امیدواریم آمریکا، مسیر خود را در پایبندی به اصول برجام اصلاح کند/ایران از هیچ کشوری خواهش نمی کند مخصوصا آمریکا

11:25 - 05 مهر 1395
کد خبر: ۱۷۴۱۴۳
دسته بندی: سیاست
بهرام قاسمی گفت: امیدواریم با هشداری که در نشست نیویورک به آمریکا دادیم، این کشور مسیر خود را در پایبندی به اصول برجام اصلاح کند.
 امیدواریم آمریکا، مسیر خود را در پایبندی به اصول برجام اصلاح کند/ایران از هیچ کشوری خواهش نمی کند مخصوصا آمریکابه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در جریان نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی پیرامون جزئیات دیدار ظریف با وزیر خارجه کانادا اظهار کرد: طی ماههای گذشته با توجه به درخواست طرفین مذاکراتی میان ایران وکانادا در کشور ثالث انجام گرفت و این مذاکرات ادامه پیدا کرد تا نهایتا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل وزرای خارجه دوکشور ایران و کانادا دیدار کردند.

وی با اشاره به در جریان بودن مذاکرات هیئت های کارشناسی ایران و کانادا گفت: اگر بتوانیم بر برخی از مشکلات سیاسی وحقوقی فی مابین غلبه کنیم می توانیم شاهد تحول در روابط دو کشور ایران وکاندا باشیم؛ روابطی که طی سالهای گذشته به صورت یک جانبه از سوی کانادا قطع شده بود.

قاسمی تصریح کرد: با توجه به سکونت چندین هزار ایرانی فرهیخته در کانادا وجود بخش کنسولی برای ما در این کشور از اهمیت زیادی برخوردار است و متعاقبا با توجه به نقش وجایگاه ایران در سطح منطقه،‌ کانادا نیز از ارتقای روابط با ایران استقبال می کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: باید منتظر ماند و دید که نتایج رایزنی های هیئت های کارشناسی ایران و کانادا که در جریان است چه حاصلی خواهد داشت و پس از آن پیرامون بازگشایی سفارتخانه های دو کشور صحبت کرد.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون جزئیات دیدار ظریف و وزیر خارجه مصر گفت: دیدار وزرای خارجه ایران و مصر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در چارچوب تماسها ورایزنی های ایران با کشورهای منطقه بود و این امر می تواند پایه و اساسی برای گسترش تماسها و گفت وگوها میان تهران و قاهره باشد.

وی در واکنش به ناراحتی عربستان سعودی از برقراری تماسها ایران و مصر افزود: متاسفانه عربستان سعودی هنوز به سیاست های کارشکنانه خود در منطقه علیه ایران ادامه می دهد و هنوز شواهدی مبنی بر عقب نشینی آنها از مواضع غیر مسئولانه شان رویت نشده است و شاهد هستیم که سعی سعودی ها در تخریب روابط ایران با کشورهای منطقه است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال توافق آتش بس در سوریه و گسترش خشونت ها در حلب بیان داشت: مواضع ما در سوریه روشن وثابت است؛ ما اعتقاد داریم هیچ گونه راه حلی نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد و تنها راهی را که برای پایان بخشی به بحران سوریه متصور هستیم مذاکرات سیاسی است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به مرحله مذاکرات سیاسی قطعا نیاز به آتش بس و آرامش در سوریه است و جهت نیل به آتش بس و آرامش در سوریه نیز نیاز است که ارسال سلاح به گروه های متخاصم به ویژه گروه های تروریستی متوسل شود.

قاسمی با اشاره به فرصت بازسازی تروریستها در مواقع آتش بس اظهار کرد: متاسفانه در برخی از آتش بس هایی که در سوریه برقرار شده چنین احساس می شود که قدرتهای جهانی و برخی از کشورهای منطقه ای به دنبال خرید وقت برای تروریستها و بازسازی آنها بوده اند.

وی با بیان اینکه راه حل پایان بخشی به بحران سوریه تنها مذاکره و برگزاری انتخابات دموکراتیک است بیان داشت: متاسفانه امروز سوریه به کلکسیونی از تضادها تبدیل شده که این تضادها از سوی برخی کشورهای منطقه ای و برخی کشورهای فرامنطقه ای دنبال می شود ونتیجه ای جز کشتار بیشتر مردم سوریه نداشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه فرانسه که ایران و روسیه را متهم به مشارکت در جنایت جنگی در سوریه کرده است گفت: آنهایی که سخن از جنایت جنگی می کنند باید به خود بازگردند و بدانند که بیش ازدیگران شریک جنایت های جنگی به وقوع پیوسته در منطقه هستند و توجه کنند که اگر بحث مشارکت در جنایت جنگی مطرح است این کشورهای خاص اروپایی و فرامنطقه ای هستند که باید مورد مواخده وجدانهای بشری قرار گیرند.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون رایزنی های برجامی در حاشیه هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: قرار بود ما کم کاری های طرف مقابل در عمل به تعهدات برجامی را که عمدتا متوجه آمریکا بود در کمیسیون مشترک برجام مطرح کنیم به همین منظور در نشست نیویورک با جدیت موضوعات مورد اختلاف و بد عهدی های آمریکایی ها در روند اجرای برجام توسط دولتمردان ایرانی تذکر داده شد وبه آنها هشدار داده شد که اگر قرار است برجام به حیات خود ادامه دهد باید طرفین بر تعهدات خود پایبند باشند.

وی ادامه داد: در نشست نیویورک پیرامون بررسی و رفع مشکلات وموانع اجرای برجام برخی دولتهای اروپایی نیز گلایه هایی را نسبت به مشکلات بانکها و موسساتشان در برقراری مراوده با ایران مطرح کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: امیدواریم با هشداری که در نشست نیویورک به آمریکایی ها دادیم این کشور مسیر گذشته خود در عمل به تعهدات برجامی را اصلاح کند و توصیه های لازم را به بانکها وموسسات اروپایی جهت برقراری مراوده تجاری با ایران بدون هراس از جریمه شدن داشته باشد.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل تلاش هایی برای ایجاد رابطه با عربستان سعودی انجام گرفت یا خیر گفت: ما با عربستان سعودی رابطه سیاسی نداریم و مواضع خود را در قبال این کشور از طریق تیریبونهای بین المللی ورسانه ها اعلام می کنیم و اقدام خاصی را نیز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برای پیگیری موضوعات مورد اختلاف با ریاض انجام ندادیم.

وی اظهار کرد: امیدواریم با هشداری که در نشست نیویورک به آمریکا دادیم، این کشور مسیر خود را در پایبندی به اصول برجام اصلاح کند.

قاسمی در واکنش به این موضوع که ایران از آمریکا برای تسهیل مراودات و معاملات با بانک های اروپایی خواهش کرده است اظهار کرد: ایران از هیچ کشوری خواهش نمی کند مخصوصا آمریکا.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون ادعای عربستان مبنی بر مداخله ایران در یمن اظهار کرد: آنچه که واضح است آن است که عربستان سعودی یک کشور دارای حاکمیت مستقل را مورد تجاوز قرار داده و به کشتار مردم این کشور مبادرت ورزیده و با توجه به گرفتاری هایی که در این رابطه پیدا کرده دست به فرافکنی می زند و اتهاماتی واهی را متوجه سایر کشورها می کند.

وی با بیان اینکه ما به صورت مکرر دخالت داشتن در یمن را تکذیب کرده ایم گفت: آنچه که در یمن جاری است مبارزه مردم این کشور علیه عربستان سعودی است و اینکه از جانب عربستانی ها ادعای طرح شکایت در مجامع بین المللی علیه ایران به واسطه دخالت در یمن می شود یک فرافکنی است که راه به جایی نخواهد برد.

قاسمی با بیان اینکه عربستان در منطقه یک نقش تخریبی را ایفا می کند تصریح کرد: سعودی ها از هر عاملی برای ایجاد فشار به ایران بهره می برند و ما به آنها توصیه می کنیم که از گذشتگان به ویژه صدام درس عبرت بگیرند و راهی که آنها رفتند را دنبال نکنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر وتوی اوباما پیرامون طرح کنگره آمریکا که ضد عربستان بود گفت: اقدام رئیس جمهور آمریکا دور از انتظار نبود چرا که با نگاهی به عملکرد آمریکایی ها در منطقه متوجه می شویم که آنها همواره از استانداردهای دوگانه پیروی کرده اند.

وی با اشاره به آشکار شدن نقش برخی مقامات وشاهزادگان سعودی در وقوع حادثه 11 سپتامبر بر اساس اسناد 28 صفحه ای کنگره آمریکا بیان داشت: با توجه به برخی ملاحظات و هزینه های هنگفتی که سعودی ها برای حفظ رابطه حداقلی خود با آمریکا تقبل می کنند اقدام اوباما در وتوی طرح کنگره آمریکا دور از انتظار نبود اما بدون شک عربستان باید پاسخگوی اقدامات حمایتی خود از تروریسم بین الملل باشد.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون طرح کنگره آمریکا مبنی بر شفافیت مالی مقامات ایرانی گفت: امروز محافل سیاسی و رسانه ای آمریکایی برای انتخابات ریاست جمهوری در این کشور آماده می شوند ومسائلی این چنینی که در کنگره آمریکا مطرح می شود مرتبط با مقوله انتخابات این کشور است.

وی ادامه داد: طرح مزبور یک طرح بی ربط وبی جا است که قابلیت عملیاتی شدن ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در برخی محافل سیاسی و رسانه ای چنین مطرح می شود که ایران از آمریکا خواهش کرده است که زمینه مراوده تجاری بانکهای اروپایی با تهران را فراهم کند گفت: ایران از هیچ کشوری به خصوص آمریکا خواهش نمی کند.

وی ادامه داد: برجام را می توان به یک قرارداد تشبیه کرد که ممکن است در زمان عملیاتی شدن یکی از طرفین تعهدات خود را انجام ندهد که طرف مقابل می تواند با ابزارهایی که در اختیار دارد تذکرات لازم را بدهد.

قاسمی تصریح کرد: در مذاکرات اخیر به صورت شفاف به طرف مقابل هشدار دادیم که باید به تعهداتشان پایبند باشند و ما منتظریم آنها نسبت به کارشکنی های خود درروند اجرای برجام تجدید نظر کنند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: در مذاکرات اخیر آنها متعهد شدند فشاری را که بر بانکهای اروپایی وارد می کردند متوقف کنند و به بانکها وموسسات اروپایی توصیه کنند که بدون ترس از جریمه شدن می توانند با ایران مراوده مالی داشته باشند.

قاسمی افزود: البته این پایان ماجرا نیست و ما رایزنی ها ونظارت های خود را ادامه می دهیم تا نهایتا بتوانیم حقوق از دست رفته خود را باز پس گیریم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون امکان انعقاد توافقی در مورد سوریه بدون نقش آفرینی ایران گفت: هیچ توافقی بدون حضور ایران پیرامون بحران سوریه منعقد نخواهد شد و اگر چنین اتفاقی هم به وقوع بپیوندد قطعا قابلیت اجرایی پیدا نمی کند.

قاسمی با اشاره به همکاری های ایران وروسیه جهت پایان بخشی به بحران سوریه بیان داشت: روابط ایران وروسیه در برخی از ابعاد راهبردی است و پیرامون بحث سوریه نیز رایزنی های زیادی در سطوح سیاسی میان مسئولان ومقامات دوکشور انجام گرفت و همکاری های تهران و مسکو در بحث مبارزه با تروریسم نیز به ویژه در سوریه ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر صحت وسقم سفر یک سناتور آمریکایی به ایران گفت: فردی که اعلام می شود به عنوان یک سناتور آمریکایی به ایران سفر کرده دارای ویزای توریستی بوده و این فرد هیچ گونه مذاکره سیاسی در ایران انجام نداده است بنابراین سفر هر سناتور آمریکایی به ایران تکذیب می شود.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر علت موکول شدن سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل به روز سوم اظهار کرد: دلیل این امر ترافیک کاری رئیس جمهور در کنفرانس عدم تعهدها در ونزئولا و رایزنی های وی در کوبا بود که موجب شد اعلام حضور رئیس جمهور ایران در هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با تاخیر انجام شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون ادعاهای اخیر مقامات امارتی مبنی بر مالکیت بر جزایر سه گانه ایرانی افزود: ادعاهای واهی و یاوه گویی ها نیازی به طرح دعویی حقوقی ندارد و قطعا سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ وتنب کوچک جز لاینفک خاک ایران محسوب می شوند وهیچ کشوری نمی تواند به خود جرات دهد که سخنی را برخلاف این اصل مسلم مطرح کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون روابط ایران و ترکیه اظهار کرد: بعد از کودتای نافرجام در ترکیه روابط تهران و آنکارا با توجه به اینکه دو کشور دارای فرهنگ وتاریخ مشترک هستند ودر همسایگی هم نیز قرار دارند بیشتر هم شده است واین همکاری ها ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: البته نباید این توقع را داشت که ایران وترکیه پیرامون تمام مواضع مرتبط با سیاست خارجی یکسان باشند و ما هیچ دو کشوری را پیدا نمی کنیم که تمام مواضع شان در تمام ابعاد یکسان باشد.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا تاریخی برای سفر اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران تعیین شده است یا خیر گفت: هیچ تاریخی برای این سفر مشخص نشده و هر زمان که تاریخ آن مشخص شد به موقع اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پایان در پاسخ به سوالی پیرامون مواضع ایران در قبال مسئله کشمیر خاطر نشان کرد: مواضع ما در قبال کشمیر روشن است وما همواره طرفین درگیری را به خویشتن داری و بهره گیری از روشهای مسالمت آمیز فرا خوانده ایم واین سیاست را ادامه خواهیم داد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *