استفاده از ظرفیت های قانونی مجازات جایگزین حبس

9:54 - 01 آذر 1393
کد خبر: ۱۷۵۷۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: در قانون مجازات اسلامی برای جرائم غیر خشن مجازات جایگزین حبس پیش بینی شده که می‌ توان با استفاده از این ظرفیت و سایر تأسیسات حقوقی و با همکاری شهرداری، محیط زیست، جهاد کشاورزی و شورای شهر فضای استان را دگرگون نمود.

: رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: در قانون مجازات اسلامی برای جرائم غیر خشن مجازات جایگزین حبس پیش بینی شده  که می‌ توان با استفاده  از این ظرفیت و سایر تأسیسات حقوقی و با همکاری شهرداری، محیط زیست، جهاد کشاورزی و شورای شهر فضای استان را دگرگون نمود.

به گزارش ، محمد رضا عدالت خواه در جلسه شورای قضائی استان کرمانشاه گفت: تمام اجزا نظام ید واحده‌ای هستند که زیر پرچم ولایت خدمت می‌کنند و برای سلامت کشور تمام توان خود را بکار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: امروز در عدالت خانه‌ای پای گذاشته‌اید که با آراء خود می‌تواند زمینه و بستر آرامش را در جامعه ایجاد نماید تا در بخش‌های اجرایی کار‌ها با آرامش انجام پذیرد.

وی ضمن معرفی اعضاء شورای قضائی به بیان دو نکته از اولویت‌های کاری دستگاه قضائی در استان  اشاره  و تصریح کرد: در نگاه اول اولویت اصلی برنامه ما اجرای عدالت است و این مهم محقق نمی‌شود مگر در سایهٔ امنیت پایدار و به این مهم نخواهیم رسید مگر با وفاق و همدلی و برادری تا زمینه برای یکی شدن فراهم شود.

رئیس شورای قضائی استان کرمانشاه نشان کرد: خدمات ارزنده زمانی محقق خواهد شد که در تمام بخش‌ها اعم از اجرائی و قضائی یک صدا شنیده شود و به این قائل باشیم که خدمت در تمامی این بخش‌ها منشعب از منبع واحده ولایت است. بنابراین بر ماست که با همدلی و وفاق و بدور از منیت‌ها انجام وظیفه نماییم که البته این مهم در دستگاه قضائی به خوبی نهادینه شده تا جائیکه زمان و مکان برای خدمت مطرح نیست و خود را در مقابل همه کس و در همه جا مسئول می‌دانیم.

 این مقام مسئول قضایی در ادامه به جلسات مشترک بین دادگستری و استانداری اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین این نشست‌ها حمایت از سرمایه گذاری مشروع و حفظ حقوق بیت المال با رویکرد حمایت از اراضی ملی است که امیدرواریم از این پس با نظم بهتری انجام شود. معتقدیم که سرمایه گذار مشروع می‌تواند در بسیاری از بخش‌ها کمک کار دستگاههای اجرائی باشد و ما نیز به عنوان سیستم قضائی با بهره گیری از مقوله «مستثنیات دین» ضمن حمایت از حقوق کارگران، اجازه نخواهیم داد هیچ خط تولیدی متوقف شود و به عنوان ابزار کار، خطوط تولید و قطعات اساسی یک کارخانه از مصادیق مستثنیات دین می‌تواند باشد.

عدالت خواه در بخش دیگری از سخنان خود به یک نکته ظریف حقوقی اشاره نمود که چند سالی است مورد مداقه وی قرار گرفته است و گفت: در قانون مجازات اسلامی برای جرائم غیر خشن مجازات جایگزین به جای حبس پیش بینی شده است که می‌شود از این ظرفیت و سایر تأسیسات حقوقی استفاده بهینه نمود تا با همکاری بسیاری از ادارات و سازمان‌ها از جمله شهرداری، محیط زیست، جهاد کشاورزی، شورای شهر و... فضای استان را دگرگون نمود. به عنوان مثال از هر زندانی بخواهیم بجای پرداخت جزای نقدی یا تحمل حبس برای جرایم خرد و غیر خشن، صد اصله نهال را بکارد و با پرورش دادن آن پارکی بوجود آوریم که من آن را پارک رهایی نامگذاری می‌کنم. البته در سایر بخش از جمله ساخت مسجد و مدرسه و... نیز می‌توان از این ظرفیت بهره گرفت.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در پایان گفت: باید با ایجاد کار گروه مشترک بین سیستم قضائی و اجرائی در استان روابط را بهتر و بسامان‌تر پیش بریم و کار‌ها با همدلی و جدیت بیشتر ان شاءالله به سرانجام برسد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *