طرح تحول نظام سلامت در جهت صیانت و خدمت به مردم است

12:54 - 01 آذر 1393
کد خبر: ۱۷۶۲۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگزاری میزان: معاون اول قوه قضاییه گفت: طرح تحول نظام سلامت در جهت صیانت و خدمت به مردم است و ما از کلیت آن حمایت می‌کنیم.


: معاون اول قوه قضاییه گفت: طرح تحول نظام سلامت در جهت صیانت و خدمت به مردم است و ما از کلیت آن حمایت می‌کنیم.

به گزارش ، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در چهارمین همایش کشوری مسئولان انتظامی سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: بحث پزشکی و طبابت فی نفسه امری مقدس است که عقلا و شرع انور نیز به سختی کار و پرخطر بودن و استرسی که در آن نهفته است اذعان دارند و آحاد جامعه باید شأن جامعه پزشکی را رعایت کرده و از آن صیانت کنند.

وی گفت: سازمان نظام پزشکی باید در چارچوب قانون و حمایت از حق بیمار و پزشک و در راستای احقاق حق واقعی آن‌ها کار کند.

وی با اشاره به اینکه دو مطلب از نگاه آحاد جامعه در خصوص پزشکان مغفول مانده است که یکی میزان ساعات کاری پزشکان و دیگری سرپا بودن آن‌ها و نداشتن زمان استراحت است، گفت: اگر پزشکان پرکارترین افراد نباشند یکی از گروه‌هایی هستند که ساعت کاری آنها در طول شبانه روز زیاد بوده و زمان استراحت مشخصی حتی در هنگام مسافرت خود ندارند.

محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: پزشکان از زمانی که بیمار در کنار آنهاست و برایش نسخه تجویز می‌کنند تا هنگامی که بهبودی بیمار حاصل شود در نگرانی و استرس به‌سر می‌برند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مخاطبان جامعه پزشکی اشاره و بیان کرد: پزشک سر و کارش با انسان قبل از تولد او تا لحظه مرگش است و از طرفی با فردی مواجه است که یا خودش بیمار است و از درد رنج می‌برد یا همراهان او در نگرانی و اضطراب به‌سر می‌برند.

وی به نقش پزشک در تسکین آلام بیمار و همراهانش تاکید کرد و گفت: حتی اگر الزاما پزشک نتواند بیمار را درمان کند اما در کاهش استرس و رنج‌های بیمار نقش بسزایی دارد.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه به حفظ شأن و جایگاه پزشکان در نظام سلامت اشاره کرد و گفت: ابتدا باید خود پزشکان از حرمت و جایگاه خود صیانت کنند و سازمان نظام پزشکی نیز به لحاظ وظیفه ذاتی و مشورتی که می‌تواند به سایر سازمان‌های ذیربط بدهد در جهت ارتقاء سلامت، پیشرفت امور پزشکی و تدوین لوایح و مقررات و آیین‌نامه‌های بهتر با سایر مجموعه های مرتبط با پزشکی کوشا باشد.

وی همچنین به مسئولیت سازمان نظام پزشکی در زمینه نوع نگاه مردم به جامعه پزشکی از حیث تامین تجهیزات و داروهای مورد نیاز در عرصه سلامت اشاره کرد و گفت: سازمان نظام پزشکی در این زمینه بی‌مسئولیت نیست و می‌تواند کمک کننده هم باشد.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه ارتباط نزدیکی بین قوه قضائیه و جامعه پزشکی برقرار است، افزود: این امر حاصل کار سالیان متمادی است و قوانین نیز به تصویب رسیده است، اما هنوز جا دارد تا بررسی‌های لازم روی آن انجام شود تا اگر فرآیندی دچار اشکال است، اصلاح شود.

به گفته وی طرح تحول در جهت صیانت و خدمت کار می کند و از کلیت آن حمایت می کنیم و سازمان نظام پزشکی نیز باید در چارچوب قانون و حمایت از حق مریض و پزشک در راستای احقاق حق واقعی آنها کار کند.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: در جهت ارتقاء و با کیفیت شدن کار جامعه پزشکی در حد توان خود کمک‌های لازم را انجام می‌دهیم و از جامعه پزشکی می‌خواهیم تا مطالبات خود را به هر صورت که می‌توانند به ما بیان کنند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *