تشابه اعتیاد به شیرینی جات با اعتیاد به کوکائین!

8:50 - 30 فروردين 1395
کد خبر: ۱۶۲۰۰۹
یکی از مشکلاتی که ساکاروز در افراد ایجاد می کند اختلال در خوردن است. مطالعات گسترده ای نشان می دهد مصرف مواد قندی بیش از حد آسیب هایی به بدن مشابه صدمات مصرف کوکائین وارد می کند. از این رو محققان بر این باورند که همان اندازه که راه درمان اعتیاد دشوار است راه درمان بیماری هایی که از این طریق به وجود می آید نیز سخت به نظر می رسد.
به گزارش گروه فضای مجازی ، به گفته محققان دانشگاه فناوری کوئینزلند (QUT)، مصرف بیش از حد قند، سطح دوپامین را در مغز کاهش می دهد که مشابه مصرف مخدر کوکائین است.

این مطالعه نشان داد مصرف طولانی مدت قند در نهایت باعث کاهش در سطح دوپامین خواهد شد. این بدان معناست که افراد به دلیل مواجه شدن با سطح پایین دوپامین به افسردگی خفیف مبتلا می شوند.

محققان همچنین در یک مطالعه دیگر نشان دادند که تماس مزمن با ساکاروز می تواند اختلالات خوردن را ایجاد کند و باعث تغییر رفتار افراد شود.

یکی از خطرات جدی که مصرف بیش از اندازه مواد قندی ایجاد می کند افزایش وزن است که در پی آن افراد را به بیماری های جدی دچار می کند. ابتلا به افزایش وزن ناشی از مصرف مواد قندی باعث ایجاد پرخوری و عواقب عصبی و روانی در افراد می شود همچنین تاثیرات منفی بر خلق و خو و انگیزه افراد برای زندگی کردن دارد.

استاد بارتلت افزود: "مطالعات اخیر اداره غذا و دارو (FDA) نشان می دهد افرادی که در مواد قندی حاوی ساکارز بیشتری مصرف می کنند سطح دوپامین در مغزشان دچار عدم تعادل می شود.

یافته ها و پژوهش های یک مطالعه در دانشگاه ادینبورگ حاکی از آن است که اعتیاد به قند وابستگی بیوشیمیایی و مشکلات روانی را ایجاد می کند.

دکتر جان منزیس، محقق در مرکز دانشگاه ادینبورگ برای فیزیولوژی یکپارچه گفت: مردم باید سعی کنند تا در خصوص اضافه وزن و چاقی خود توضیحات منطقی داشته باشند و نسبت به مصرف مواد غذایی که حاوی قند بالایی است خود را سرزنش نکنند بلکه در خصوص نوع تغذیه خود قبل از مصرف فکر کنند. زیرا ترک اعتیاد به مواد قندی، راه هایی شبیه به ترک مواد مخدر نیاز دارد.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: آستان


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *