رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

باز شدن گره وام ازدواج در انتظار تدبیر دولت «تدبیر و امید»

11:20 - 04 مرداد 1393
کد خبر: ۱۵۸۸
خبرگزاری میزان:در حالی که سخنگوی دولت چندی پیش از پرداخت مجدد وام ازدواج بعد از عید فطر خبر داده بود، وزیر ورزش و جوانان با اشاره به وضعیت بد اقتصادی دولت از احتمال به تعویق افتادن وام ازدواج خبر می دهد.

: در حالی که سخنگوی دولت چندی پیش از پرداخت مجدد وام ازدواج بعد از عید فطر خبر داده بود، وزیر ورزش و جوانان با اشاره به وضعیت بد اقتصادی دولت از احتمال به تعویق افتادن وام ازدواج خبر می دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان در ضیافت افطاری خود با خبرنگاران که چهارشنبه شب یکم مرداد در سالن همایش های باشگاه انقلاب برگزار شد، در پاسخ به خبرنگار میزان، از تعلیق وام ازدواج خبر داد و گفت: وضعیت اقتصادی دولت مناسب نیست؛ در نتیجه پرداخت وام ازدواج تا بهبود وضعیت اقتصادی امکان دارد به تعویق بیفتد.

این مقام مسئول نیز مشکلات اقتصادی دولت را عمیق و اساسی دانست و مسبب همه این مشکلات را تحریم های سال ۹۱ عنوان کرد. گودرزی بر این باور است که وام ازدواج در سال ۹۱ با وجود تحریم‌های جدی به تعویق افتاد و در سال ۹۲ به اوج رسید؛ به گفته وی آنقدر مشکلات اقتصادی دولت عمیق است که این موضوع(پرداخت وام ازدواج) به تعویق افتاده است.
وزیر ورزش و جوانان در حالی از به تعویق افتادن وام ازدواج خبر می دهد که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در 24 تیرماه پس از گذشت حدود یک سال از پرداخت نشدن وام ازدواج، از پرداخت مجدد این وام به جوانان بعد از عید فطر خبر داد.

سخنگوی دولت آمار در نوبت ماندگان وام ازدواج را حدود یک‌میلیون نفر عنوان کرد و اینکه زوج ها به دلیل مشکلات نظام بانکی در نوبت دریافت وام ازدواج قرار دارند.

نوبخت که در حاشیه جلسه هیات دولت با خبرنگاران صحبت می کرد از تصمیم مصمم دولتی ها برای رفع موانع وام ازدواج خبر داد، همچنین از تعامل حداکثری دستگاه ها در این رابطه اظهار امیدواری کرد.

از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم بارها و بارها نمایندگان مجلس هشدارهایی را نسبت به پرداخت نشدن وام ازدواج به مقامات دولتی داده بودند تا جایی که در آخرین تذکر خود، زمانی که 17 تیرماه وزیر اقتصاد راهی مجلس شده بود تا به سئوال محمد حسن آصفری، نماینده مردم اراک در همین رابطه پاسخ دهد. این نماینده مجلس با انتقادات صریح و تند خود نسبت به این موضوع اعلام کرد؛ بانک ها در حالی وام ازدواج نمی دهند که همین بانک ها سود بانکی را اگرچه وزارت اقتصاد بعد از 2 سال ۲۲ درصد اعلام کرده اند، اما با سود ۲۸ درصد وام به مردمی می دهند که فرزندان آنها در نوبت وام بانکی هستند و حاصل آن این است که خانواده‌ای که ۵ میلیون وام گرفته، بخاطر معوقات باید ۱۵ تا ۱۷ میلیون تومان به بانک برگرداند.

آصفری در ادامه صحبت های خود در صحن علنی مجلس خواستار شفاف سازی وزیر اقتصاد نسبت به وام ازدواج شد و این سوال را مطرح کرد که شما عضو شورای پول و اعتبار هستید. مدیرعامل همه بانک ها با نظر شما انتخاب می شوند. چگونه است که برای پرداخت وام ازدواج تعهد نمی دهند؟

علی طیب نیا، وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالات این نماینده متوازن نبودن منابع و مصارف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را عامل مشکلات بوجود آمده در پرداخت وام ازدواج عنوان کرد.

طیب نیا به صراحت اعلام کرد که حل کردن مشکل وام ازدواج را در حیطه وظایف وزارت اقتصاد نیست؛ اما با این حال این مقام مسئول از حل شدن مشکلات پرداخت این وام طی 2ماه آینده خبر داده بود.

اینکه وزیر اقتصاد در رابطه با حل شدن مشکلات وام ازدواج، وعده دو ماهه داده، یا اینکه سخنگوی دولت روزهای بعد از عید فطر را وعده می دهد و در مقابل وزیر ورزش و جوانان خط بطلانی بر تمامی این اظهارات می کشد، مهم نیست! مهم این است که یک میلیون و اندی جوان دم بخت در انتظار دریافت این وام هستند. مهم این است که براساس آمار وزارت جوانان 80 درصد جوانان در سن ازدواج هستند اما هیچ کدام آنها اقدامی برای ازدواج نمی کنند.

وام 6 میلیون تومانی شاید نتواند مشکل عمده ای را حل کند، یا باری از دوش آن ها بردارد اما شاید در گوشه ای از شهر و دیار ما باشند افرادی که مشکل شان با همین 6 میلیون تومان حل شود. اینکه تشکیل حساب سپرده ازدواج جوانان به بانک مرکزی و پرداخت وام ازدواج از محل وقف پیشنهاد داده شود، خوب است اما به سرانجام رسیدن آن و عملی شدنش نیز مهم تر است.

اینکه کارگروه ازدواج تشکیل دهیم و خیرین را پای کار بیاوریم خوب است اما کافی نیست؛ چرا که با وجود این تعداد جوان دم بخت در کشور اعتباراتی که ممکن است خیرین به این امر اختصاص دهند جوابگو نیست. حل این مشکلات یاری دولت و اعتبارات این قوه را می طلبد.

گزارش: مهتاب چابک


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *