بعید است ایران بتواند در مورد حج با عربستانی ها به توافق برسد

5:05 - 07 خرداد 1395
کد خبر: ۱۷۸۲۶۴
دسته بندی: سیاست
نماینده پیشین ایران در سازمان کنفرانس اسلامی،گفت: بعید می‌دانم که دوستان در سازمان حج، بتوانند با عربستانی‌ها به یک توافق قابل قبول که در برگیرنده عزت و کرامت ایرانی‌ها باشد در ارتباط با حج دست پیدا کنند.
بعید است که ایران بتواند در مورد حج با عربستانی ها به توافق برسدبه گزارش گروه سیاسی ،صباح زنگنه نماینده پیشین ایران در سازمان کنفرانس اسلامی، در مصاحبه با برنامه "رویداد" رادیو گفت‌وگو با اشاره به سفر مجدد هیأتی از سازمان حج و زیارت به عربستان جهت پیگیری موضوع حج اظهار کرد: بعید می دانم که دوستان در سازمان حج، بتوانند با عربستانی ها به یک توافق قابل قبول که در برگیرنده عزت و کرامت ایرانی‌ها باشد در ارتباط با حج دست پیدا کنند.

با بیان اینکه آقای اوحدی و سازمان حج به وظیفه رسمی و شرعی خود در این زمینه  عمل می‌کنند و تلاش دارند تا آخرین لحظه زمینه را برای انجام این فریضه برای زائران ایرانی فراهم کنند، خاطر نشان کرد: رفتار عربستانی‌ها و تاخیرهایی که در این ارتباط داشته اند قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه شروط و خواست هایی که ایران مطرح کرده چیزهای جدیدی نیست و در سالهای قبل نیز مورد توجه قرار می گرفته است ولی عربستانی ها امسال از پذیرفتن آن‌ها طفره می‌روند، افزود:‌ عربستان در فضای سیاسی منطقه، سیاست ایران هراسی را دنبال می‌کند و برخی از کشورها را نیز با دلارهای نفتی تشویق می‌کند که روابط خود را با ایران قطع و یا محدود کنند.

زنگنه هم‌چنین در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با  این برنامه در مورد نقشی که سازمان کنفرانس همکاری های اسلامی می‌تواند در ارتباط با چنین موضوعاتی ایفا کند،افزود: یک زمانی دبیر کل این سازمان بین‌المللی عزت الدین عراقی بود که فردی مستقل بود و زیر بار دخالت های عربستان نمی رفت ولی در حال حاضر این سازمان تبدیل به یک تشکیلات اداری در وزارت خارجه عربستان شده است.

در ادامه این برنامه سید هادی سیدافقهی دیگر کارشناس  مسائل خاورمیانه با بیان اینکه ظاهرا تمایل قلبی عربستانی ها عدم انجام حج از سوی زائران ایرانی است به سیاست‌های  خصمانه عربستانی‌ها علیه ایران در طول چند ماه اخیر اشاره کرد و افزود:‌ دعوت اخیر آن‌ها از مسئولان سازمان حج و زیارت ایران  برای سفر به عربستان به نظر می‌رسد در راستای خلع سلاح کردن ایران انجام شده است و این که بگوید ما از ایران دعوت کردیم و ایران زیر بار تعهدات و شروط ما نمی رود.

وی با بیان اینکه عربستانی‌ها تا کنون هیچ تضمینی نداده اند که امنیت ،عزت و کرامت ایرانیان در این مراسم حفظ شود ادامه داد:  عربستانی ها حتی حاضر نشدند در ارتباط با تامین امنیت زائران ایرانی به ایران تعهد بدهند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *