همه دستگاه‌ها موظف به اطلاع رسانی قوانین در جامعه هستند

11:02 - 03 آذر 1393
کد خبر: ۱۷۸۴۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس شعبه ۲۹ محاکم حقوقی تهران گفت: همه دستگاه‌ها اعم از قانون گذاری، اجرایی و قضایی، موظف به اطلاع رسانی قوانین در جامعه هستند.

: رئیس شعبه ۲۹ محاکم حقوقی تهران گفت: همه دستگاه‌ها اعم از قانون گذاری، اجرایی و قضایی، موظف به اطلاع رسانی قوانین در جامعه هستند.

مسعود امرایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حقوقی میزان اظهار کرد: از آنجایی که جهل به قانون رافع مسئولیت نیست، همین اصل اقتضا دارد که کلیه افراد جامعه از قوانین مصوب اطلاع و آگاهی کامل داشته باشند.

وی تصریح کرد: بدیهی است در صورت عدم اطلاع رسانی استناد به این اصل برای مردم ناآگاه از قوانین موجب ایجاد عدالت در جامعه نخواهد شد.

امرایی تاکید کرد: بنابراین یکی از وظایف اصلی نظام حقوقی و سیاسی آگاه نمودن مردم از قوانین مصوب است.

وی خاطر نشان کرد: همه دستگاه‌ها اعم از قانون گذاری، اجرایی و قضایی تکلیف دارند که به نحو مقتضی مردم را از این قوانین آگاه کنند.

رئیس شعبه ۲۹ محاکم حقوقی تهران اذعان داشت: آگاهی رسانی موجب تنظیم روابط حقوقی مردم حول محور قانون و نظم و نسق مورد نظر قانون گذار خواهد بود.

وی با بیان اقتضای اعمال اصل جهل به قانون رافع مسئولیت نیست، اظهار کرد: با توجه به مسئولیت‌های قوه قضائیه و اینکه در خصوص اطلاع رسانی قوانین نسبت به قوای دیگر مسئولیت کمتری دارد اما باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.

امرایی افزود: تکلیف و مسئولیت رسیدگی به اختلافات بین مردم بر دوش دستگاه قضایی قرار دارد و قوه قضائیه برای کاهش پرونده‌های قضایی و میزان مراجعات از طریق زیرمجموعه‌های خود راهکارهای مناسب و موثری را در آگاهی رسانی جامعه نسبت به قوانین اعمال کند.

رئیس شعبه ۲۹ محاکم حقوقی تهران در پایان گفت: در سال‌های اخیر معاونت پیشگیری و همچنین معاونت توسعه و تدوین قوه قضائیه در راستای آشنایی و آگاهی دهی جامعه نسبت به قوانین گام‌های مطلوب و موثری را برداشته است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *