رهبر انقلاب و کلید واژه اقتدار

12:00 - 08 خرداد 1395
کد خبر: ۱۷۸۸۶۱
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
افتدار برای هر کشوری که بخواهد در این دنیا به حیات خود ادامه دهد مانند هوا برای انسان است. اگر کشوری مقتدر نباشد، باید تن به خواسته دیگران بدهد. هر آنچه که آنها گفتند بپذیرد و مانند یک بچه حرف گوش کن بگوید چشم!
به گزارش گروه سیاسی ، موضوع اقتدار چند سال است که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان یکی از مولفه های مهم و بزرگ انقلاب اسلامی مطرح می شود.

طرح این موضوع نه به این خاطر که ما اکنون اقتدار نداریم، که اگر نداشتیم کشورهای سلطه گر از جمله آمریکا خواسته های خود را به ما تحمیل می کردند، بلکه به این خاطر است که این اقتدار نه تنها باید حفظ شود، ارتفاء هم باید بیابد.

اقتدار را نمی توان در یک سطح نگهداشت، باید آن را ارتقاء داد و روز به روز بر قدرت آن افزود، چرا که طرف مقابل هم اقتدار خود را بر اساس قدرت افزایش می دهد تا شاید بتواند اقتدار ایران اسلامی را بکشند.

اقتدار تک بعدی نیست و تنها نمی توان آن را در زمینه نظامی و دفاعی گسترش داد بلکه در همه زمینه ها لازم و واجب است، اقتدار اقتصادی، فرهنگی، نظامی و سیاسی شاخص ترین مولفه های یک کشور مقتدر با اقتدار کامل است. اگر هر یک از این ویژگی ها از سرعت کمتری نسبت به دیگر مولفه ها برخوردار باشد باعث می شود تا دیگر شاخص ها هم تخت تأثیر قرار بگیرند.

یک توسعه متوازن همراه با ایجاد اقتدار می تواند مقتدرترین کشور دنیا را ایجاد کند که از هر لحاظ در مقابل هجوم دشمن در هر زمینه ای ایستادگی کند و خم به ابرو نیاورد.

توسعه متوازن به این معنا که در زمینه اقتصادی اگر پیشرفتی صورت می گیرد و گشایش اقتصادی همراه با رونق تولید و کسب و کار به وجود می آید، از توسعه فرهنگی غفلت نشود. یا در زمینه توسعه و تقویت بنیه دفاعی و نظامی با توجه به این که جمهوری اسلامی ایران دشمنان زیادی دارد، این موضوع هم باید با توجه ویژه روبرو شود.

دشمنان انقلاب اسلامی، خود را قدرتمند و مقتدر ساخته اند تا بتوانند دیگر کشورهای دنیا را در سلطه خود داشته باشند. ظهور یک کشور مقتدر که اقتدار خود را از پشتوانه مردمی دارد، برای کشورهای قدرتمند قابل پذیرش نیست. این غیر قابل قبول بودن باعث دشمنی های زیادی می شود. این دشمنی ها در هر زمینه ای بروز می یابد حتی جنگ سخت. اما پس از شکست در این جنگ، برنامه ها و توطئه های دیگری برای سرنگونی آغاز می شود.

جنگ نرم و نفوذ در مراکز حساس نظام راه هایی است که دشمن برای آنها سرمایه گذاری کرده و برای این که ضعف را جایگزین اقتدار نظام اسلامی کند، دست به هر کاری می زند.

تحریم های اقتصادی گسترده در این سال های گذشته تاکنون برای از پا در آوردن ایران اعمال شد، اما آن چیزی که توانست فشار تحریم های گسترده و سنگین آنها را بی اثر سازد، مقاومت مردم ایران اسلامی بود. این تحریم ها بدون تبعات نبود و تبعات آن هم به خاطر ضعف در برخی زمینه ها از جمله اقتصادی تأثیر گذاشت.

به همین خاطر رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع پرشکوه ده‌ها هزار نفر از فرماندهان بسیج  در تاریخ 29 آبان 1392  تاکید کردند: آن چه که برای نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک تجربه دایمی در طول این ۳۵ سال وجود دارد این است که تنها عامل برطرف کردن مزاحمت دشمن عبارت است از اقتدار ملت و ایستادگی ملت؛ این تنها عاملی است که می تواند دشمن را عقب بزند.

برای آن که ملت انقلابی همچنان انقلابی و مقاوم بماند، نیازمند به برخی عوامل است از جمله رفتارهای انقلابی مسئولین کشور، اگر مسئولی در هر نهادی رفتاری انقلابی نداشته باشد و در تبعیت از دشمن گام بردارد، مردم هم تحت تأثیر منفی چنین رفتارهایی قرار خواهند گرفت.

مردم در یک کشور انقلابی مانند ایران، باید تقویت شوند، شاید در کشورهای قدرتمندی که خود را ابر قدرت می پندارند، برای آنها مردم اهمیت نداشته باشند و تنها یک حاکمیت قدرتمند با ابزارها و مولفه های قدرت برای سیستم کافی باشد اما جمهوری اسلامی ایران بر اساس ساختار مردم سالاری دینی پایه گذاری شده است و مردم نقش اساسی در اداره کشور دارند.

به همین خاطر است که رهبر معظم انقلاب اسلامی اقتدار ملت و ایستادگی ملت را تنها عامل عقب راندن دشمن می دانند.

اما اقتدار ملت و ایستادگی ملت به عوامل مهمی هم بستگی است. حضرت آیت الله خامنه ای، در دیدار نمایندگان مجلس خبرگان رهبری که پنجشنبه گذشته 6 خرداد ماه انجام شد فرمودند؛ «البته آن اسلامی می تواند در مقابل زورگویان جهانی مقاومت و جبهه سلطه را نابود کند که به صورت یک نظام حکومتی استقرار یافته و دارای ابزارهای قدرت نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و رسانه ای باشد.»

ایشان، سلطه گری را ذات و طبیعت استکبار خواندند و خاطرنشان کردند: «جبهه استکبار ذاتاً به دنبال فراگیر کردن سلطه بر ملتهاست و هر کشور و ملتی مقاومت نکند، در دامهای آن اسیر می‌شود.»

حضرت آیت الله خامنه ای برای رسیدن به چنین هدفی اقتصاد مقاومتی را برای اجرا به دولت ابلاغ کرده اند. برنامه ای که در صورت اجرای درست آن می تواند کشور را از گزند دشمنان مصون بدارد.

ایشان حتی در ديدار جمعي از بسيجيان مدال آور المپيادهاي علمي کشور فرمودند؛ اين نشانه‌ها و پيشرفت ها همان چيزي است که به قدرت و اقتدار دروني کشور مي‌افزايد.

رهبر انقلاب در سوم خرداد امسال و در دانشگاه امام حسین «ایستادگی»، «تبعیت نکردن از دشمن» و «حفظ هویت انقلابی و اسلامی» را عوامل اصلی اقتدار نظام اسلامی و ملت ایران دانستند.

مردم این سه عامل را در طول سال های گذشته تاکنون در خود داشته اند و با به کار گیری آنها است که انقلاب اسلامی تاکنون توانسته در مقابل موج بزرگی از حملات و تهاجم در همه زمینه ها ایستادگی کند. تحریم های اقتصادی که در این 38 سال گذشته تاکنون علیه ایران وضع شده است، تنها بخشی از دشمنی هایی است که آمریکایی ها برای ایران تدارک دیده بودند.

انقلاب اسلامی در کنار مردم انقلابی خود، نهادها و ارگان های انقلابی هم دارد تا بتواند از وجود آنها برای تقویت پایه های انقلاب بهره ببرد. تقویت چنین نهادهایی باعث تقویت مردم ایران اسلامی می شود. اقتدار آنها اقتدار مردم را در پی دارد. چرا که اعضای اصلی آنها را مردم تشکیل می دهند.

حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه و در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، حمله به مبانی و نهادهای انقلاب از جمله سپاه پاسداران، شورای نگهبان، جوانان حزب اللهی و روحانیون انقلابی را از جمله روشهای جاری بیگانگان خواندند و تأکید کردند: «هدف اصلی دشمنان در این مرحله از جنگ نرم، زمینه سازی برای تهی شدن نظام از عناصر درونی قدرت است.»

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: اگر این هدف محقق و جمهوری اسلامی از عناصر قدرت تهی شود، از بین بردن آن، یا تغییر اساسیِ جهتِ حرکت آن، کار دشواری نیست، به همین علت است که تأکید می کنیم تبعیت نکردن از دشمن و مقاومت در برابر خواسته های آن، «جهاد کبیر» است.

هنگامی که دشمن با بهره گیری از رسانه های خود به ارکان نظام اسلامی حمله می کند و سعی دارد تا آنها را نزد افکار عمومی تخریب کند، در داخل هم باید شاهد چنین فضایی باشیم؟ و تبعیت کنیم؟!

به همین خاطر است که رهبر انقلاب موضوع تبعیت نکردن از دشمن را مطرح می کنند. البته تبعیت نکردن از دشمن در همه زمینه ها مصداق می یابد، حتی در حوزه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، اما هنگامی که مقابل خواسته های آنها با تبعیت نکردن مقاومت شد و به نتیجه رسید، در دیگر زمینه ها هم خود به خود مقاومت و تبعیت نکردن شکل می گیرد.

سپاه پاسداران مقتدر هم اکنون از سوی دشمنان با حمله روبرو است. این نیروی انقلابی در طول سال های انقلاب با حضور و فداکاری خود در کنار ارتش جمهوری اسلامی ایران بسیاری از توطئه های دشمنان را خنثی کرده است. اکنون هم سپاه پاسداران در بحران های منطقه غرب آسیا به ویژه در سوریه و عراق با نقش آفرینی خود توانسته است دشمنان را کیلومترها دورتر زمین گیر کند. چنین نیروی مقتدر و قدرتمندی از سوی دشمنان مورد حمله قرار می گیرد. دیگر نهادهای انقلابی هم به همین شکل با حمله دشمنان چه خارجی و چه داخلی روبرو هستند.

تبعیت نکردن از دستورات دشمنی که قصد دارد سلطه خود را بر کشور وارد کند، باعث اقتدار درونی است. هر ملتی و هر کشوری هم نمی تواند چنین سیاستی را در خود داشته باشد. کشورهای بسیاری در منطقه و دنیا هستند که تن به سلطه داده اند و آنچنان این نفوذ و سلطه در این کشورها ریشه کرده که به سختی بتوان آن را خشکاند.

رهبر معظم انقلاب در باره تبعیت نکردن و مقاومت نمودن مقابل خواسته های دشمن به موضوع هسته ای ایران اشاره کردند. ایشان، اقتدار کشور را موجب امتیازگیری حتی از قدرتهای اصلی جهان خواندند و خاطرنشان کردند: «در غیر این صورت، حتی دولتهای ضعیف و حقیر هم طلبکار ملت ایران می شوند.»

حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح یک نمونه از امتیازگیری از دشمن در پرتو اقتدار کشور افزودند: «دوستان عزیز ما می گویند در مذاکرات هسته ای امتیاز گرفتیم و طرفهای مقابل صنعت هسته ای ایران را پذیرفتند؛ این مسئله البته بعد از عینی شدن اقتدار ایران یعنی غنی سازی ۲۰ درصد حاصل شد، چرا که همه می دانند در غنی سازی، رسیدن به ۲۰ درصد دشوارترین مرحله کار است.»

رهبر انقلاب، «تولید ۱۹ هزار سانتریفیوژ نسل اول»، «به کارگیری ده هزار سانتریفیوژ»، «تولید نسلهای دوم، سوم و چهارم سانتریفیوژ» و «کارخانه تولید آب سنگین» را از دیگر نمودهای قدرت هسته ای ایران خواندند و افزودند: «دشمن که زمانی حاضر نبود وجود حتی یک سانتریفیوژ را در ایران بپذیرد، پس از مواجه شدن با قدرت هسته ای کشور، مجبور به پذیرش شد؛ در واقع این امتیاز را امریکایی ها ندادند بلکه ما در پرتو قدرت خود گرفتیم.»

و اکنون جمهوری اسلامی ایران در چنین شرایطی نیازمند تقویت اقتدار خود در همه زمینه ها است. با توجه به شرایط بحرانی منطقه اقتدار ایران اسلامی می تواند از خطرات احتمالی بکاهد.

اکنون ایران در منطقه به خاطر چند ویژگی از اقتدار تأثیر گذاری برخوردار است. تفکر انقلابی ایران با رویکرد استکبار ستیزی، مقاومت پایدار مقابل سلطه و نفوذ دشمن، تأثیر مثبت بر روی افکار عمومی مردم منطقه به ویژه مسلمانان جهان، دفاع از کشورهای مسلمانی که با هجوم تروریست های تکفیری روبرو است،  دارا بودن فناوری هسته ای، قدرت دفاعی و نظامی مقتدر که می تواند تهدیدات دشمن را خنثی کند و بسیاری عوامل دیگر که توانسته است همه تهدیدات و دشمنی های بزرگ را پشت سر بگذارد.

ابزارهای سیاسی، جغرافیایی، نیروی انسانی، اعتقادی، نیروها دفاعی و نظامی، ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی یک کشور می تواند اقتدار آن را به وجود بیاورد. ایران اسلامی از همه آنها برخوردار است. باید برای رسیدن به هدف نهایی از این عوامل و ابزارها استفاده بهینه کرد. استفاده از آنها هم نیازمند روحیه انقلابی همراه با مدیریتی است که بتواند آن را اجرا کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *