سرمایه‌گذاری 70 میلیاردی دلاری چین در ایران

14:06 - 05 مرداد 1393
کد خبر: ۱۷۳۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: وزیر اقتصاد با اشاره به توافق اولیه رئیس جمهور کشورمان با همتای چینی خود در سفر به این کشور برای سرمایه گذاری چین بالغ بر 70 میلیارد دلار پروژه زیربنایی و تولیدی ایران، علاقه مندی کشورمان بر اجرایی شدن هر چه سریع تر این توافقات را مورد تاکید قرار داد.

: وزیر اقتصاد با اشاره به توافقات اولیه رئیس جمهور کشورمان با همتای چینی خود در سفر به این کشور برای سرمایه گذاری چین بالغ بر 70 میلیارد دلار پروژه زیربنایی و تولیدی ایران، علاقه مندی کشورمان بر اجرایی شدن هر چه سریع تر این توافقات را مورد تاکید قرار داد.

علی طیب نیا در دیدار با پانگ سن سفیر جدید چین در ایران، با یادآوری سیر صعودی حجم مبادلات اقتصادی دو کشور از سالانه 500 میلون دلار در سال های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی به 27 میلیارد دلار در سال های اخیر، اظهار داشت: دولت و وزارت اقتصاد به عنوان مسئول تنظیم روابط اقتصادی دو کشور، معتقدند ظرفیت های همکاری های ایران و چین با شیوه ها و روش های جدید می تواند بیش از مبادلات کنونی باشد.

طیب نیا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تامین انرژی، مواد معدنی و اقلام کشاورزی از مهم ترین اولویت های چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان است، افزود: می دانیم که چین برای تامین این نیازها و به عنوان دارنده بیشترین حجم ذخایر خارجی در دنیا، در صدد سرمایه گذاری در خارج از این کشور است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: ایران به عنوان کشوری بزرگ در یکی از حساس ترین مناطق جهان در مسیر دسترسی کشورهای غنی از منابع مالی (به عنوان مشتریان بالقوه تولیدات انبوه چین) همچون عراق، ترکیه و کشورهای آسیای میانه قرار دارد که علاوه بر برخورداری از این موقعیت سوق الجیشی، دارنده بیشترین منابع نفت و گاز دنیا به عنوان مهم ترین نیاز کشوری چون جمهوری خلق چین نیز هست.

طیب نیا گفت: ایران همچنین دارای میلیون ها نفر نیروی متخصص کارآزموده، توانمند و در عین حال ارزان است که در کنار شرایط پیش گفته، واجد ظرفیت های بسیاری برای توسعه همکاری های دو جانبه با جمهوری خلق چین است.

وزیر اقتصاد کشور مان در ادامه بر علاقه مندی جمهور اسلامی ایران برای همکاری در زمینه سرمایه گذاری مستقیم چین در فرصت های بی شمار صنایعی چون خودرو، نفت، پتروشیمی، و . . . را اعلام کرد.

"پانگ سن" سفیر جدید چین در ایران نیز در ادامه، طی سخنانی، با اشاره به سابقه همکاری های گذشته و ظرفیت های موجود در ایران، بر علاقه مندی کشور متبوع خود برای توسعه همکاری ها و به ویژه سرمایه گذاری در کشورمان تاکید کرد.

به گزارش شادا، سفیر چین همچنین عنوان کرد موضوعات مطرح شده از سوی وزیر اقتصاد کشورمان را با جدیت دنبال خواهد کرد و نتایج حاصله را به وی منعکس خواهند کرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *