کمال‌گرایی اضطراب را افزایش می‌دهد

15:35 - 02 آذر 1393
کد خبر: ۱۷۷۷۲
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
خبرگزاری میزان: نگرش‌های کمال‌گرایانه، نوع و روش زندگی که امروز جوامع و افراد در پیش گرفته‌اند عملاً باعث رشد اضطراب شده است.

: نگرش‌های کمال‌گرایانه، نوع و روش زندگی که امروز جوامع و افراد در پیش گرفته‌اند عملاً باعث رشد اضطراب شده است.

به گزارش گروه رسانه‌های ، اکرم ایزدخواه کارشناس ارشد روانشناسی در گفت‌وگو با ایسنا ، در خصوص رشد اضطراب در بین افراد گفت: تغییر سبک زندگی و روش‌های جدید در این حوزه قطعاً رشد اضطراب در افراد را باعث می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رشد اضطراب در همه دنیا باعث شده است که عصر حاضر به نوعی عصر اضطراب عنوان شود، اظهار کرد: شیوه‌های زندگی و استرس روزمره به طور کلی باعث بروز و رشد اضطراب در افراد است و عوامل متعددی منجر به افزایش آن می‌شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی تصریح کرد: ترافیک، آلودگی هوا، خواب نامنظم، اخبار ناگوار، مشکلات اجتماعی، تغذیه نامناسب، فشارهای مالی و بی‌ثباتی اجتماعی در همه جوامع سطح اضطراب را در افراد بالا برده است.

وی بی‌ثباتی جامعه در مباحث گوناگون سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را عاملی برای ایجاد اضطراب در افراد عنوان کرد و گفت: این بی‌ثباتی‌ها احساس ناامنی را در افراد ایجاد کرده و فرد دائماً حس می‌کند که بر روی پله‌هایی سست ایستاده و این امر اضطراب دائمی را برای او رقم می‌زند.

وی اظهار کرد: جامعه کنونی ما به دلیل افزایش آگاهی، انتظارات بیشتری از خود دارد و این نگرش کمال‌گرایانه بیش از پیش در افراد شکل گرفته است. از آنجاکه این نگرش‌ها با سیستم اجتماعی ما سازگار نیست، اتفاقاتی که مدنظر فرد است، محقق نمی‌شود، براین اساس، سطح اضطراب بالا رفته و آسیب‌های جدی را به فرد تحمیل می‌کند.

ایزدخواه با اشاره به حجم بالای اضطراب در بین دانش‌آموزان گفت: از مقطع ابتدایی تا متوسطه این اضطراب در بین محصلین وجود دارد و در مقاطع پنجم و ششم به اوج خود می‌رسد، چراکه خانواده انتظارات خود را مبنی بر قبولی در آزمون‌های مدارس خاص به فرد منتقل می‌کند. بایدها در ذهن محصل شکل می‌گیرد و عملاً دچار اضطراب می‌شود. دائماً به این موضوع فکر می‌کند که اگر این انتظارات برآورده نشود چه فاجعه‌ای رخ می‌دهد و سطح اضطراب روز به روز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه عوامل فردی و نگرش‌ها و همچنین عوامل محیطی و شرایط اجتماعی و طبیعی نقش پررنگی در بروز و رشد اضطراب ایفا می‌کنند، گفت: اضطراب جنبه ژنتیکی ندارد اما، به شدت امکان انتقال از طریق یادگیری داشته و به نوعی از آن به عنوان مشکل واگیردار یاد می‌شود به نحوی که ممکن است والدین در خانواده دچار اضطراب شوند و فرزندان بدون اینکه حتی اشراف کاملی نسبت به مسائل داشته باشند، دچار اضطراب شوند.

این کارشناس ارشد روانشناسی به علائم اضطراب در افراد مختلف اشاره کرد و گفت: گاهی افراد دچار علائم فیزیولوژیکی می‌شوند، ضربان قلب بالا می‌رود، دچار تنگی نفس می‌شوند، افت فشار می‌گیرند و یا رنگ پریدگی و سرد شدن بدن را شاهد هستیم اما، برخی واکنش‌های شناختی نیز از خود بروز می‌دهد به شکلی که شرایط ادراکی آنها به هم می‌ریزد، تمرکز خود را از دست می‌دهند، سطح یادگیری کاهش می‌یابد و حتی نمی‌توانند به اطراف خود خوب دقت کنند.

وی اضافه کرد: برخی نشانه‌های اضطراب در افراد به صورت رفتاری بروز می‌کند که در افراد متفاوت است. گاهی افراد در مواقع اضطراب دائماً راه می‌روند، دست‌های خود را هم می‌پیچند و یا با یک شیء ساده بازی می‌کنند، در کنار این علائم رفتاری، پاسخ‌های هیجانی نیز وجود دارد که فرد کلمات و جملاتی توأم با استیصال را بیان می‌کند، ابراز ترس می‌کند و جملاتی منفی به کار می‌برد.

ایزدخواه روش درمان اضطراب در افراد را مشاوره عنوان کرد و گفت: مشاوره باعث می‌شود که فرد باورها و نگرش‌های خود را تغییر داده و تحت کنترل درآورد اما، در مواقعی که کاهش اضطراب از طریق مشاوره جواب ندهد، راهکارهای دارودرمانی به کار گرفته می‌شود و البته صرفاً توسط روانپزشک امکان تجویز دارو وجود دارد.

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *