اگر از طریق اینترنت مورد کلاهبرداری قرار گرفتیم چه کنیم؟

14:26 - 02 خرداد 1395
کد خبر: ۱۷۶۵۹۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
اگر مورد کلاهبرداری اینترنتی قرار گرفتید، لازم نیست به 110 زنگ بزنید یا راهی کلانتری محله شوید، مرکز رسیدگی به این مشکل دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای است که نشانی این دادسرا در تهران،خیابان شریعتی پایین‌تر از خیابان بهار شیراز نبش کوچه فرهاد 2 است.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، معاونت منابع انسانی و مرکز آموزش قوه قضائیه آموزش حقوق شهروندی به زبان ساده را مطابق قانون در دستور کار خود قرار داده و در این راستا مدرسه البرز به عنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب شد.
 
آشنایی با فضای مجازی و قوانین آن از سری مجموعه‌های کتاب آموزش حقوقق شهروندی به زبان ساده است که در آن به کلاهبرداری اینترنتی اشاره شده که در ادامه می‎خوانید.

هر چه می کشیم از دست این کلاه است این وسیله آنقدر اهمیت دارد و مردم آنقدر آن را جدی گرفته اند که ادیبی در جایی گفته است در سر عقل باید بی کلاهی عار نیست، خوبی اش این است که باید و نبایدهای ادبی دامن کسی را نمی گیرد اما وقتی بحث کلاه درحقوق مطرح می شود باید کمی ماست ها را کیسه کرد و محتاطانه وارد عمل شد در قانون برداشتن و گذاشتن این وسیله اهمیت زیادی دارد و کلی ماده و قانون برای آن طراحی و تصویب شده است حتی اگر این برداشتن و گذاشتن ها در دنیای مجازی و با استفاده از وسایل مدرن و به روز باشد هم قانون گذار گوش خطاکار را اساسی می پیچاند.

در ادامه می گوییم چطور مراقب کلاهمان در فضای مچازی باشیم و اگر مشکلی در این زمینه برایمان ایجاد شد چه کنیم یادمان باشد همیشه افرادی هستند که به طمع داشتن کلاه ما خیز برداشته اند با این متن در برابر آنها واکسینه خواهیم شد.
 
زشتی‌های واقعی فضای مجازی

 
قبل از هر چیز باید بدانیم که در فضای مجازی از طریق اینترنت و رایانه همین وسایلی که در نگاه اول بسیار بی آزار به نظر می رسند هر جرمی ممکن است محقق شود از توهین و افترا گرفته تا قتل و ... اما یکی از مواردی که به وفور در این فضا رخ می دهد کلاهبرداری و دزدیده شدن پول‌های واقعی ما است.
 
مواد اولیه وقوع جرم
 

برای محقق شدن جرم کلاهبرداری اینترنتی موادی لازم است که شامل رایانه تقلب مالباخته ساده و مجرم کار بلدی می شود که بتواند از این ها استفاده کند به عبارت ساده تر اگر کسی مال ما را به صورت متقلبانه با استفاده از رایانه به چنگ بیاورد جرم کلاهبرداری رایانه ای اتفاق افتاده است این را نیز در نظر داشته باشیم که در قانون کم و زیاد بودن این مال اهمیتی ندارد همین که تقلبی با استفاده از رایانه برای برداشتن کلاه ما صورت بگیرد کافی است.
 
حالا فرض کنیم کلاهبرداری می خواهد کلاه ما را بردارد و با تقلب نیرنگ و البته از طریق فضای مجازی مالی از ما بدزد اما قبل از این که به هدف خود برسد به دلایلی مانند متوجه شدن ما تغییر تصمیم یا هر دلیل دیگری این معامله یا کلاهبرداری انجام نشود آن وقت می دانید تکلیف چیست؟
 
اگر فکر کنیم که هم ما از دام رمیده ایم هم کلاهبردار از مجازات های بالا سخت در اشتباهیم مال برای ما حفظ می شود اما در این مرحله هم می توانیم از این مجرم شکایت کنیم و در صورت اثبات نیت و دستگیری متهم وی با وجود اینکه مالی از ما به دست نیاورده به کم ترین میزان مجازات های بالا محکوم خواهد شد تا دوباره به فکر کلاهبرداری نیفتد.
 
به کجا شکایت ببریم؟
 
اگر خدای ناکرده یکی از اتفاق های بالا برایمان رخ داد لازم نیست به 110 زنگ بزنیم یا راهی کلانتری محله شویم مرکز رسیدگی به این مشکل دادسرای ویژه جرایم رایانه ای است.
 
البته دادسرای عمومی و انقلاب جایی که کلاهبرداری در آن رخ داده است هم به شکایت ما رسیدگی می کند اما مرکز تخصصی رسیدگی به مشکل ما همان دادسرای ویژه جرایم رایانه ای است نشانی این دادسرا در تهران خیابان شریعتی پایین تر از خیابان بهار شیراز نبش کوچه فرهاد 2 است.
 
به خاطر داشته باشیم که حین رفتن به این دادسرا کارت ملی شناسنامه و حدود 12 هزار تومان پول برای ابطال تمبر و هزینه های جانبی همرهمان باشد.
 
و بعد از شکایت
 
بعد از آنکه شکایت خود را در این دادسرا مطرح کردیم پرونده به دادگاه عمومی کیفری واقع در محل وقوع جرم می رود و با دریافت پرونده قاضی بلافاصله رسیدگی را آغاز می کند و در اسرع وقت رای مناسب صادر خواهد شد بعد از صدور رای نیز دادسرا خود وارد عمل شده و رای را اجرا می کند.
 
البته روش راحت تری هم وجود دارد و آن اینکه کمی مراقب مالمان باشیم و کلاهمان را سفت و سخت بچسبیم.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *