تکفیری‌ها به مسلمانان و جهان بشریت ضربه می‌زنند/باید ریشه‌ فکری جریان خشونت را خشکاند

13:10 - 02 آذر 1393
کد خبر: ۱۷۷۳۰
رییس کنگره جهانی خطر جریان های تکفیری، تکفیری ها را گروه شوم معرفی کرد و گفت: آن ها هم به مسلمانان و هم به جهان بشریت ضربه می زنند.

رییس کنگره جهانی  خطر جریان های تکفیری، تکفیری ها را گروه شوم معرفی کرد و گفت: آن ها هم به مسلمانان و هم به جهان بشریت ضربه می زنند.

 به گزارش گروه سیاسی  ، آیت الله ناصر مکارم  شیرازی در کنگره جهانی خطر جریان های تکفیری گفت: امروز وظیفه همه این است که در این شرایط ،انگیزه های این گروه را بررسی کنند و ریشه های افکار این گروه را بشناسیم تا بتوانیم آن را بخشکانیم .

رییس کنگره جهانی  خطر جریان های تکفیری  ، با هشدار درباره جنایات تکفیری ها گفت : تا کی باید بنشینیم و شاهد هتک حرمت به نوامیس،خون ریزی و کشتار بی رحمانه این گروه تکفیری باشیم ؟

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه این گروه آبروی اسلام را برده اند افزود: دین اسلام دین رافت و مهربانی است و باید به دنیا بگوییم این جریان تکفیری از اسلام جداست .

وی تاکید کرد : باید جوانانی که در این گروه هستند و فریب خورده اند را از آنها جدا کنیم .

آیت الله مکارم شیرازی گفت : مبارزه نظامی با این جریان خشونت ، لازم است اما کافی نیست و باید ریشه فکری آن خشکیده شود .

وی هدف اول از برگزاری این کنگره جهانی را شناساندن چهره واقعی اسلام به مردم دنیا دانست و افزود : اسلام دین محبت است حتی به غیر مسلمانان .

آیت الله مکارم شیرازی گفت : هدف دوم این است که به همه جوانان فریب خورده اعلام کنیم که پیوستن شما به جریان های تکفیری به آتش جهنم منجر خواهد شد.

رییس کنگره جهانی خطر جریان های تکفیری هدف سوم را مشورت با علما و اندیشمندان اسلامی درباره پیدا کردن راه حل نهایی برای رویارویی با خطر این گروه ها دانست و افزود : در این همایش برای خود سه خط قرمز در نظر گفته ایم اول دوری از مسائل سیاسی مورد اختلاف به طوری که بحث فقط در مورد تندروی از دیدگاه فقهی و اسلامی خواهد بود و دوم عدم طرح هر گونه بحثی در باره مسائل اختلاف انگیز مذهبی حتی در یک کلمه زیرا هدف اصلی تبادل افکار برای رویارویی با خطر تکفیری هاست .

وی خط قرمز سوم را احترام به مقدسات همه مذاهب دانست و افزود: با رعایت این سه خط قرمز در خصوص جوهره اصلی کنگره که همان مبارزه با جریان های افراطی و تکفیری است به بحث و تبادل و نظر خواهیم پرداخت .

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه هر روز شاهد حمله وحشیانه سرشار از خشونت در جهان اسلام هستیم که هیچ سابقه ای نداشته است گفت: این امر باعث جنگ های خونین شد و شهرهای آباد مسلمانان ویران شد و زیرساخت های مهم از جمله مساجد و قبور اولیای الهی تخریب و هزاران نفر از مسلمانان از خانه و کاشانه خود آواره شدند و همین طور به ناموس مسلمانان و غیر مسلمانان تجاوز شد.

وی افزود: تاسف بار آن است که این مسئله باعث شده که دشمنان اسلام، اسلام را به خشونت و بربریت متهم کنند و این در حالی است که مخالفان اسلام تاکید دارند تا نام دولت اسلامی را بر گروه داعش بگذارند.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه همه بدانند این گروه تکفیری، یک تشکیلات تروریستی است گفت :‌ این در حالی است که آنها یک نام ساختگی بر خود گذاشته اند و دشمنان اسلام از نام دولت اسلامی استفاده می کنند تا اسلام را به خشونت متهم کنند.

وی تاکید کرد: رویارویی با این گروه تروریستی فقط با ابزار نظامی قابل حل نیست.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین گفت: جریان تکفیری در جهان اسلام مطرود هستند.

رییس کنگره جهانی خطر جریان های تکفیری تاکید کرد: بسیاری از علمای اسلام جریان تکفیری ها را محکوم کرده اند و اخیرا مفتی اعظم عربستان هم 2 فتوی مهم در این باره داده است که فتوای اول می گوید اندیشه های تندروی که به فساد در زمین و از بین رفتن نعمات خدا می پردازد به هیچ عنوان ربطی به اسلام ندارد و تکفیری هاجهنمی هستند .

وی افزود: این مفتی ، عملیات وحشیانه تکفیری هایی که در منطقه احساء علیه شیعیان صورت گرفت که برای عزای حسینی تجمع کرده بودند را به شدت محکوم کرد که این فتاوی خیلی مهم و قابل تقدیر است.

آیت الله مکار م شیرازی گفت : باید مسائل اعتقادی و اندیشه های ناب اسلام در جهان مطرح شود تا جوانانی که در این گروه تکفیری منحرف شدند آگاه شوند و بتوانند از این گروه خارج شوند .

وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) در یک جامعه جاهلی مبعوث شد که دارای مظاهر خشونت ، جنگ و غارت بود جامعه ای که زن را ننگ و شرم می دانست و دختران را زنده بگور می کردند و این کار تبدیل به عادت شده بود افزود :‌ پیامبر در چنین جامعه ای مبعوث شد و به عنوان رحمتی برای جهانیان بود.

آیت الله مکارم شیرازی افزود : پیامبر جامعه ای را که در پرتگاه آتش بود نجات داد و با نزول قرآن راه روشن برای آیندگان ترسیم کرد .

وی با اشاره به آیه های قرآن در زمینه با عدالت ، مهربانی و دوستی گفت : این قرآن عرب و عجم را در یک دین قرار داد و آنها را به عنوان برادر معرفی کرد .

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه با غفلت مسلمانان، عصر جاهلیت جدید شروع شده است افزود :‌ جماعتی گمراه که به نام اسلام ، دست به جنایت هایی می زنند که حتی به ذهن جاهلیت قبل از اسلام هم نمی رسید ، اعمالی از جمله تعرض به مال و جان و ناموس مسلمانان و اینها هر کاری برای سیاه کردن چهره اسلام و به نام اسلام انجام می دهند.

رییس کنگره جهانی خطر جریان های تکفیری گفت: امروز بحث ما شناخت منابع اصلی این جریان هاست که من بعدا به شما عزیزان خواهم گفت که ریشه اصلی از این جریانها در کجاست و توسط چه کسانی حمایت می شوند.

وی تاکید کرد: امروز روی سخن ما با تمامی کسانی است که به این گروههای افراطی پیوسته اند و امیدواریم این کنگره آغازی باشد برای اجماع علمای مسلمان که همگی بر ضد تکفیری ها متحد شوند و ما باید جلوگیری کنیم از افراد تند رو، که علیه حتی غیر مسلمانان که در صلح به سر می برند .

آیت الله مکارم شیرازی گفت: من اخیرا نامه ای به پاپ نوشتم و درآن نامه تاکید کرده ام که محکوم کردن این اقدامات کافی نیست بلکه باید شما علیه این اقدامات که نسبت به مسلمانان و مسیحیان می شود به طور یکسان موضع گیری عملی داشته باشید.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه سه بحث در خصوص تکفیری های وجود دارد افزود: نخست آنکه اینان استبداد رای دارند و درک معانی کتاب و سنت را انحصار خود می دانند.

وی گفت :تکفیری ها عملا می گویند ما نظر خود را اعلام می کنیم و باید همه گوش کنند و هر کس تمرد کند مخالف و دشمن اسلام است ،آنها اذعان می کنند همه علمای مخالف نظرشان، گمراه هستند حتی علمای سلف که با این نظر مخالف هستند آنها هم کافر هستند.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: این استبداد رای یکی از علل اصلی فعالیت های جنایتکارانه است، اگر آنها مراجعه می کردند به آیات قرآن و مشورت می گرفتند با علمای بزرگ و حوزه های علیمه در کشورهای مختلف از این راه پر سنگلاخ نجات می یافتند و از راه غیر مستقیم بر می گشتند.

وی گفت :‌ دلیل دوم خطای آنها در به کارگیری روش ایمان به بعضی آیات قرآن و کفران برخی دیگر از آیات قرآن است.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد : آنها برخی آیاتی که موافقشان هست را می پذیرند و به برخی آیات که مخالف شان هست توجهی نمی کنند و این در حقیقت مصیبت بزرگی است و ما باید به همه آیات الهی ایمان بیاوریم.

وی خطای سوم این گروه را در تفسیر شرک و ایمان دانست و تاکید کرد: آنان برخی آیات را مورد تسمک قرار می دهند برای تکفیر سایر مسلمانان و می گویند هرکس می گوید یا رسول الله و یا علی و شفاعت می خواهد مشرک است و خون و مال او مباح است و هیچ فرقی بین بت پرستان و مسلمانان نمی دهند بلکه آنها را حتی بدتر از مشرکان زمان جاهلیت می دانند.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: مشرک کسی است که برای خدا شریک قائل شود لذا به کسانی اطلاق می شود که در مرتبه واحد با خداوند قرار می گیرند ، یعنی اینکه چیزی را مساوی خداوند قرار می دهند.

وی با اشاره به آیات قرآن در خصوص توحید گفت : ما سوال می کنیم آیا مسلمانان اولیا خدا را شریک خدا می دانند و یا آنها را مساوی با خداوند می دانند آیا همگان قبول ندارند همه چیز به اذن خداوند اتفاق می افتد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به معجزات حضرت عیسی (ع) که خداوند آنها را به این پیامبر نسبت داد گفت : آیا مسیح مشرک بود آیا اصحاب وی مشرک بودند.

وی تاکید کرد آنچه مسلم است این است که همه این معجزات به اذن الهی صورت گرفت تا کافران به سمت خدا روی بیاورند .

وی گفت: حال آیا خون آنها مباح است .

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد : اگر تکفیری ها در زمان حضرت عیسی بودند خون آن را مباح می دانستند و می گفتند او مشرک است .

وی تاکید کرد : توسل ، دعا و امثال آن تنها به اذن خداست و همگان توحید را قبول دارند .
آیت الله مکارم شیرازی گفت: اگر کسی قائل به آن باشد که فردی از خداوند بالاتر است و یا رویدادی بدون اذن خدا رخ می دهد او کافر است .

وی گفت: تکفیری ها کتاب و سنت راسین پیامبر را به اشتباه تفسیر می کنند و آنها هرگز نخواهند توانست که همه علوم اسلامی را بدانند.

آیت الله مکارم شیرازی افزود :‌اعمال این تکفیری ها مسلمانان را در میان جهانیان با چهره ای خشن معرفی کرده که باید این را به جهانیان بگوییم که اینگونه نیست .

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم تاکید کرد : ما باید دست به دست هم دهیم و با ایجاد وحدت نگذاریم هیچ بیگانه ای بر ما سلطه پیدا کند .


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *