اقتصاد مقاومتی علاج اقتصاد ایران است/لزوم آماده شدن بستر مناسب

8:15 - 17 فروردين 1395
کد خبر: ۱۵۵۸۱۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
لاهوتی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی علاج اقتصاد ایران است ،گفت: یک بازه زمانی یک ساله برای تحقق کامل آن کافی نیست لذا باید با برنامه ریزی و تقسیم بندی آن به فازهای مختلف و زمانبندی مناسب بر اجرای آن اهتمام ویژه کرد.
محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با خبرنگار با اشاره به نامگذاری سال 95 به نام اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل گفت:حدود 26 ماه از ابلاغ اولیه اقتصاد مقاومتی میگذرد و متاسفانه در این مدت در عمل اتفاق چشمگیری در این بخش نیافتاده است .

وی افزود:این موضوع آنقدر مهم است که مقام معظم رهبری یک سال دیگر را به این نام نامگذاری کرده اند و میتوان گفت اقتصاد مقاومتی کلید خروج کشور از وابستگی به نفت است .

لاهوتی تصریح کرد:اقتصاد مقاومتی نگاه درون زا و برون نگر دارد و بر اساس آن باید اقتصاد از درون تقویت شده و پایه های آن محکم شود تا بتواند در بازارهای جهانی حضور پررنگی داشته باشد.

رییس کنفدراسیون صادرات ادامه داد:در اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری باید به این نکته توجه شود که چرا تا کنون اقدام و عمل مناسبی صورت نگرفته و اگر به این موضوع توجه ویژه نشود امسال هم تمام می شود بدون اینکه در عمل به اقتصاد مقاومتی توجه شود.

به گفته لاهوتی اقتصاد مقاومتی علاج اقتصاد ایران است و یک بازه زمانی یک ساله برای تحقق کامل آن کافی نیست لذا باید با برنامه ریزی و تقسیم بندی آن به فازهای مختلف و زمانبندی مناسب باید بر اجرای آن اهتمام ویژه کرد.

وی ادامه داد:نکته مهم دیگر این است که نباید در شعارها گم شویم و باید به اقدام و عمل توجه ویژه کرد چرا که در حال حاضر در بحث تولید با مشکلات ساختاری بسیاری روبرو هستیم و این امر تحقق اقتصاد مقاومتی را با مشکل مواجه می کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد:باید بستر عمل به اقتصاد مقاومتی فراهم شود و در این راستا تا زمانی که نرخ ارز یکبار و برای همیشه اصلاح نشود تحقق اقتصاد مقاومتی امکانپذیر نخواهد بود چرا که نرخ ارز باید بر اساس عرضه و تقاضا و بدون دخالت دلارهای نفتی اصلاح شود.

وی گفت:زمانی که نرخ تورم در کشور 15 درصد است افزایش 5 درصدی نرخ ارز بی معنی است و موجب سرکوب تولید و کاهش صادرات و در پی آن افزایش قاچاق به کشور خواهد شد.

لاهوتی تصریح کرد:متاسفانه در کشور ما بهره وری با در مدیریت و تولید با نرم جهانی فاصله دارد و باید به فکر رقابتی شدن قیمت ها بود.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که در شرایط کنونی واحدهای نیمه فعال تا زمانيكه بسترهاي لازم توليد و مشكلات نقدينگي فراهم نشود امکان برگشتن به چرخه تولید را نخواهند داشت  و متاسفانه در کشور بسیاری از کارها بدون فراهم بودن زیرساخت هاو بستر لازم انجام میشود.

رییس کنفدراسیون صادرات ادامه داد:در کشور ما معمولا قبل از ايجاد زير ساخت هاي لازم و بدون برنامه ريزي هاي لازم تصميمات گرفته ميشود بعنوان نمونه واحد هي صنعتي در شهرك ها احدات ميشود بدون اينكه زير ساخت خاي لازم شهرك مانند اب ، برق متناسب با ان صنعت فراهم باشد و يا سالانه بیش از یک  میلیون خودرو در کشور تولید میشود بدون اینکه  جاده هاي شهري و بين شهري برای آن فراهم باشد و همین امر موجب مشکلات بسیاری شده  است.

لاهوتی  افزود:باید به زوایای پنهان اقتصاد مقاومتی توجه شود و اقتصاد مقاومتی باید به عنوان نقشه راه کشور مورد توجه قرار گیرد  تا شاهد برطرف شدن موانع تولید در کشور باشیم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *