نگاه نو مسکو به حضور نظامی آمریکا نزدیک مرزهای آسیایی "روسیه"

12:22 - 06 خرداد 1395
کد خبر: ۱۷۷۸۲۰
حضور پرشمار نظامیان آمریکایی برخوردار از پیشرفته ترین جنگ افزارها و سامانه های موشکی در کره جنوبی نزدیک مرزهای ساحلی آسیایی روسیه به عنوان مقابله با برنامه های موشکی کره شمالی، اندک اندک سبب توجه ویژه مسکو شده است که نسبت به قبل با عبارات متفاوتی مورد اشاره قرار می گیرد.
نگاه نو مسکو به حضور نظامی آمریکا نزدیک مرزهای آسیایی  به گزارش سرویس بین الملل  بررسی اطلاعات انتشار یافته نشان می دهد که یگان های زمینی، دریایی و هوایی، پشتیبانی و کارمندان غیرنظامی آمریکا شامل نزدیک به 35 هزار نفر در چندین مرکز اصلی و فرعی به عنوان پایگاه مستقل یا مشترک با نظامیان کره جنوبی در این کشور مستقر هستند که توجیه پنتاگون برای این حضور گسترده نظامی خطر توسعه برنامه های موشکی و توان نظامی کره شمالی است.

از سوی دیگر، نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه حساس شبه جزیره کره از پیشرفته ترین تسلیحات و سامانه های موشکی برخوردارند و کره جنوبی میزبان حرفه ای ترین نظامیان آمریکایی است که به صورت زمان بندی رزمایش های مشترک و گسترده ای را برگزار می کنند.

پیونگ یانگ سال 2005 خود را به عنوان یک قدرت هسته ای معرفی کرد و سال 2006 دست به اولین آزمایش اتمی زد که سرآغاز جدی تری برای تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا و دیگر کشورها بود.

قطع مذاکرات شش جانبه برای حل مسائل کره شمالی از سال 2008 تاکنون از هر دو سو به عنوان بهانه افزایش قدرت نظامی و تجهیز ارتش ها مورد استفاده قرار گرفته است و این کشور با اصرار بر اتمی شناخته شدن خود، تاکنون چندین آزمایش موشکی برگزار کرده که سبب شد حلقه تحریم های سخت و گسترده تنگ تر شود.

کره شمالی همچنین دو بار دیگر در سالهای 2009 و 2013 اقدام به آزمایش اتمی کرده که حتی باعث شد مذاکرات شش جانبه خلع سلاح شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای که سال 2003 آغاز شده بود سال 2008 متوقف شود.

تازه ترین برنامه تلاش های تسلیحاتی پیونگ یانگ ششم ژانویه سال 2016 اعلام شد که براساس آن نخستین بمب هیدروژنی خود را آزمایش کرد.

افزون بر لفاظی های دو جانبه واشنگتن و پیونگ یانگ و رویدادهای منطقه حساس شبه جزیره کره، اکنون توجه روسیه به تجمع و فعالیت نیروهای آمریکایی در کره جنوبی بیشتر شده است.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه پس از دیدار اخیر با شینزوآبه نخست وزیر چین، برنامه های کره شمالی را برای دستیابی به موقعیت اتمی و همچنین و اکنش های نظامی آمریکا به این اقدام های پیونگ یانگ، غیرقابل قبول خواند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در شهر سوچی در باره این دیدار گفت: رییس جمهوری روسیه واکنش نامتناسب آمریکا به تهدید کره شمالی با استقرار سامانه پدافند موشکی خود در کره جنوبی را نمی پذیرد.

وی در جمع خبرنگاران افزود: نباید از اقدام های کره شمالی به عنوان بهانه گسترش نامتناسب نیروی نظامی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام استفاده کرد و منظور تدارکات نظامی آمریکا است که گام های نامتناسبی با ریسک ناشی از اقدام های کره شمالی بر می دارد.

لاوروف ادامه داد: مسکو در این زمینه نیاز به تعهدهای حقوقی دارد که سامانه موشکی آمریکا علیه روسیه هدف گیری نمی شود.

بنا به اعلام لاوروف، پوتین در دیدار با نخست وزیر ژاپن خاطر نشان کرد که آمریکا همانند برنامه استقرار سامانه موشکی در شرق اروپا، به مسکو اعلام می کند این تسلیحات علیه روسیه هدف گیری نشده است، ولی ما ارزیابی دیگری داریم و اگر تهدیدی نیست، باید تعهدهای حقوقی لازم داده شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در تازه ترین اظهارات خود در باره وضعیت شبه جزیره کره گفت: مسکو تحولات منطقه را به دقت زیر نظر دارد.

ماریا زاخارووا افزوده است: مساله شبه جزیره کره از مشکلات حاد و کانون بی ثباتی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام است و با توجه به نزدیکی به مرزهای شرقی روسیه، برای مسکو اهمیت فراوانی دارد.

زاخارووا تاکید کرده است: کاهش تحرکات نظامی در شبه جزیره کره یک ضرورت می باشد و لازم است کشورهای منطقه خواستار حرکت در چنین مسیری باشند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین با انتقاد ضمنی از کره جنوبی و آمریکا که درخواست اخیر کره شمالی را برای مذاکره مستقیم با هدف کاهش اختلاف ها نپذیرفته اند، تاکید کرد که امیدواریم این پیشنهاد مورد بررسی قرار گیرد.

روسیه که از سه سال پیش شاهد پیشروی نظامی غرب در چارچوب ناتو و همچنین تقویت حضور مستقل ارتش آمریکا در جمهوری های شوروی سابق شامل لیتوانی، لتونی، استونی، مولداوی و گرجستان و همچنین تقریبا دائمی شدن حضور نظامیان ناتو در رومانی و لهستان در شرق اروپا است، شرایط مرزهای آسیایی خود را نیز به دقت زیر نظر گرفته است.

با توجه نزدیکی مرزهای ساحلی روسیه با محل استقرار نظامیان، سامانه های موشکی و انبارهای پر تسلیحات آمریکا در کره جنوبی و همچنین تداوم اقدام های کره شمالی به عنوان بهانه توسعه برنامه های نظامی پنتاگون در منطقه، مسکو در شرایط کنونی می خواهد مانع التهاب بیشتر اوضاع در شبه جزیره کره شود.

از سوی دیگر با توجه به اینکه کره شمالی تقریبا هم مرز دریایی با روسیه است، هر گونه درگیری احتمالی حتی در ابعاد کم نیز می تواند امنیت مرزی و خاکی این کشور را تحت تاثیر قرار دهد و آمریکا نیز بهانه ای می یابد تا بر دامنه حضور نظامی و همچنین انباشت تسلیحات بیشتر در شبه جزیره کره بیافزاید که این موضوع برای امنیت ملی روسیه خطرسازتر خواهد شد.

براساس این دیدگاه، هر گونه تحریک درگیری در شبه جزیره کره از هر طرف که باشد و هر نتیجه ای را رقم بزند، افزون بر خطرساز بودن برای روسیه، چین را هم در مخاطره قرار خواهد داد، زیرا این کشور همسایه کره شمالی است و به عنوان حامی سنتی پیونگ یانگ شناخته می شود، بنا بر این مسکو و پکن خواستار از سرگیری مذاکرات بین المللی حل فعالیت های هسته ای کره شمالی هستند، ولی آمریکا که در این باره بیشتر می خواهد نقش نمایندگی کره جنوبی و ژاپن را هم ایفا می کند، پیش شرط های انصراف پیونگ یانگ از ادامه برنامه های موشکی و هسته ای را روی میز گذاشته است.

از دیگر سو، کره شمالی که تقریبا سخت ترین و طولانی ترین تحریم هایی را که تاکنون علیه یک کشور وضع شده، تجربه می کند و به عنوان بسته ترین کشور جهان شناخته می شود، اعلام کرده مذاکره باید بدون پیش شرط آغاز شود تا در جریان آن توافق ها تعیین گردد.

این کشور هر گونه تصمیم گیری در باره برنامه های اتمی و موشکی خود را تا زمان امضای قرار داد ترک مخاصمه با آمریکا و کره جنوبی و پیمان صلح با این کشور رد می کند که این مواضع تاکنون از جانب واشنگتن پذیرفته نشده است.

اکنون پنتاگون جای پای حضور بزرگ خود در کره جنوبی نزدیک روسیه و چین دو رقیب اصلی و سنتی را تقریبا همیشگی کرده است و به نظر نمی رسد مایل باشد آن را از دست بدهد، زیرا نقشه حضور نظامی خارجی آمریکا نشان می دهد که استقرار نیروهای این کشور در شبه جزیره کره یک بخش مهم از راهبرد جهانی نظامی واشنگتن می باشد که اقیانوس آرام، دریای چین، استقرار نظامیان آمریکایی در ژاپن، آب های ساحلی و بین المللی نزدیک این کشور و همچنین شرق اروپا و جمهوری های بالتیکی شوروی سابق را در بر می گیرد، بنا بر این انتظار نمی رود تنش بین دو کره در آینده ای نزدیک حل شود یا حداقل کاهش یابد، زیرا دیگر توجیه ادامه حضور نظامیان آمریکایی در منطقه کمرنگ خواهد شد.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *