سه مصوبه از طرح تعیین حدود اختیارات دولت و مجلس در مجمع تشخیص به تصویب رسید

13:42 - 08 خرداد 1395
کد خبر: ۱۷۸۹۶۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سه مصوبه از طرح تعیین حدود اختیارات دولت و مجلس و دستگاه‌های اجرایی در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد.
سه مصوبه از طرح تعیین حدود اختیارات دولت و مجلس در مجمع تشخیص به تصویب رسیدبه گزارش خبرنگار سیاسی ، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک شروع فعالیت پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به ملت ایران اظهار کرد: تشکیل این دو مجلس از لحاظ اجرایی و مشارکت مردم برگ موفق دیگری در کارنامه نظام جمهوری  اسلامی ایران محسوب می شود.

وی افزود: دولت، شورای نگهبان، دستگاه های اجرایی، رسانه های حاکمیتی از جمله صدا و سیما، روزنامه ها و سایتها قابلیت بسیار خوبی را از خود در این دوره از انتخابات نشان دادند و زمینه را برای مشارکت پرشکوه مردم در عرصه انتخابات فراهم کردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر با برگزاری انتخاباتی پرشکوه ثابت کرد که نماد مردم سالاری دینی در منطقه و جهان اسلام محسوب می شود از این روز جای تاسف دارد که آمریکا و برخی از  کشورهای غربی در جهت حمایت از نظامهای استبدادی منطقه وارد عمل شده وایران را به اقدامات تروریستی محکوم می کنند.

محسن رضایی با اشاره به اینکه در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای کاهش فاصله و اختلافات دولت و مجلس وارد عمل شده‌ایم، تأکید کرد: درحال حاضر طرحی در مجمع  تشخیص مصلحت نظام در دستور کار قرار دارد تا مشخص کند که مجلس تا چه اندازه می تواند لوایح را تغییر دهد و میزان اختیارات این قوه و همچنین سایر نهادها به چه اندازه است.

وی افزود: مباحث متعددی از سوی دولتها و مجلسها طی سالهای اخیر پیرامون تعیین حدود و اختیارات مطرح شده است از این رو مقام معظم رهبری با مشاوره از برخی از کارشناسان تعیین حدود برای دستگاه‌های اجرایی را به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار کرده است که درحال  حاضر این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی اعضا مورد بررسی قرار گرفته است تا اختلافات میان دستگاه‌های اجرایی از  جمله مجلس و دولت در باب قوانین کاهش پیدا کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: مشخص کردن موضوعاتی همچون نحوه دخالت مجلس در بودجه، تعیین لایحه برنامه از سوی دولت و مواردی از این قبیل از موضوعاتی است که در جلسه امروز مجمع مورد بررسی قرار گرفت.

رضایی تأکید کرد: ما در جلسه امروز تصویب کردیم که مصوباتی که تصویب می شوند باید هیچ گونه مغایرتی با سیاست‌های نظام و قانون اساسی نداشته باشند.

رضایی تاکید کرد: در مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تعیین حدود و اختیارات دستگاه های اجرایی و نهادهای موجود در کشور بندهایی را مورد تصویب قرار دادیم و در حال بررسی سایر موارد هستیم.

وی افزود: امیدواریم با تعیین حدود اختیارات دولت و مجلس و نهادهای اجرایی بتوانیم در جهت رفع اختلافات بین دستگاه های اجرایی در کشور وارد عمل شویم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: امیدواریم با ارائه مشورت پیرامون این موضوع به مقام معظم رهبری گامی بزرگ در جهت رفع اختلافات مجلس ودولت برداشته شود و همچنین اختلافات بین برخی از مقامات نیز رفع شود.

رضایی تصریح کرد: در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام سه ماده شامل تعیین حدود اختیارات مراجع اجرایی در کشور تعیین حدود و اختیارات دولت ومجلس در لایحه بودجه و تعیین حدود و اختیارات دولت و مجلس در لوایح پیشنهادی مورد تصویب قرار گرفت که امیدواریم این مصوبات پس از تعیین رئیس مجلس جدید از سوی مجلس به صحن برده و تصویب شود تا نهادیتا برای ابلاغ نهایی آن را به مقام معظم رهبری تقدیم کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی پیرامون انتقادات وارد شده به بحث برجام و شرایط کشورمان در وضعیت پسابرجام اظهار کرد: ذکر این نکته حائز اهمیت است و منتقدان نیز باید آن را مد نظر قرار دهد که ما سه برجام داریم اول برجام مصوبه شورای امنیت،‌ دوم برجام مشروط مصوبه رهبر معظم انقلاب که از طرف ایران صادر شده و مورد تایید طرف غربی است و سوم برجام مصوبه مجلس است.

وی تصریح کرد: البته آنچه برای ما مهم است و باید در دستور کار قرار گیرد توجه به این نکته است که مسئله برجام از نظر ما برجام مشروط مصوبه رهبر انقلاب است لذا کسانیکه برجام را نقد می کنند باید حواسشان باشد که کدام برجام را مورد نقد قرار می دهند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در شرایط پسا برجام عمل کرده است ولی متاسفانه آمریکایی ها تا به امروز تنها به 10 درصد از تعهدات خود عمل کرده اند از این رو رئیس جمهور و دستگاه دیپلماسی کشورمان باید فشارهای خود را نسبت به اجرای تعهدات طرف غربی در برجام افزایش دهد.

رضایی با اشاره به اظهارات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در جمع برخی از وزرای کشورهای غربی پیرامون اینکه اروپایی ها باید معاملات بانکی خود با ایران را از سر بگیرند اظهار کرد: بدون شک این گونه اظهارات به تنهایی راه به جایی نمی برد زیرا از سرگیری معاملات بانکی با ایران از سوی آمریکا و کشورهای غربی متضمن این موضوع است که وزیر خزانه داری آمریکا پیرامون برقراری معاملات بانکی با ایران دستوری را صادر کند روندی که بدون شک دولت جمهوری اسلامی ایران نیز باید پیگیر آن باشد تا طرف آمریکایی و غربی اقدامات خود را در این زمینه انجام دهد.

وی اشاره به اینکه بحث برجام با پسابرجام متفاوت است اظهار کرد: دولت باید با توجه به اینکه ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده است با تلاش بیشتری وارد عمل شود و تاریخ و زمان مشخصی را برای طرف مقابل تعیین کند و بگوید اگربه تعهدات عمل نشود هزار سانتریفوژ را بیشتر خواهد کرد ما نباید به مانند یک بچه مودب در برابر گرگ صفتها وارد عمل شویم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *