نگاهی به تازه ترین تحولات لیبی

3:20 - 07 فروردين 1395
کد خبر: ۱۵۲۶۶۴
نخست وزیر دولت خودخوانده لیبی ضمن صدور دستور برقراری حالت فوق العاده امنیتی از نیروهای امنیتی این کشور خواست در مناطق غربی این کشور نظارت امنیتی، ایست و بازرسی را افزایش دهند.
به گزارش گروه بین الملل به نقل ازخبرگزاری فرانسه، دولت مستقر در طرابلس با صدور بیانیه ای اعلام کرد: خلیفه الغویل نخست وزیر دولت لیبی طی دستوری حالت فوق العاده امنیتی اعلام کرد.

این اقدام بعد از اعلام دولت وحدت ملی لیبی که توسط سازمان ملل متحد نیز حمایت می شود، مبنی بر انتقال به پایتخت طی چند روز آینده انجام گرفت که البته دولت الغویل با کناره گیری از قدرت و تقدیم آن به دولت وحدت ملی مخالفت می کند.

بر اساس این گزارش الغویل وزارتخانه های دفاع و کشور را به اتخاذ تدابیر و اقدامات امنیتی برای حفظ ثبات کشور از طریق افزایش نیروهای گشتی ، ایست و بازرسی مکلف کرده است.

نخست وزیر دولت غیر قانونی لیبی با استناد به درخواست مشابه کنگره ملی این کشور پارلمانی که توسط جامعه بین الملل به رسمیت شناخته نمی شود در اوایل سال جدید میلادی ، حالت فوق العاده اعلام کرد.

نیروهای دولت لیبی مستقر در طرابلس در چارچوب ائتلاف گروه های مسلح لیبی تحت عنوان فجر لیبی، بیش از یک و سال و نیم است که بیشتر مناطق غربی کشور از جمله پایتخت را تحت کنترل خود دارند.

هم اکنون در لیبی دو دولت و دو پارلمان موازی حکومت می کنند که پارلمان و دولت مورد قبول جامعه جهانی در شرق این کشور و دولت و پارلمان خودخوانده در طرابلس مستقر است.

در همین حال خلیفه الغویل رئیس دولت خودخوانده در طرابلس اعضای دولت وفاق ملی را تهدید کرد که اگر تصمیم بگیرند برای تشکیل دولت در طرابلس مستقر شوند، آنان را بازداشت می کند.

با وجود تهدید الغویل، فایز السراج رئیس شورای ریاستی لیبی اعلام کرد دولت وفاق ملی بزودی کارش را در شهر طرابلس آغاز می کند.

لیبی از زمان سقوط رژیم معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور در سال 2011 با خلاء قدرت و آشوب روبرو است و طرف های رقیب در آن بر سر تقسیم قدرت در جنگ هستند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *