شيوع تب برفكي درشرايط بحراني نيست

4:00 - 25 فروردين 1395
کد خبر: ۱۵۹۷۲۱
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
مديركل دامپزشكي چهارمحال و بختياري از كنترل و پيشگيري از شيوع بيماري تب برفكي در دام هاي سبك و سنگين در استان خبر داد و گفت: وضعيت اين بيماري در استان در شرايط بحراني نيست.
به گزارش گروه اقتصاد،عبدالمحمد نجاتي روز سه شنبه به دنبال انتشار شايعاتي مبني بر شيوع بيماري تب برفكي در استان به رسانه ها گفت: ويروس تب برفكي توسط نقل و انتقال دام مبتلا به بيماري شيوع پيدا مي كند و علت مشاهده مواردي از اين بيماري در استان، انتقال دام مبتلا به تب برفكي توسط يك دامدار بدون هماهنگي با سازمان دامپزشكي و نداشتن مجوز و گواهي سلامت به داخل استان بوده است.

به گفته وي، اين ويروس سويه هاي مختلفي دارد كه اخيرآ سويه جديدي از آن وارد استان شده و تاكنون تلفات جزئي در دام هاي جوان مانند بره و بزغاله داشته و وضعيت سلامت دام هاي استان نسبت به ساير استان هاي كشور مطلوب است.

نجاتي گفت: ميزان خسارت وارده به دامداران استان تاكنون مورد ارزيابي قرار نگرفته و يكي از نقاط ضعف دامپروري چهارمحال و بختياري، بيمه نكردن دام ها توسط دامداران است.

مديركل دامپزشكي استان ادامه داد: بيماري تب برفكي يك بيماري ويروسي است و از حدود دو ماه قبل ويروس آن از خارج وارد كشور شده و شيوع پيدا كرده است.

نجاتي علائم بيماري تب برفكي را شامل بروز زخم هاي شديد در دهان، لثه و پستان گوسفند، لاغري و كاهش شير در گاوها و مرگ و مير عنوان كرد.

تب برفكي بيماري واگيردار دام هاي زوج سم است كه قابل انتقال به انسان نيست و مهمترين تهديد آن خسارت اقتصادي است.

به گفته وي، 14 اكيپ در داخل استان و سه اكيپ به استان خوزستان براي واكسيناسيون دام هاي سبك و سنگين اعزام شدند.

وي تصريح كرد: چهارمحال و بختياري داراي 2.5 ميليون راس دام سبك است كه 1.5 ميليون آن داخل استان و يك ميليون در بين استان هاي همجوار در تردد است.

به گفته نجاتي، 950 هزار راس دام سبك داخل استان طي دو ماه گذشته عليه بيماري تب برفكي واكسينه شده و تاكنون 140هزار راس دام سبك خارج از استان نيز عليه اين بيماري واكسينه شده است.

مديركل دامپزشكي استان اظهار داشت: با توجه به جديد بودن سويه ويروس تب برفكي، تهيه واكسن اين بيماري مشكل بوده كه البته با تلاش ها و پيگيري هاي صورت گرفته سازمان دامپزشكي، تا حدودي اين بيماري كنترل شده است.

وي تصريح كرد: از حدود 76 هزار رأس دام سنگين موجود در استان نيز 26 هزار رأس آنها عليه اين سويه جديد بيماري تب برفكي واكسينه شده است.

نجاتي در ادامه گفت: به دليل اينكه بيماري بين انسان ودام مشترك نيست، جاي نگراني براي مصرف گوشت نمي باشد.

مديركل دامپزشكي استان در خصوص نگراني هاي ناشي از شيوع اين ويروس در بين دام ها گفت: كنترل و جلوگيري از شيوع اين بيماري از جهت اقتصادي بسيار حائز اهميت است زيرا اين بيماري باعث ضرر و زيان هاي اقتصادي مي شود و در نهايت باعث كاهش توليد گوشت و شير در دام‌هاي شيري (گاو) خواهد شد.

نجاتي به دامداران توصيه كرد: ضد عفوني جايگاه دام، واكسيناسيون، قرنطينه، جدا كردن دام هاي بيمار از دام هاي سالم و جابجا نكردن دام بدون هماهنگي اداره ‌كل دامپزشكي استان را براي كنترل و پيشگيري بيماري رعايت كنند.

وي افزود: در صورت رعايت نكردن قوانين قرنطينه‌ اي دامپزشكي توسط دامداران و مستند شدن تخلفات، پرونده آنان طبق قانون 688 قانون مجازات اسلامي به مراجع قضائي براي رسيدگي ارسال خواهد شد.

نجاتي اظهار داشت: در صورت درگيري دام‌ ها با بيماري ‌هاي سل و تب مالت پس از كشتار دام در كشتارگاه غرامت به صاحب دام پرداخت مي شود ولي در خصوص بيماري تب برفكي غرامتي به دامدار پرداخت نمي شود.

به گفته وي، اين بيماري با توجه به گرم شدن هوا كاهش پيدا مي كند و باواكسيناسيون و رعايت اصول ايمني زيستي (bio security) توسط دامداران و توجه به موقع به علائم بيماري و گزارش به شبكه هاي دامپزشكي از پيشرفت اين بيماري جلوگيري مي شود.
 
انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *