لزوم توجه به کیفیت کالا و خدمات چینی صادر شده به ایران

13:41 - 04 خرداد 1395
کد خبر: ۱۷۷۵۵۱
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه روابط بانکی ایران و چین به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری برقرار نشده است گفت: روابط بانکی باید برقرار شده و امکان افتتاح ال‌سی فراهم شود تا همکاری‌های بین دو کشور افزایش یابد.
به گزارش گروه اقتصاد ، ولی‌الله افخمی راد معاون وزیر صنعت امروز در همایش همکاری‌های تجاری ایران و چین در سازمان توسعه و تجارت اظهار کرد: ایران بزرگ‌ترین منبع انرژی نفت و گاز جهانی است و به عنوان یک پایگاه باثبات نقش مرکزی و مهمی در جذب سرمایه‌گذاری چین داشته باشد.
 
وی افزود: مقررات حمایت از سرمایه‌گذاری در ایران و تجربه شرکت‌های چینی در ایران که در زمان تحریم‌ها نیز وجود داشته‌اند همچنین  منابع انسانی و طبیعی خوب ایران می‌تواند به توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور ایران و چین کمک کند.
 
رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: رویکرد چین و احیای دوباره جاده ابریشم و برنامه‌هایی که این کشور برای سرمایه‌گذاری در ایران دارد امکان توسعه همکاری‌ها را نیز مهیا می‌کند.
 
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به سفر رئیس جمهور چین به ایران و امضای 16 سند همکاری بین طرفین گفت: همکاری‌های اقتصادی ایران تا سال 2014 سیر صعودی داشت اما بعد از افت قیمت جهانی نفت تجارت ایران و چین در سال 2015 کاهش یافت.
 
افخمی راد یادآور شد: حجم تجارت ایران در سال 2015 در مقایسه با سال قبل 34 درصد کاهش داشت.
 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: با رفع تحریم‌ها شرایط حضور بیشتر چین در ایران فراهم شده است و ما این کشور را همچنان به عنوان یک شریک تجاری برای خود به حساب می‌آوریم.
 
* روابط بانکی ایران و چین هنوز برقرار نشده است
 
افخمی راد گفت: روابط کارگزاری بانکی برای توسعه تجارت دو کشور باید برقرار شود اما هنوز این روابط بانکی برقرار نشده است و بازرگانان و فعالان اقتصادی ما هنوز برای همکاری با چین نمی‌توانند ال‌سی باز کنند که برای توسعه همکاری‌های دو جانبه رفع این مشکل الزامی است.
 
* ایران خواستار افزایش کیفیت کالاهای چینی صادر شده به ایران است
 
وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه خواسته دوم ایران ارتقای کیفیت محصولات چینی است گفت: کیفیت کالا و خدمات چینی که به ایران صادر می‌شود باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین برای توسعه همکاری‌ها با چین لازم است که سرمایه‌گذاری‌های مشترک و دوجانبه‌ای برای تولید کالا و خدمات در ایران صورت گیرد.
 
افخمی راد در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور گفت: شرکت‌های قدرتمند و صاحب تکنیک زیادی در ایران وجود دارد که با ادغام آنها با شرکت‌های چینی می‌توان زنجیره رقابت‌پذیری ایجاد کرد.
 
وی تصریح کرد: به بازرگانان و فعالین اقتصادی که اکنون به ایران آمده‌اند پیشنهاد می‌شود که از سایر ظرفیت‌های موجود در ایران بازدید کنند زیرا به غیر از تهران امکان توسعه همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترک در سایر استان‌ها نیز وجود دارد.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *