اکران آثاری از مکاتب مطرود هنری در تابلوهای شهر/طرح نگارخانه ای به وسعت شهر فاقد توجیه است

13:31 - 04 خرداد 1395
کد خبر: ۱۷۷۵۸۰
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر گفت: طرح نگارخانه ای به وسعت یک شهر فاقد توجیه فنی، اقتصادی و محتوایی است و بعضا آثاری از مکاتب مطرود هنری را به نمایش گذاشته است.
اکران آثاری از مکاتب مطرود هنری در تابلوهای شهر/طرح نگارخانه ای به وسعت شهر فاقد توجیه استبه گزارش گروه جامعه ،مجتبی شاکری با اشاره به اینکه به نمایندگی از شورای شهر در شورای تبلیغات محیطی شهرداری حضور دارد، گفت: در دوره مدیریت قبلی زمان جلسات این شورا به نحوی تنظیم می شد که به دلیل برگزاری جلسه شورا امکان حضور نداشتم. البته در این دوره رویه اصلاح شد و کارهای قابل دفاع بسیاری صورت گرفت که اجرای کمپین کار و تلاش از آن جمله است.
 
وی با انتقاد از طرح نگارخانه ای به وسعت شهر، گفت: جای نگارخانه کنار بزرگراه که خودروها با سرعت عبور می کنند و تنها چند ثانیه فرصت رویت آثار هنری را دارند، نیست. مکانی که دچار آلودگی صوتی و هواست جای مناسبی برای تجمع مردم و تماشای آثار هنری نیست و اعتراض فرهیختگان به این طرح به جا است.
 
شاکری با تاکید بر اینکه راسته های فرهنگی و بوستان ها می تواند گزینه مناسبی برای توقف و تامل در آثار هنری باشد، خاطرنشان کرد: فضای نگارخانه توام با سکوت یا موسیقی ملایمی است و تعداد آثار به نمایش گذاشته نبز با مخاطبان هماهنگ است. بنابراین نصب یک هزار تابلو در سطح شهری به وسعت تهران موجب تاثیرگذاری بر ذایقه مردم نمی شود.
 
وی تاکید کرد: اگر مردم بدانند که برای اجرای این طرح چقدر هزینه شده و اطلاعات صحیح دریافت در این رابطه دریافت کنند قطعا نسبت به آن موضع خواهند داشت.
 
شاکری با بیان اینکه سال گذشته هم درباره این طرح مواردی را تذکر دادم، افزود: اگرچه 15 درصد فضاهای تبلیغی شهر در اختیار شهرداری قرار دارد، اما این به معنای مفت و رایگان بودن نیست. شهرداری باید متناسب با گفتمان هایی که لازم است در جامعه حاکم و به تاثیرگذاری در رفتار مردم منجر شود، از این ظرفیت استفاده کند.
 
این عضو شورای شهر تهران پیشنهاد داد لوح فشرده آثار به نمایش درآمده در اختیار اعضای شورا قرار گیرد تا همه امکان ارزیابی دقیق محتوای آنها را داشته باشند و در این رابطه توضیح داد: باید ارزیابی شود که اساسا چه تعدادی از این آثار قابل فهم است. برخی آثار اکران شده از مکاتب مطرود هنری انتخاب شده و هیچ مفهومی ندارد. برخی از تصاویر به دلیل عریان بودن بخشی از تصویر با ملاحظاتی به نمایش درآمده است. بهتر است درباره این طرح منطقی صحبت کنیم.
 
شاکری با تاکید بر اینکه همه ما طرفدار هنر متعهد هستبم، گفت: هنری که امام (ره) هدف آن را قیام علیه مستکبر و بی عدالتی می داند باید مبنا باشد؛ در شرایطی که پرچم قیام حجت را بلند کردیم شعار سازمان زیباسازی باید "ان الارض سراها عبادی الصالحون" باشد. ما وزیر خارجه نیستیم که دست در دست جان کری و اوباما،
سیاست آنها را دنبال کنیم.
 
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی از شعارهای اکران شده ور تابلوهای شهر از جنسی است که به کسی بر نخورد و نمایشگر یک اسلام سکولار است، افزود: این در حالی ایت که تهران تعداد زیادی شهید مدافع حرم دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
 
وی با تاکید بر اینکه برخی از شعارهای اکران شده در سطح شهر نیز از جنس حجتيه است، گفت: در میان یکهزار تابلوی توزیع شده در سطح شهر آنها 10 مورد درباره امام زمان (عج)، 12 مورد درباره خرمشهر و 13 مورد پیرامون جبهه بوده است. بنابراین اینکه علما و بزرگان اعتقاد دارند امام زمان (عج) در فضای شهر گم شده درست است.
 
شاکری در عین حال تاکید کرد که شخص خاصی را در این تذکر نشانه نگرفته و تصمیم درباره طرح نگارخانه ای به وسعت شهر را تصمیم نادرستی می داند.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به عضویت 10 عضو شورای شهر تهران در کمیسیون ماده 100، گفت: با وجود اینکه مثلث دولت، قوه قضاییه و شورای شهر تلاش می کنند اما در عین حال این کمیسیون به داروی بی خاصیت برای ساخت و سازها تبدیل شده است.
 
وی توضیح داد: با وجود تلاش های این کمیسیون جرایم آن قدر اندک است که ساخت و سازها با پرداخت جریمه ادامه میاد و ارزش افزوده نیز ایجاد می کند.
 
شاکری با بیان اینکه مردم به ساخت و سازهای بی قاعده در شهر که با پرداخت جریمه توسط اشراف صورت می گیرد، معترض هستند، خواستار صدور بیانیه مشترکی توسط اعضای شورا در این کمیسیون شد تا تکلیف خود را در حوزه ساخت و سازها با مردم روشن کنند.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *