طرح اصلاح قانون معادن به مجلس می‌آید/ دولت باید جلوی غارت معادن را بگیرد

15:10 - 01 آذر 1393
کد خبر: ۱۷۶۵۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان: عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه متاسفانه معادن کشور غارت می شوند و هیچ کس هم پاسخگوی این همه مشکلات معادن نیست گفت:

: عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه متاسفانه معادن کشور غارت می شوند و هیچ کس هم پاسخگوی این همه مشکلات معادن نیست گفت: این را قبول دارم که قانون درست و حسابی در بحث معادن وجود ندارد و افرادی که معادن کشور را استخراج می کنند، با بهانه های گوناگون به غارت این اموال ملی می پردازند.

موسی غضنفرآبادی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی میزان با انتقاد از اینکه مسءولان معدن چادر ملو اعلام کرده اند این معدن متعلق به بخش خصوصی است و کسی حق دخالت در آن را ندارد، اظهار کرد: چگونه است که امکان بهره برداری از آن وجود دارد اما امکان بررسی عملکرد آن وجود ندارد.

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس با اشاره به اینکه با ابزارهای گوناگون می توان عملکرد معدن چادرملو را بررسی کرد گفت: یکی از این ابزارها در اختیار مجلس شورای اسلامی که می توانند در قالب تحقیق و تفحص عملکرد آنرا بررسی کنند.

وی افزود: اگر این معدن متعلق به بخش خصوصی باشد باید بررسی عملکرد آن در چارچوب بخش خصوصی قرار بگیرد و شاید تحقیق و تفحص مجلس هم معنا نداشته باشد، اما اگر به عنوان بخش های دولتی کارهایی در چادرملو انجام می دهند، می توان وارد عملکرد آن شد.

غضنفرآبادی در خصوص اینکه بخش قابل توجهی از سهام این معدن متعلق به بانک سپه و بخشی هم متعلق به ایمیدرو است گفت: سرمایه بانک هرگز بخش خصوصی نیست و آن بخش از سهام ایمیدرو نیز بخش خصوصی نیست، بنابراین در خصوص آن بخش از سهام بانک به عنوان یک مجموعه دولتی و ایمیدرو به عنوان بخشی از وزارت صنعت و معدن و تجارت می شود تحقیق و تفحص انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه جلوی فساد را هر جایی اتفاق بیفتد، می شود گرفت، اضافه کرد: فساد تبعاتی برای جامعه دارد که باعث بدبینی می شود ان هم در مورد یک مجموعه معدن بزرگ که ذخایر ملی ما هستند. حتی دولت می تواند در این زمینه اقدام کند و سازمان های مربوطه می توانند در این مورد اقدام کنند.

نماینده بم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید به صورت جدی جلوی رانت و فساد را در هرجایی اتفاق می افتد بگیرند و با متخلفان برخورد کنند، تصریح کرد: اگر معدن چادرملو آن قدر دولتی نباشد که مجلس بتواند بررسی کند و تحقیق و تفحص قانونی نباشد، دستگاه های دیگر که نمی توانند و نباید سکوت کنند. باید دستگاه های نظارتی از جمله سازمان بازرسی و دیوان محاسبات در مورد این معدن وارد شوند و عملکرد آن را بررسی کنند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر اینکه واقعا انتظار همگانی این است که دولت در مورد وضعیت معادن یک کاری انجام بدهد گفت: امروزه معادن سنگ آهن، مس و دیگر معدن به صورت اسفباری دارند غارت می شوند و عده ای آنها را چپاول می کنند. مسوولان باید بدانند که سرمایه های این ملت به بهانه های واهی دارد تلف می شود و متاسفانه زمانی هوشیار می شویم که دیگر چیزی باقی نمانده است.

وی در پاسخ به اینکه به نظر شما چرا مدیرعامل بانک سپه به عنوان عمده سهامدار معدن چادرملو در مورد این قضیه سکوت می کند، یاد آور شد: واقعا دلیل سکوت مدیر عامل این بانک را نمی دانم. اما وی باید بداند که اگر مسایلی که در مورد چادرملو مطرح می شود، درست باشد و مدیریت بانک سپه سکوت کرده است، باید در مراجع قانونی نسبت به این سکوت پاسخ بدهد.

غضنفرآبادی در پاسخ به اینکه آیا درست است مسئولان چادرملو به بهانه بخش خصوصی، سنگ آهن این معدن را به هر قیمتی بفروشند گفت: اگر این اتفاق افتاده ناشی از ضعف قانون معادن است. باید قانون اصلاح بشود تا معادن هر کاری که دلشان می خواهد، انجام ندهند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر پیشنهادهایی در خصوص اصلاح قانون معادن وجود دارد گفت: در صورت عدم ارائه لایحه از سوی دولت، کمیسیون صنایع و معادن مجلس یا کمیسیون اقتصادی به زودی و در قالب طرح اصلاح قانون معادن، طرحی به مجلس ارائه خواهند کرد.

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس تاکید کرد: به هر حال قوانین معادن باید مورد بازبینی قرار بگیرد، زیرا اینطور که با معدن کشور برخورد می شود، عده ای دارند این منابع کشور را حیف و میل می کنند که واقعا مایه تاسف است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *