امسال حادثه امنیتی نداشتیم/اعلام استان های پر تردد کشور در نوروز/ 44 درصد تصادفات نوروزی واژگونی بود

12:36 - 13 فروردين 1395
کد خبر: ۱۵۴۴۰۴
کاهش دو کیلومتری میانگین سرعت در کشور،رخ ندادن هیچ حادثه امنیتی در نوروز،اعلام استان های پر تردد در کشور و رخ دادن 44 درصد تصادفات نوروزی ازنوع واژگونی مهمترین بخش های اظهارات جانشین رئیس پلیس کشور است.
امسال حادثه امنیتی نداشتیم/کاهش دو کیلومتری سرعت خودروها/ 44 درصد تصادفات نوروزی واژگونی بودبه گزارش خبرنگار ، سرداراسکندر مومنی در بازدید ازمرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با اشاره به مزیت های این مرکز در خصوص ارائه اطلاعات لحظه ای و مدیریت ترافیک جاده ها گفت: مردم می توانند با استفاده از این مرکز بهترین شرایط سفر خود را انتخاب کنند.

وی به سفرهای نوروزی اشاره کرد و افزود: در هیچ جای دنیا این حجم سفر در یک بازه زمانی انجام نمی شود و اینکه مردم در دو هفته به یکباره بیش از یک بار سفر بروند بی سابقه است لذا مدیریت این حج بالای سفر کاری بسیار دشوار است.

جانشین فرمانده ناجا طرح نوروزی را بزرگترین و پرحجم ترین عملیات ترافیکی پلیس دانست و گفت: علاوه بر روان سازی ترافیک باید امنیت شهروندان نیز فراهم شود به شکلی که امنیت منازل و محل های کار آنها، امنیت طول سفر و محل های استقرار در طول ایام نوروز از سوی نیروی انتظامی فراهم می شود.

امسال حادثه امنیتی نداشتیم
مومنی با اشاره به امنیت مرزها گفت: خوشبختانه در نوروز امسال حادثه امنیتی خاصی نداشته ایم از سوی دیگر برابر آمارها سرعت متوسط در طرح نوروزی امسال دو  کیلومتر نسبت به طرح نوروزی سال گذشته با همکاری خوب مردم کاهش داشته است.

وجود 710 دوربین در جاده های کشور

وی با اشاره به و جود 2300 دستگاه دوربین ثبت تخلفات در سراسر کشور گفت: از این تعداد 710 دوربین در  جاده های کشور مستقر است که نسبت به کنترل تخلفات اقدامی م کنند.

جانشین رئیس پلیس کشور با اشاره به اینکه هر جایی دوربین کنترل سرعت نصب شده است تخلفات به کمتر از یک درصد رسیده بر ضرورت استفاده از سیستم های هوشمند تأکید کرد و افزود: برای حالت عادی کنترل های جاده ای و برخورد با تخلفات حداقل 6 هزار دوربین نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه تصادفات رانندگی سالانه 6 درصد تولید ناخالص داخلی به اقتصاد کشور صدمه وارد می کند، گفت: باید جاده ها و خودروها به معنای واقعی ایمن سازی شوند از سویی دیگر سیستم های حمل و نقل عمومی کارآمد شده و مردم قوانین را رعایت کنند تا خسارات تصادفات کاهش یابد.

مومنی به طرح نوروز 95 اشاره کرد و افزود: آمارها نشان می دهد در طرح نوروز 95 حدود 2 هزار میلیارد تومان تصادفات رانندگی به اقتصاد کشور صدمه زده که این ارقام تنها هزینه های مستقیم بوده و جدا از سایر هزینه های معنوی تصادفات است.

وی با اشاره به اینکه با کمک سیستم های هوشمند باید تلاش کنیم تا تصادفی رخ ندهد گفت: در عین حال باید مصدوم سریع به مراکز درمانی منتقل و در آنجا سریعا درمان شود.

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به اینکه در  حوزه رانندگان اکثر آنها قوانین و مقررات رانندگی را رعایت می کنند افزود: تعداد اندکی هستند که قوانین را رعایت نمی کنند و قطعا باید با آن تعداد اندک به طور جدی برخورد شده که کنترل های الکترونیکی و افزایش نرخ جرایم رانندگی برای این عده از ضروریات است.

مسافران نوروزی فردا بازگردند
وی  با اشاره به روزهای پایانی سفرهای نوروزی گفت: با توجه به اینکه مردم می خواهند سریع تر به مبادی اولیه بازگردند متاسفانه شتاب و عجله دارند و همین امر موجب می شود تا استراحت لازم را نداشته باشند و با خستگی و  خواب آلودگی وارد جاده شده و تصادفات را افزایش دهند لذا توصیه می کنیم مسافرانی که تاکنون از سفر خود بازگشت نکرده اند بازگشت خود را به فردا موکول کرده و پس از استراحت کافی وارد جاده شوند و بر ای رسیدن به مقاصد خود عجله و شتاب نداشته باشند.

44 درصد تصادفات نوروزی از نوع واژگونی است

سردار مومنی همچنین در حاشیه بازدید از مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با اشاره به بارش برف و باران در محورهای مواصلاتی کشور رعایت فاصله طولی، کاهش سرعت و تردد با سرعت مطمئنه را مورد تأکید قرار داد و گفت: طرح نوروزی تا 15 فروردین ماه ادامه دارد.

وی بااشاره به کاهش کشته های تصادفات نوروزی در سر صحنه تاکنون گفت: توصیه می کنیم رانندگان سرعت و سبقت نگیرند و با  خستگی و خواب آلودگی در روزهای پایانی تعطیلات نوروز تردد نکنند.

مومنی با اشاره به اینکه 44 درصد از تصادفات نوروزی از نوع واژگونی بوده است، افزود: علی رغم اینکه بارش برف و باران در بخشی از این  حوادث نقش داشته اما خستگی و خواب آلودگی عامل اصلی بروز این حوادث دلخراش بوده است.

اعلام استان های پرتردد کشور
وی تأکید کرد: استانهای البرز، مازندران، قم و فارس پرترددترین استانهای کشور در ایام نوروز بوده اند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی رویکرد اصلی پلیس در سال 95 را کنترل هوشمند والکترونیکی جاده ها دانست و گفت: درعین حال از دولت انتظار داریم تا نسبت به افزایش تعداد دوربین های نظارتی پلیس به حداقل 6 هزار دستگاه هر چه سریعتر اقدام کند تا خسارات تصادفات نیز کاهش یافته و شمار کشته ها متعاقبا کم شود.

پراید پرتصادف ترین خودرو کشور

مومنی  خوردو پراید را پرتصادف ترین خودروی کشور در تعطیلات نوروز امسال دانست و گفت: امیدواریم ایمنی خودروها به صورت عملی و واقعی افزایش یابد نه بر روی برگه ها و کاغذها. نظارت ها  افزایش یافته رقابت ایجاد شود و نظارت کنند با تولید کننده نیز یکی نباشد. در این صورت است که می توانیم شاهد افزایش ایمنی خودروهای تولیدی باشیم.

جانشین رئیس پلیس کشور با تأکید بر اینکه راننده نباید تخلف کند، گفت: در عین حال ا گر راننده تخلفی داشت باید ایمنی خودرو آنقدر مطلوب باشد که منجر به حادثه فوت نشود.

وی افزود: قطعا دانش فنی ارتقا ایمنی خودروها در کشور وجود دارد اما مشکل به نظر ما ساختاری و نظارتی دراین حوزه است.

مومنی  به تصادفات واژگونی اشاره کرد و گفت : خستگی و خواب آلودگی که عامل اصلی آنها نیزعجله و شتاب است در کنار سرعت و سبقت غیر مجاز مهمترین عوامل تصادفات نوروزی بوده است که اگر عجله و شتاب کاهش می یافت قطعاَ حدود 80 درصد تصادفات در نوروز امسال رخ نمی داد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *