.

وزیر اقتصاد درباره پرداخت یارانه ها به خانوارها با توجه به اظهارت شب گذشته نوبخت مبنی بر اینکه به همه خانوارها یارانه پرداخت می شود گفت: درباره پرداخت های نقدی مسئولیت اصلی برعهده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است و شخص آقای ربیعی و باید از وی درباره این موضوع سوال کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعیین ساز و کار انتخاب رییس کل بانک مرکزی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: موضوع استقلال بانک مرکزی و چگونگی عملکرد این نهاد ربطی ندارد و در همه جای دنیا رییس کل بانک مرکزی توسط قوه مجریه انتخاب می شود.

طیب نیا خاطر نشان کرد: در هیچ کشوری انتخاب رییس کل بانک مرکزی توسط نهادهای دیگر به جز قوه مجریه صورت نمی گیرد، لذا اگر استقلال بانک مرکزی به معنای این باشد که قوه مجریه تعیین کنده بانک مرکزی نباشد هیچ کجای دنیا این گونه روال وجود ندارد در گذشته نیز در کشور ما این موضوع حاکم نبود.

وی گفت: تا قبل از قانون برنامه چهارم وزیر امور اقتصاد و دارایی حکم عزل رییس کل بانک مرکزی را صادر می کرد اما در قانون برنامه چهارم عزل رییس کل بانک مرکزی توسط رییس جمهور صورت گیرد اما آنچه مجلس شورای اسلامی در این مورد تصویب کرده است جدا از این موضوع نیست و براساس قانن آن چیزی که در حال حاضر حاکم است این است که رییس جمهور باید حکم رییس کل بانک مرکزی را صادر کند.

وی اضافه کرد: عزل رییس کل بانک مرکزی که بیشترین نقش را دربانک مرکزی می تواند اضافه کند محدودیت هایی وجود دارد که بحث عزل رییس کل باید در هیئت دولت مورد بررسی قرار گیرد و هیئت وزیران درباره این موضوع باید تصمیم گیری کند.

طیب نیا تصریح کرد: موضوع استقلال بانک مرکزی موضوع جداگانه ای است و باید در موقعیت مناسبی به آن پرداخته شود، اما نکته مهمی که بانک مرکزی نه تنها در تعیین اهداف باید به طور کلی از استقلال برخوردار باشد.

وزیر اقتصاد درباره حضور خود در همایش امروز خاطر نشان کرد: این حضور می تواند در حل بسیاری از سوالات و مشکلات بانک ها و سراسر کشور تاثیرگذار باشد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *