رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نشانه های حماقت ائتلاف ضد سوریه

12:53 - 04 خرداد 1395
کد خبر: ۱۷۷۵۳۰
موازنه قوا در سوریه به هم ریخته و باعث شده تا دشمنان دولت و ملت این کشور احساس ضعف کنند، آنها برای جبران این ضعف دست به اقداماتی خواهند زد که از چشم سوریه و دوستانش مخفی نخواهد ماند.
به گزارش گروه بین الملل ، از زمان بروز بحران سوریه که به دست برخی کشورهای مرتجع منطقه ایجاد شده است تاکنون که 5 سال از آن می گذرد همه تلاش های انجام شده از سوی ائتلاف دشمنان سوریه به نتیجه نرسیده است.

هزینه های سنگینی که تاکنون این کشورها به خاطر دشمنی با سوریه متحمل شده اند، باعث ویرانی های گسترده ای در این کشور شده و هزاران نفر تاکنون جان خود را از دست داده اند و بسیاری نیز آواره شده اند.

اما در این میان مقاومت مردم و ارتش سوریه در پیش بینی های دشمنان این کشور محاسبه نشده بود به همین خاطر است که باعث شد تا از پیروزی آنها جلوگیری کند.

چندین کشور از جمله ترکیه، رژیم سعودی، قطر، بحرین، امارات، کویت و چند کشور عربی منطقه با حمایت آمریکا و رژیم اسرائیل دست به دست هم دادند تا دولت قانونی سوریه را سرنگون کنند و نقشه های خود را برای این کشور پیاده سازند.

هدف از سرنگونی دولت سوریه تضعیف جبهه مقاومت اسلامی در مقابل رژیم اسرائیل، ممانعت از حوزه نفوذ ایران در منطقه، قطع ارتباط ایران با حزب الله لبنان و تضعیف این نیروی انقلابی و مهمتر از آن تضعیف ایران در غرب آسیا و گسیل گروه های تروریستی موجود در سوریه و عراق به سوی ایران و ایجاد درگیری فرسایشی با جمهوری اسلامی بود.

اما مقاومت و ایستادگی دولت، ارتش و مردم سوریه مقابل همه هجمه هایی که از سوی دشمنان این کشور تدارک دیده شده است در کنار حمایت های تعیین کننده و سرنوشت ساز ایران از سوریه و سپس کمک های روسیه از این کشور، توانست موازنه قدرت را در نبرد نابرابر تغییر دهد و اکنون مردم، ارتش و دولت سوریه هستند که دست برتر را دارند.

روند سیاسی که برای پایان و حل بحران سوریه ادامه دارد هم نتوانسته است گامی برای آن بردارد، دشمنان سوریه همچنان اصرار دارند که باید اسد از قدرت کناره گیری کند و در آینده سیاسی این کشور نقشی نداشته باشد.

اما با شرایط موجود، چنین درخواستی دیگر جایگاهی ندارد، چرا که اکنون دشمنان سوریه در نقطه ضعف قرار گرفته اند و نمی توانند خواسته خود را به ملت و دولت سوریه تحمیل کنند.

برای همین خاطر، برای پایان بحران سوریه نه تنها اقدامی انجام نمیدهند بلکه در صدد هستند تا موازنه قوایی که به ضرر آنها تغییر یافته، دوباره به سوی خود تغییر دهند.

سران سعودی در این راه پیش قدم هستند و تلاش های گسترده ای را برای این که بتوانند خود را در بحران سوریه باز یابند، افزایش داده اند. به همین خاطر است که عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی با اعتراف به دست برتر ارتش سوریه در میدان نبرد با گروه های مسلح گفت که باید موازنه قوا به‌نفع این گروه ها تغییر کند.

اقداماتی هم که از سوی گروه های مسلح تروریسم در سوریه در چند روز گذشته اتفاق افتاده و آتش بس از سوی آنها نقض شده، نشان می دهد که دشمنان سوریه فعالیت های خود را برای احیا آغاز کرده اند.

نقل و انتقالات نظامی از عربستان به ترکیه گوشه ای از آغاز اقدامات دشمنان سوریه است. در تازه ترین تحرکات نظامی ائتلاف ضد سوری مجموعه ای از جنگنده های این رژیم از نوع تورنادو وارد خاک ترکیه شده است.

این جنگنده ها برای شرکت در رزمایش نظامی موسوم به «عقاب آناتولی4» وارد پایگاه هوایی قونیه شد. همچنین تفنگداران نیروی هوایی ارتش عربستان هم برای مشارکت در رزمایش در ترکیه به این کشور اعزام شده اند.

این رزمایش را می توان قدرت نمایی مقابل پیروزی های ارتش سوریه و حملات هوایی ارتش روسیه به مواضع تروریست ها و همچنین ایران تلقی کرد.

عربستان بارها از سوی مقامات آمریکایی به خاطر ترس از ورود مستقیم و اعزام نیروی زمینی خود به سوریه با بازخواست تند روبرو شده است. تندترین انتقاد را اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا از رژیم سعودی کرد و گفت: «اگر به جاهایی نگاه کنید که ایرانی‌ها می‌توانند در آنجا اعمال نفوذ کنند، می‌بینید که آنها در میدان عمل در داخل بازی هستند. برخی کشورهای خلیج فارس در ارتفاع 30 هزار پایی حضور دارند تا این‌که به ایجاد نیروی عملیات ویژه اقدام کنند.»

این کنایه و طعنه وزیر دفاع آمریکا هنوز بر روی سران خوش نشین و عافیت طلب سعودی و دیگر سران مرتجع عربی منطقه تأثیر نگذاشته اما آنها را به فکر واداشته تا در تحرکات نظامی خود تجدید نظر کنند.

آمریکایی ها برای این که هزینه های خود را بالا نبرند از ورود مستقیم به بحران های سوریه و عراق پرهیز می کنند، به همین خاطر به تحریک و ترغیب سران کشورهایی همچون رژیم سعودی و ترکیه پرداخته اند.

در صورت ورود ارتش این کشورها بحران سوریه ابعاد گسترده تری خواهد یافت. آتش جنگ برافروخته تر خواهد شد و به دیگر کشورهای منطقه هم سرایت خواهد کرد. نخستین جایی که درگیر خواهد شد ترکیه است. این کشور به خاطر اقدامات اردوغان و حزب حاکم، آبستن تحولاتی است که اگر به وقوع بپیوندد، ترکیه را دچار بحران بزرگی خواهد کرد.

عربستان هم از بحران در امان نخواهد بود. با تصمیم ناعاقلانه ای که سران سعودی و ترکیه با همراهی دیگر سران مرتجع عربی منطقه خواهند گرفت، آتش جنگ دامن آنها را خواهد گرفت.

ائتلافی که میان سران کشورهای ضد سوریه شکل گرفته بود به خاطر شکست های پی در پی در این 5 سال گذشته کارایی خود را از دست داه بود اما اکنون ریاض، آنکارا و دوحه بار دیگر برای اینکه دولت و رئیس جمهور سوریه را سرنگون کنند، با یکدیگر ائتلاف سه جانبه ای را تشکیل داده اند؛ مسئله ای که با استقبال آمریکا هم رو به رو شده است.

شاید تصور شود که چنین اقدامی باعث تقویت گروه های مسلح تروریستی در سوریه می شود اما چنین اقدامی از سوی دشمنان سوریه بدون واکشن از سوی دولت و ملت سوریه و ایران و روسیه نخواهد بود. همانگونه که کشورهای محور دشمن سوریه خود را وارد بحران می کنند تا از تروریست های تکفیری حمایت کنند، کشورهای دوست سوریه هم وارد عمل خواهند شد و برنامه های خود را در این کشور مقابل دشمن اجرا خواهند کرد.

شاید این تحرکات نظامی و سیاسی کشورهای دشمن سوریه نشانه هایی از واکنش و مداخله نظامی آنها در سوریه باشد. رفتن به سوی ایجاد منطقه پرواز ممنون در مرز سوریه و ترکیه یکی دیگر از نشانه های ورود مستقیم ائتلاف ضد سوری است.

«احمد داود اوغلو» نخست وزیر پیشین ترکیه نیز 30 نوامبر گذشته گفته بود، این کشور برای مبارزه با داعش در سوریه با حمایت بین المللی عملیات تازه ای را با عربستان آغاز خواهد کرد.

مبارزه با داعش بهانه ای برای دخالت مستقیم در سوریه است در حالی که هم اکنون ارتش، نیروهای مردمی و کمک های ایران و روسیه توانسته است گروه های تروریستی تکفیری را عقب براند. تنها کافی است حمایت ترکیه، عربستان، قطر و دیگر دشمنان سوریه از تروریست ها قطع شود.

اکنون همه تحولاتی که در منطقه در حال وقوع است، به سود جبهه مقاومت و ایران شکل گرفته و در مقابل دشمنان مقاومت در ضعف قرار دارند. این صعف نه به خاطر نداشتن سلاح و نیرو است بلکه ضعف اعتقادی است که آنها را شکست خورده کرده است. ائتلاف دوباره ای هم که میان عربستان؛ ترکیه وقطر شکل گرفته مانند ائتلاف پیشین محکوم به شکست است.

شاید بهتر و صلاح این باشد که اعراب به بحران سوریه ورود مستقیم کنند و نیروی زمینی خود را وارد سازند آنگاه طعم جنگ واقعی را خواهند چشید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *