هر آنچه که در مورد طرح جریمه مشمولان غایب باید بدانید/ ابهام در مورد تخفیف ها و اقساط

10:59 - 02 خرداد 1395
کد خبر: ۱۷۶۵۸۰
مرحله جدید طرح جریمه مشمولان غایب سربازی و خرید غیبت بیش از 8 سال اگرچه از روز گذشته آغاز شده است، اما مشوق‌های ارائه شده همچون تخفیف تاهل و فرزندان و تقسیط میزان جریمه در این طرح دارای ابهام است. موضوعی که به نظر می رسد طی روزهای آبنده، متقاضیان را دچار سردرگمی کند.
هر آنچه که در مورد طرح جریمه مشمولان غایب باید بدانید/ ابهام در مورد تخفیف ها و اقساطبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، نخستین بار در سال 94 دولت با موافقت ستاد کل نیروهای مسلح تصمیم به بخشش سربازان فراری و غایبان از خدمت با پرداخت جریمه غیبت گرفت.

گفتنی است در طول 9 ماه اجرای این طرح تنها 330 هزار نفر با پرداخت پول، جریمه غیبت از خدمت خود را  پرداخت کرده و معاف شدند و دولت سال گذشته، پیشنهاد بخشش با 5 سال غیبت را در بودجه امسال مطرح کرد که با واکنش شدید ستاد کل نیروهای مسلح روبرو شد و سرانجام مجلس با پیشنهاد ستادکل نیروهای مسلح مبنی بر خرید غیبت 8 سال و بالاتر موافقت کرد و این موضوع در بودجه 95 گنجانده شد. 

مخالف 5 ساله بودیم

سردار موسی کمالی جانشین اداره منابع انسانی نیروهای مسلح در مورد پیشنهاد 5 ساله دولت و علت مخالفت نیروهای مسلح با این پیشنهادگفت: ما در آن زمان دو شرط رابه دولت اعلام کردیم که یکی افزایش نرخ جریمه و دیگری افزایش میزان غیبت به بیش از 9 سال بود که دولت با پیشنهاد افزایش مدت غیبت مخالفت کرد. ما نیز مخالف 5 ساله شدن این طرح بودیم. 

وی اضافه کرد: سرانجام  مجلس طرح را همانند سال 94 به تصویب رساند تا مشمولانی که بیش از 8 سال غیبت خدمت سربازی دارند بتوانند جریمه ریالی غیبت را پرداخت کنند. 

به گفته کمالی با تصویب جزئیات این طرح در مجلس و شورای نگهبان و ابلاغ بودجه 95، اجرای آن نیز از روز گذشته آغاز شد. البته سازمان وظیفه عمومی زیر ساخت های این طرح را از چندی قبل آماده کرده بود. 

جزئیات طرحی که نظر دولت را تامین نمی کند

با توجه به اینکه قیمت های جریمه غیبت سربازی و مدت زمان غیبت کاهش نیافته است و روند این طرح در 6 ماهه دوم سال گذشته یکنواخت بوده است، به نظر می رسد امسال نیز در روزهای اول افرادی که تازه به هشت سال غیبت از خدمت رسیده اند استقبال خوبی از این طرح کرده و روزهای نخست ثبت نام شلوغ باشد، اما باز هم انتظارات دولت به احتمال زیاد تامین نشود. البته مسئولان دولتی برای اینکه امسال استقبال از این طرح بیشتر شود تسهیلاتی را با کمک مجلس در نظر گرفته اند. 

پرداخت قسطی جریمه غیبت سربازی

اگرچه قیمت پرداخت جریمه هشت سال غیبت از سربازی همانند گذشته برای بیسوادها و زیر دیپلم 10 میلیون تومان،دیپلم15 میلون تومان،فوق دیپلم 20 میلیون تومان،لیسانس 25 میلیون تومان و فوق لیسانس تا دکتری 30 تا 50 میلیون تومان در نظر گرفته شده است اما امسال متقاضی ها می توانند جریمه غیبت را به صورت قسطی پرداخت کنند. البته به ازای هر سال غیبت بیشتر از هشت سال نیز باید  10 درصد افزایش جریمه پرداخت شود. 

براساس مشوق جدید که دولت ارائه داده است افراد متقاضی دارای مشکلات مالی باید ابتدا یک سوم هزینه را نقد پرداخت کرده و مابقی را در اقساطی که مشخص می شود، حداکثر در 12 ماه پرداخت کنند. البته براساس اطلاعیه ای که سازمان وظیفه عمومی صادر کرده است،در مورد تقسیط پرداخت اولویت با افرادی است که زودتر ثبت نام کنند و درباره قسطی شدن پرداخت جریمه محدودیت وجود دارد.  

تخفیف به متاهل ها/ ابهام در مورد میزان تخفیف

یکی دیگر از مشوق های دولت برای جذب افراد به این طرح، تخفیف به افراد متاهل است. براساس قانون بودجه 95،افراد متاهل که اقدام به ثبت نام در این طرح کنند 5 درصد تخفیف برای آنها درنظر گرفته شده و به ازای هر فرزند نیر 5 درصد تخفیف محاسبه می شود. البته در این بخش هیچ اشاره ای به محدودیت تعداد فرزندان نشده است و مشخص نیست آیا فردی که به عنوان مثال 5 فرزند دارد با توجه به تخفیف تاهل، 25 درصد تخفیف در جریمه شامل حالش می شود یا این تخفیف دارای محدودیت است. 

خلوتی دفاتر پلیس10+

با توجه به اینکه دور جدید ثبت نام ها از روز گذشته آغاز شده است اما استقبال زیادی از این طرح در روز نخست نشده است. البته یکی از دلایل اصلی آن تعطیلات روزهای اخیر است اما به جرات می توان گفت با توجه به عدم تغییر در میزان مدت غیبت با وجود مشوق های جدید بازهم نظر دولت تامین نشود.
 
انتهای پیام/



ناشناس
|
-
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
0
0
یک فردی که 40 سالشه و مشمول غایب هست چرا باید اینهمه جریمه بده؟ این فرد تمام فرصتهای ناب زندگی از دستش رفته دیگه از این به بعد میخواد چکار کنه؟
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
0
0
باسلام. من سرپرست پدر از کار افتاده و مادر سرطانی و خواهر ۲۴ ساله هستم. چطوری میتونم ۱۸‌ میلیون جور کنم با شغل شاگرد سلمانی که دارم؟
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *