رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

علت فوت مهرداد اولادی فردا به مراجع قضایی اعلام می‌شود/ آخرین وضعیت پرونده ستایش قریشی/ تهران رکوردار فوت عابران پیاده در کشور/ بیشترین شکایات از جراحان زنان و زایمان و پلاستیک

9:37 - 07 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۶۵۵۸۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
قادی پاشا گفت: علت فوت مهرداد اولادی فردا تعیین و به مراجع قضایی اعلام می‌شود.
/به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، دکتر قادی پاشا مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: پزشکی قانونی هنر کارشناسی در مسائل علوم پزشکی است. علم پزشکی قانونی دامنه وسیعی دارد ویک رشته تخصصی محسوب می شود تا بتواند کارشناسی دقیق به سیستم قضایی ارائه دهد.

وی تصریح کرد: آزمایشات در مورد مهرداد اولادی و کار معاینه ظاهری جسد و تخصصی کالبدگشایی در کهریزک انجام و نمونه سم شناسی به مراجع قضائی اعلام شد، علت فوت  وی فردا  تعیین و به مراجع قضایی اعلام می‌شود.

مسعود قادی پاشا در خصوص پرونده قتل دختر 6ساله در ورامین گفت: این پرونده را در اسرع وقت و با دقت لازم رسیدگی کردیم در بحث معاینه ظاهری جسد کالبدگشایی انجام شد و در کمیته تخصصی جمع بندی لازم صورت گرفت، آزمایشها، نمونه سم شناسی اخذ و جوابها آماده شد و روز دوشنبه علت فوت تعیین و به مراجع قضائی اعلام شد.

وی گفت: اولین جلسه کمیسیون پزشکی متهم اوایل هفته تشکیل شد و بررسی چند ساعته توسط متخصص روانپزشکی قانونی و اطفال انجام شده است، لازم بود مدارک از طرف دادگاه به کمیسیون ارائه شود که مدارک اخذ و روز گذشته به کمیسیون تحویل داده شد.

قادی پاشا ادامه داد: در کمیسیون اول نیاز به تست‌های روانشناسی داشتیم که انجام شد، فردا کمیسیون مجدد تشکیل می‌شود که امیدواریم بتوانیم نتیجه قطعی را در خصوص متهم پرونده اعلام کنیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در پاسخ به سوالی که آیا جسد ستایش در اسید انداخته شده بود یا خیر؟ گفت: البته باید توجه داشته باشید که هر آسیبی که به جسد رسیده باشد هرچند ظاهر جسد را دچار اشکال می کند و علم پزشکی قانونی به صورتی است که حتی اگر اسکلتی از جسد مانده باشد و یا مدت ها از دفن آن گذشته باشد می توان کار کارشناسی را انجام داد وعلت فوت را تشخیص و هویت را شناسایی کرد.

وی همچنین گفت:  امروزه با علوم آزمایشگاهی و موضوع DNA پیشرفت‌های خوبی در زمینه پزشک قانونی صورت گرفته است و در این پرونده نیز مشکل خاصی نداشتیم البته اینکه آیا جسد بر اثر اسید سوخته یا خیر و جزئیات بیشتر در این رابطه را باید از مرجع قضایی و قاضی مربوطه سؤال کنید.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در خصوص آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات در 11 ماهه سال 94 بیان کرد: تعداد 1098 نفر در سال 94 فوت کرده اند که نسبت به سال 93 به 1209 نفر بوده این آمار 9.9 درصد کاهش داشته است. از این تعداد 786 نفر درون شهری و 284 نفر برون شهری بوده است. یازده مورد در جاده های روستایی و 17 مورد نامعلوم بوده است.

وی افزود: فوت درون شهری از استان تهران نسبت به سایر استانها بیشتر است همچنین در فوت عابران پیاده رتبه اول را درکشور داریم.

قادی پاشا در ادامه بیان کرد: 33 هزار و 966 مورد مصدوم به دنبال تصادفات داشتیم که 24 هزار و 857 مورد مرد و 9 هزار و 109 مورد زن بوده است که این آمار در آقایان 3.4 درصد رشد داشته و در خانم ها 1.8 درصد رشد داشته است.

وی در ادامه بیان کرد : درسال گذشته 141 نفر بر اثر استشمام گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به سال 93 حدود 1.7 درصد کاهش داشته است که این کاهش برغم توصیه هایی که از سوی مسئولان و رسانه می شود بسیار جزئی است از این آمار ، 117 نفر مرد و 24 نفر زن بودند.

وی همچنین گفت: در سال 94 بالغ بر 204 هزار نفر  به پزشکی قانونی مراجعه کرده اند که بیش از 46 هزار نفر مربوط به آزمایش فوتی،  5 هزار و 600 مورد مربوط به کمیسیون، سالن تشریح 5 هزار و 542 مورد، معاینات سرپایی 147 هزار و 227 مورد بوده است که متأسفانه بیشترین آمار سرپایی مربوط به نزاع است که بیش از 101 هزار و 109 مورد آمار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.7 درصد کاهش یافته است از این تعداد 66هزار و 551 مورد مرد و 34 هزار و 558 مورد زن بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: بیشترین مورد نزاع به دنبال تصادفات صورت می گیرد، نزاع خانوادگی و نزاع‌های خیابانی از علل شایع نزاع و مراجعه به پزشکی قانونی بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در ادامه این نشست با ارائه آماری از فوت ناشی از سلاح سرد ادامه داد: در 12 ماهه سال 94، 124 نفر فوت ناشی از سلاح سرد داشته ایم که نسبت به سال گذشته 8دهم درصد کاهش داشته است از این تعداد 98 نفر مرد و 26 نفر زن بوده اند.

قادی پاشا افزود: همچنین در 12 ماهه سال 94 ، 290 نفر به دنبال حوادث کار فوت کرده‌اند که خوشبختانه کاهش 33 درصدی را داشته ایم که از مسئولان در این رابطه تقدیر می کنیم، درسال 93 ، 433نفر فوت ناشی از حوادث کار داشته ایم که 286 نفر مرد و 4 نفر زن بوده‌اند.

در ادامه این نشست دکتر سالاری رئیس ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات پزشکی قانونی استان تهران بیان کرد: آمار سقط جنین درمانی در سال 94 ، 1950 مورد پذیرش داشته‌ایم که این عدد نسبت به سال 93 که 1703 مورد بوده است 14.5 درصد کاهش داشته است. از این تعداد 1045 مورد گواهی و مجوز صادر شده است و 1083 مورد را مجوز نداده ایم در واقع 53.5 درصد موارد را مجوز سقط داده‌ایم.

وی افزود: برای گرفتن مجوز سقط جنین درمانی نیازی به درخواست مراجع قضائی نیست و با درخواست شخصی می تواند مراجعه کنند، در این مورد سن جنین باید کمتر از 4 ماه باشد در دو نوبت سونوگرافی عکس دار انجام که اگر ناهنجاری را به دنبال داشته باشد دستور سقط جنین درمانی در بیمارستانهایی که دارای امکانات هستند صادر می‌شود.
سالاری اضافه کرد: اگر نقص در جنین باشد، این موضوع باعث هرج مادر خواهد شد، لذا اجازه داده می‌شود سقط انجام گیرد، البته این مسئله با رضایت مادر، تأیید پزشک متخصص مربوطه و صدور مجوز پزشکی قانونی انجام می‌شود همچنین بیماری هایی که باعث خطرات جانی برای مادر داشته باشد قبل از 4 ماهگی با تایید پزشک متخصص مربوطه و صدور مجوز پزشکی قانونی در بیمارستان های دارای امکانات انجام می شود.

وی اعلام آمادگی کرد که هرگونه پرونده مربوط به شکایات و اعتراضات از پزشکی قانونی را بررسی کنیم و همه معترضین می توانند با شماره تماس 77503158 تماس گرفته و موضوع شکایت خود را با اداره ارزیابی و عملکرد درمیان بگذارند.

سالاری ادامه داد: درسال 94، 189 مورد شکایت تلفنی، راهنمایی و مشاوره شده است، 126 نفر به صورت حضوری مراجعه کرده‌اند که 73 مورد شکایت ثبت شده است و برای 53 مورد از شکایات توضیحات لازم داده شده است همچنین 20 مورد از این شکایات به صورت پیامکی بوده است.

در ادامه قادی پاشا در خصوص کسری اعتبارات پزشکی قانونی استان تهران گفت: کسری اعتبارات 6 میلیارد و 600 میلیون تومان کسری اعتبارات داشتیم که در جلسات با استاندار و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نزدیک به دو میلیارد و 700 میلیون تومان از درآمدها و ردیف اعتبارات پرداخت شده است اما کسری شدیدی در بحث اعتبارات دادریم زیرا پزشکی قانونی اداره‌ای است که با خیلی از دستگاه‌های اجرایی فرق می‌کند و کارهای اضافی انجام و بار هزینه اضافی به ما تحمیل می شود به طور مثال در پزشکی قانونی کشیک 24 ساعته داریم که در بحث معاینات و بررسی صحنه جرم باید  حق الزحمه ها پرداخت شود همچنین آزمایشگاه سم شناسی، آسیب شناسی، سلولوژی و دی ان ای داریم که هزینه های مصرفی بالایی دارند سال گذشته نزدیک به 2 میلیارد تومان فقط هزینه مواد مصرفی آزمایشگاهی بوده است کسری اعتبار مازاد کمک شده است در حال حاضر نبارهای پزشکی قانونی موارد مصرفی صفر است و شارژ انبار نداریم و با روزمرگی کار انجام می دهیم. تا انبار شارژ شود، استان تهران قطب استان های همجوار  و  مرجع است که باید جوابگوی برخی استانها در کشور باشد.

وی همچنین در خصوص حادثه منا گفت: در این رابطه 680 میلیون تومان هزینه کرده ایم و به رغم تأکیدات وزارت کشور مربوط به پرداخت ، تا کنون ریالی پرداخت نشده است. دولت قول کمک داده بود و تا به امروز جبران نشد. سازمان مدیریت کشور قول داده است که تا ابتدای سال جاری این هزینه را پرداخت کند که درحال پیگیری هستیم.

قادی پاشا در ادامه بیان کرد: مرکز تخصصی و آزمایشگاهی کهریزک بزرگترین مرکز در خاورمیانه است لازم است که اعتبارات لازم بابت تجهیزات و تأسیسات برای این مرکز دیده شود. در این رابطه کمک‌هایی شده است ولی به خاطر گستردگی فضای فیزیکی باید به صورت کشوری انجام شود، کهریزک مرجع است و عملاَ پاسخگوی نمونه های دیگر استان ها هستیم و خیلی از موارد تخصصی کارشناسی اجساد، آزمایشگاه سم شناسی و سلولوژی هستیم.

وی در خصوص کمبود نیرو نیز گفت: 150 نیروی متخصص، پزشک، کارشناس ارشد و کارشناس دراین مرکز داریم اما نزدیک به 100 پرسنل از خدماتی تا متخصص کمبود نیرو داریم امیدواریم ریاست محترم قوه قضاییه و تیم همراه از جمله رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور بازدیدی از دستگاه های تابعه قوه قضاییه دارند تیم های تخصصی کارشناسی بازدیدی که از مرکز تشخیص ازمایشگاهی کهریزک داشتند که امیدواریم با سفر ریاست محترم قوه قضاییه بتوانیم این مشکلات عمده ای که دراین مرکز را داریم در سه جنبه تاسیسات تجهیزات و عمرانی را برطرف کنیم و کما فی السابق با قوت پاسخگو به صورت تخصصی باشیم.

قادی پاشا در خصوص آمار کمیسیون نیز گفت: درسال 94، 5 هزار 656 پرونده ورودی به کمیسیون بوده است که نسبت به سال 93 13 درصد رشد داشته است از این تعداد 2749 پرونده مربوط به قصور پزشکی بوده است که حدود 50 درصد پرونده قصور پزشکی است از این تعداد پرونده ها 41.5 درصد قصور رخ داده بود و 58.5 درصد تبرئه شده اند. بیشترین شکایات مربوط به جراحی زنان و زایمان ، جراحی پلاستیک، ارتوپدی و جراحی عمومی است و بیشترین محکومیت مربوط به جراحی پلاستیک، عمومی ، دندانپزشک و زنان  و زایمان بوده است و بیشترین قصور در دندانپزشک است.

وی همچنین گفت: سال گذشته پیگیر اعتبارات در رابطه با سوله بحران پزشک قانونی بودیم که قرار شده حدود 2 میلیارد بابت تجهیزات به ما اختصاص داده شود و باید توجه داشت که اگر این موضوع محقق نشود در حوادثی مانند منا دچار مشکل خواهیم شد.

مدیر کل پزشک قانونی استان تهران به برگزاری 81 سمینار و کارگاه ‌آموزشی برای افزایش معلومات کارشناسان پزشکی قانونی اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر از 500 نفر نیروی موجود 70 درصد تحصیل‌کرده هستند و 33 درصد نیروها پزشک و متخصص هستند. همچنین در سال گذشته جلسات هم‌اندیشی با قضات را 6 برابر کردیم و این موضوع نیز مدنظر قرار گرفته است.

وی همچنین گفت: پیگیری راه اندازی سیستم cms هستیم که اگر راه اندازی شود کارارباب رجوع تسریع و جلوی جعل گواهی ها نیز گرفته می شودو درشهر تهران و 18 مرکز از این طریق به قوه اتصال پیدا می کنند و مشکلات برطرف می شود.

قادی پاشا در پایان اظهارکرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم ر هبری در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل اقداماتی را انجام داده ایم  کمیته تخصصی دراین راستا تشکیل شده است تا بتوانیم این فرهنگ را بهینه سازی کنیم.


انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *