گسترش همکاری‌های ایران و هند با سرمایه‌گذاری‌های مشترک

11:39 - 25 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۷۳۳۷۵
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس اتاق بازرگانی تهران سرمایه گذاری های مشترک را ضامن بقا و دوام روابط تجاری و اقتصادی در دراز مدت عنوان کرد و گفت: در شرایط جدید ایران و هند باید برای توسعه روابط فراتر از چارچوب های گذشته گام بردارند.
مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران صبح امروز در نشست توسعه همکاری‌های ایران و هند که با  حضور رئیس اتاق بازرگانان هند و سفیرهند در ایران برگزار شد با اشاره روابط تاریخی، فرهنگی، سیاسی واقتصادی دو کشور گفت: ایران با توجه به 80 میلیون جمعیت و همسایگی با 15کشور منطقه و موقعیت استراتژیک و ذخایر عظیم طبیعی و معدنی و همچنین برخورداری از ثبات وامنیت یکی از کشورهای مهم و قدرتمند در منطقه و جهان است.

وی افزود: ایران و هند در بسیاری از زمینه‌ها می توانند با یکدیگر همکاری کنند و هند به دلیل اقتصادی در حال گسترش یکی از قدرت‌های نوظهور در منطقه است که نقش مهمی در معادلات اقتصادی و سیاسی ایفا می‌کند.

خوانساری با اشاره به تجارت 15 میلیارد دلاری دو کشور گفت: با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالای دو کشور باید حجم روابط توسعه یابد.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که هند از کشورهایی بود که روابط تجاری  و اقتصادی خود را در سالهای تحریم با ایران قطع نکرد و همچنان در کنار ما ایستاد اما به دلیل تحریم‌ها حجم روابط به رقم دلخواه نرسید.

رئیس اتاق تهران با اشاره به رفع تحریم ها گفت: در دوران جدید ایران بیشتر توجه خود را به کشورهایی می کند که در سالهای تحریم کنار ما ایستادند اما برای توسعه و تحکیم روابط باید از چارچوب هایی که در گذشته وجود داشته فراتر رفت و نباید به تجارت کوتاه مدت و مبادله کالا بسنده کرد.

خوانساری سرمایه گذاری در پروژه های مشترک فنی، صنعتی و تولیدی را از زمینه های همکاری در شرایط جدید عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاری ضامن بقا و دوام روابط تجاری و اقتصادی در دراز مدت است و خوشبختانه هند از کشورهایی است که حتی قبل از برداشته شدن تحریم‌ها در این راستا گام هایی را برداشته است و همکاری های خود را با ایران شروع کرده و ادامه داده است.

وی افزود: نمونه همکاری های ایران با هند در میدانهای گازی ، سرمایه گذاری در بخشهای نفت، گاز، پتروشیمی، داروسازی و همکاری در مناطق آزاد بخصوص چابهار و همکاری های بندری ودریایی است.

خوانساری به این نکته نیز اشاره کرد: اتاق بازرگانی تهران برای کمک و همکاری درهمه زمینه ها است و برای گسترش روابط تجاری واقتصادی و صنعتی آمادگی دارد.


 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *