درد اقتصاد ایران ارائه بسته لوکس نیست/ بسته دولت ربطی با واقعیت‌های اقتصاد ندارد

11:22 - 11 مرداد 1393
کد خبر: ۱۷۶۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، نقشه راه خوبی از سوی دولت تهیه شده اما باید گفت که مشکل اقتصاد ایران تهیه نقشه راه یا تدوین بسته برای خروج از رکود نیست، بلکه مشکل اصلی اقتصاد اجرایی نشدن هزاران بند، قانون و تبصره مصوب برای رونق اقتصادی کشور است.

: به اعتقاد کارشناسان اقتصادی کشور، نقشه راه خوبی از سوی دولت تهیه شده اما باید گفت که مشکل اقتصاد ایران تهیه نقشه راه یا تدوین بسته برای خروج از رکود نیست، بلکه مشکل اصلی اقتصاد اجرایی نشدن هزاران بند، قانون و تبصره مصوب و نوشته شده برای رونق اقتصادی کشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، بسته اقتصادی دوم دولت برای خروج غیرتورمی از رکود، چهارم مرداد ماه بر روی خروجی پایگاه اطلاع رسانی دولت قرار گرفت، بسته‌ای که از کل آن مشخص بود جامع‌تر و تکمیل تر از بسته اول است و در این بسته تمام موارد و جوانب به منظور حصول رشد اقتصاد کشور در نظر گرفته شده است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی کشور، نقشه راه خوبی از سوی دولت تهیه شده اما باید گفت که مشکل اقتصاد ایران تهیه نقشه راه یا تدوین بسته برای خروج از رکود نیست، بلکه مشکل اصلی اقتصاد اجرایی نشدن هزاران بند، قانون وتبصره مصوب و نوشته شده برای رونق اقتصادی کشور است بنابراین درد اقتصاد ما نبود نقشه راه نیست بلکه اجرایی کردن نسخه‌های مختلفی است.

درد اقتصاد نسخه پیچی و ارائه بسته نیست
یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار میزان با اشاره به اینکه درد اقتصاد کنونی ما ارائه نسخه و بسته‌های مختلف برای اقتصاد نیست، گفت: یکی از بزرگترین ناکارآمدی های اقتصاد کشور وجود رانت و فساد گسترده در بدنه اقتصاد است تا زمانی که این مسئولان به دنبال درمان این بدنه بیمار نباشند، ارائه بسته و نسخه مختلف فایده‌ای ندارد.

حسین راغفر افزود: رانت، فساد و زد و بند و انحصار در عرصه اقتصاد از کلیدی‌ترین و اساسی‌ترین مشکلات است، اگر این مسائل رفع شود، اعتماد به بازار باز خواهد گشت، در غیر اینصورت سرمایه گذار و بخش خصوصی با مشاهده چنین وضعیت آشفته‌ای جرات سرمایه گذاری در ایران را نخواهد داشت و هیچ زمان برای سرمایه گذاری به ایران نخواهند آمد.

نظامی ها پشت پرده ایران
وی ادامه داد: در پشت پرده اقتصاد ایران افراد نظامی و انتظامی حضور دارند که در حال بلعیدن و انعقاد قراردادهای بدون قاعده هستند، بنابراین با چنین وضعیتی مشخص است، بخش خصوصی و سرمایه گذاران به ایران ورود نمی‌کنند.

بسته اقتصادی دولت قابلیت اجرایی ندارد
این کارشناس اقتصادی گفت: بسیاری از برنامه و بسته‌های مختلفی که از سوی دولت برای اقتصاد ارائه می‌شود، قابلیت اجرایی شدن را ندارد و از سوی دیگر بسیاری از مباحث مطرح شده جنبه نظری دارد و با این بسته‌ها نمی توان مشکلات و معضلات اقتصاد را حل کرد.

راغفر تصریح کرد: اگر حل مشکلات اقتصاد ایران به راحتی راهکارهای ارائه شده در بسته های تئوری و نظری بود تا الان باید مشکلات حل میشد بنابراین باید پرسید چرا تا کنون مشکلات حل نشده است؟

وی ادامه داد: یکی از ناکارآمدی های اقتصاد و صنایع ایران وجود رانت گسترده است که سبب شده تا جایگاه اقتصادی ایران در مقایسه با کشورهای همسایه تنزل پیدا کند.

این کارشناس اقتصادی انتقاد کرد: شبه دولتی‌ها تا کنون با استفاده از قدرتشان سودهای بزرگی را به دست آورده اند، چنین مواردی را در حوزه خودرو و پتروشیمی نیز به وضوح می توان مشاهده کرد. به طور کلی باید گفت، برخی از افراد بازی و برنامه‌ای که در حوزه پتروشیمی و خودرو و دیگر بخش‌ها پیاده کرده اند، اجازه نمی دهد مشکلات حل شود.

قاچاق کالای 22 میلیارد دلاری در ایران
راغفر گفت: زمانی که قاچاق کالای ایران سالانه حدود 22 میلیارد دلار از سوی مسئولان کشور اعلام شده، بنابراین با چنین وضعیتی چگونه می‌توان انتظار داشت، اقتصاد ایران رونق گیرد.

وی ادامه داد: با واردات بی رویه و قاچاق کالا از یک سوی و از سوی دیگر ضعیف بودن تولید، سبب شده تا بورس کالا دیگر معنایی نداشته باشد بنابراین تالار بورس فضا را برای رانت، انحصار و فساد بازتر می کند.

این کارشناس اقتصادی همچنین با اشاره به نوسان نرخ ارز در سال‌های گذشته، اضافه کرد: زمانی که دولت تلاش کرد نرخ ارز را ثابت نگه دارد، فضا را برای واردات بی‌رویه مهیا کرد و از سوی دیگر واردکنندگان به واردات تشویق شدند و از سوی دیگر شاهد واردات کالاهای لوکس به کشور بودیم، در صورتی که واردات باید سرمایه‌ای و به منظور تامین مواد اولیه تولید باشد.

راغفر افزود: با نگاهی به اقلام و کالاهایی که وارد کشور می شود، می‌توان متوجه شد که ایران به کشور مصرف کننده بزرگ در منطقه تبدیل شده است.

بسته اقتصادی دولت بسته ای لوکس است
کارشناس مسایل اقتصادی در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه حل مشکلات اقتصادی ایران در گرو ارائه بسته های مختلف نیست، گفت: در حال حاضر مهم ترین دغدغه کشور و حل مشکلات اقتصاد ایران پذیرفته شدن ایران در سازمان تجارت جهانی است تا ایران بتواند با تنظیم سیاست و چارچوبی در این سازمان حضور داشته باشد.

علی رشیدی ادامه داد:‌ بیش از 150 کشور در سازمان تجارت جهانی عضو هستند که بیش از 40 موضوع بین کشورهای عضو تقسیم کار شده است و از سوی دیگر کشورها ملزم به رعایت اخلاق تجارت و اقتصادی شده اند، اقتصاد ایران با عضو شدن در این سازمان متحول خواهد شد.

وی گفت: این بسته و حرف‌های دولت برای خروج غیرتورمی از رکود لوکس و نمادین است که 30 سال در حال تکرار شدن است.

رشیدی تصریح کرد: اگر تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود‌، شاهد عادی سازی روابط خواهیم و به دنبال آن تولیدکننده‌ها می‌توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کنند بنابراین قیمت‌ تمام شده کالا کاهش و واقعی تر می شود و تولیدکننده ها امکان رقابت در عرصه جهانی را خواهند داشت.

اقتصاد ایران 30 سال پیش منحرف شد
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد ایران 30 سال پیش منحرف شد، اضافه کرد: تمام مشکلات اقتصادی که اکنون شاهد آن هستیم ناشی از انحراف ایجاد شده در 30 سال گذشته تا کنون است.

وی ادامه داد: در زمان انقلاب، مسئولان با مشاهده کمبودها در داخل کشور، اقدام به واردات بی رویه به منظور رفع کمبودها کردند که به دنبال این امر شاهد انحصاری شدن و غیرواقعی شدن قیمت ها و از سوی دیگر رانت در صنعت حمل و نقل و تولید و بخش های مختلف بودیم.

رشیدی تصریح کرد: بسته ارائه شده از سوی دولت بیشتر جنبه نمایشی و لوکس دارد و عده ای اقتصاد خوانده این بسته را برای خوشحالی مقامات تهیه و تدوین کرده اند که پول‌های خوبی هم برای آن دریافت می کنند.

بسته دولت ربطی با واقعیت‌های اقتصاد ندارد
وی با اشاره به اینکه بسته ارائه شده از سوی دولت ارتباطی با واقعیت‌های اقتصادی کشور ندارد، اضافه کرد: واقعیت‌های اقتصاد در چارچوب علم اقتصاد خود را نشان خواهد داد بنابراین نمی توان انتظار داشت که تورم 40 درصدی به 20 درصد کاهش پیدا کند.

این کارشناس اقتصادی انتقاد کرد: بسته های ارائه شده برای خروج از رکود به صورت غیرتورمی بازی با لغات و سرگرمی است.

وی با بیان اینکه بسته ارائه شده از سوی دولت بارها در جلسات و طرح‌های مختلف مطرح شده است، گفت:‌ دولت باید به صورت جدی به دنبال اجرایی کردن گفته هایش باشد.

رشیدی تصریح کرد: درآمد سرانه داخلی کره در سال 56 حدود 20 درصد پایین تر از ایران بود اما امروز درآمد سرانه داخلی کره هفت برابر ایران شده است، در صورتی که ایران در درآمد سرانه داخلی حدود 5 هزار دلار دست و پا می‌زند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *