بازی چوگان و دوتار ثبت جهانی می‌شوند

15:43 - 03 آذر 1393
کد خبر: ۱۷۹۰۶
خبرگزاری میزان: مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه بازی چوگان و ساز دوتار ثبت جهانی می شود، گفت: پرونده‌های مشترک ثبت جهانی با کشور تاجیکستان تهیه می‌شود.

: مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه بازی چوگان و ساز دوتار ثبت جهانی می شود، گفت: پرونده‌های مشترک ثبت جهانی با کشور تاجیکستان تهیه می‌شود.

به گزارش ، فرهاد نظری افزود: یکی از پرونده‌های مشترک بین المللی پرونده نوروز است که با عضویت هفت کشور در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

وی ادامه داد: تاجیکستان در حال حاضر عضو این پرونده نیست و بهمن ماه سال گذشته در جلسه‌ای که در تهران برگزار شد عضویت افغانستان و قزاقستان و تاجیکستان مورد بررسی قرار گرفت، این در حالی است که برای الحاق کشورها به پرونده‌های ثبت جهانی شده این پرونده‌ها باید دوباره بازنویسی شوند.

نظری تصریح کرد: پرونده نوروز سال گذشته با درخواست عضویت این سه کشور بازنویسی و ارسال شد اما به دلیل تقاضای چند کشور دیگر برای الحاق، پرونده دوباره بازنویسی و ارسال می‌شود.
مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی گفت: ما از قبل با نماینده تام الاختیار تاجیکستان جلساتی داشتیم و به دلیل اینکه پرونده نویسی در این کشور چندان تخصصی نیست، قول همکاری و مشارکت در تهیه پرونده‌های مشترک ثبت جهانی با رهبری ایران را به آنها دادیم.

وی تصریح کرد: در رابطه با پرونده‌های مشترکی که با کشور تاجیکستان همکاری خواهیم داشت می توان به ثبت جهانی دوتار و چوگان اشاره کرد که در این رابطه رئیس فدراسیون چوگان هم اقداماتی انجام داده و برای احیای این ورزش اقداماتی صورت گرفته است.

نظری گفت: با توجه به اینکه ایران نمایندگی مرکز منطقه‌ای یونسکو را دارد با استفاده از این پتانسیل در ارتباط با ارتقاء بخشیدن به حوزه میراث فرهنگی تاجیکستان برنامه‌هایی در دستور کار داریم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *