روابط اقتصادی ایران و چین گسترش می یابد

16:58 - 08 خرداد 1395
کد خبر: ۱۷۹۱۰۰
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: روابط اقتصادی ایران با کشور چین بلند مدت، راهبردی و به نفع دو کشور است.
به گزارش گروه اقتصاد ، محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با رییس کمیته مشاورین بخش تحقیقات و توسعه بین‌المللی آکادمی علوم اجتماعی چین؛ افزود: در فضای جدید بین‌المللی نه تنها همکاری ما با کشور چین کم نمی‌شود بلکه این روابط ارتقاء یافته و با ترکیب توانایی و ظرفیت‌های دو کشور می‌توان به هم افزایی خوبی رسید.
 
نعمت زاده با اشاره به علاقه‌مندی برای در اختیار گذاشتن بازار چین و ایران به یکدیگر؛ گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرکز خاورمیانه بازاری 400 میلیونی است و این فرصت خوبی برای چینی‌ها برای گسترش روابط تجاری و صنعتی محسوب می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: زمینه‌های همکاری اقتصادی با کشور چین فراوان است که به‌طور خلاصه در بخش‌هایی نظیر فولاد، آلومینیوم، خودرو، لوازم خانگی، صنایع هوایی و غیره است که باید برای هر کدام از اینها مکانیزمی را تعریف کنیم.

وی یادآور شد: کشور چین می‌تواند در احداث شهرک‌های صنعتی به ویژه در مناطق آزاد ایران که از معافیت‌های مالیاتی ویژه برخوردار است با جمهوری اسلامی ایران همکاری خوبی داشته باشد.
 
نعمت زاده در این دیدار به گسترش همکاری‌های آموزشی با کشور چین برای سطوح مدیریتی به‌منظور انتقال علوم فنی، فناوری و استاندارد سازی تولیدات صنعتی تاکید کرد.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: با رفع موانع بین‌المللی بانکی علیه ایران می‌توان آینده خوبی را برای تجار ایرانی و چینی متصور شد چرا که تجار از وضع موجود آسیب جدی می‌بینند.
 
در این دیدار «خانم باگی جائو» رییس کمیته مشاورین بخش تحقیقات و توسعه بین‌المللی آکادمی علوم اجتماعی چین نیز گفت: باید مکانیزم و مدل‌های همکاری درستی بین ایران و چین تعریف شود همچنین قوانین به‌صورت راهبردی تدوین شوند.
 
وی گفت: با تجمیع شرکت‌های معروف و قوی ایرانی و چینی همکاری‌های خوبی شکل می‌گیرد.
 
به گفته «خانم باگی جائو»؛ ارتباطات تجاری ایران و چین به 20 سال قبل بر می‌گردد که می‌تواند این موضوع دنبال و تقویت شود.

نعمت زاده گفت: ما نیاز داریم تا از قوانین سرمایه گذاری خارجی و احداث واحدهای تولیدی و تجاری در ایران به‌منظور سرمایه گذاری مشترک با ایران؛ اطلاعات بیشتری به‌دست آوریم تا به سطح همکاری‌های راهبردی برسیم.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *