رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خلخال دروازه طبیعت و گردشگری استان اردبیل + تصاویر

13:42 - 05 فروردين 1395
کد خبر: ۱۵۲۴۹۴
شهرستان خلخال با طبیعت بکر و چشم‌نواز خدادادی دروازه طبیعت و گردشگری استان اردبیل است.
 به گزارش گروه فضای مجازی، شهرستان خلخال در 110 کیلومتری استان اردبیل و هم‌مرز با استان‌های زنجان، آذربایجان‌شرقی، گیلان و اردبیل به عنوان دروازه طبیعت و گردشگری استان اردبیل مطرح است.

از هر سو که قصد کنی سفر را به خلخال آغاز کنی چشم‌اندازهای طبیعی و خدادادی شما مسافران نوروزی را همراهی خواهند کرد.

در خروجی از طرف استان گیلان و شهرستان طالش به طرف خلخال زیبایی جاده رویایی اسالم به خلخال یکی از این چشم‌اندازها است حرکت ماشین‌ها از ارتفاع پست به طرف ارتفاع بیش از دوهزار متر از وسط جنگل احساس حرکت را از مسافران گرفته و لحظه‌ای توقف در جنگل و دیدن زیبایی درختان و سرسبزی و نشاط خاص آن فضا آرزوی مسافران است و این آرزو تنها با توقف در مسیر دست یافتنی است.

در کنار زیبایی جنگل وجود آبشارهای کوچک و بزرگ در وسط جنگل در مسیر جاده و نوشیدن آب گوارای آن خستگی سفر چند ساعته از مرکز کشور تا خلخال را از روح و دل جدا می‌سازد.

ییلاقات زیبا در مسیر و مخمل سفید برف در ارتفاعات ییلاقات در میان سرسبزی خود یکی دیگر از زیبایی‌هاست و همچون قاب عکسی زیبا پذیرای خاطرات مسافران است.

به گزارش خبرگزاری فارس، گردنه زیبای الماس در ارتفاع بیش از دو هزار متر و دیدن برف جاده در مسیر برای مسافرانی که از شهرهای کویری و گرمسیر در این جاده مسافرند خیلی جالب و تماشایی است.

با نزدیک شدن به خلخال دیدن زیبایی قله ملانکوه در روستای میان راهی مجره و باغات مسیر در کنار برف مسیر احساس قشنگی را به مسافران هدیه می‌کند.

 رسیدن به خلخال در ورودی شهر خلخال چشمه ازناو منطقه گردشگری ازناو و منطقه گردشگری تفرجگاه اندبیل در شش کیلومتری خلخال میزبانی مسافران را انتظار می‌کشد.

در خروجی از طرف خلخال به طرف شهرستان کوثر باغات مسیر و رودخانه جاری در مسیر همراهی جاده با رودخانه تا شهرستان یکی دیگر از زیبایی‌هاست.

در مسیر خلخال به کوثر ارائه محصولات طبیعی و ارگانیک از جمله شیر عسل و عسل طبیعی مسافران را برای خرید سوغات خلخال ترغیب می‌کند.

شهرستان خلخال سه خروجی به مرکز استان‌های گیلان، اردبیل و خورش‌رستم و زنجان دارد که در مسیر هشجین نیز جاذبه‌های بکر و زیبایی نیر مسافران را برای لحظه‌ای درک زیبایی خداوند دعوت می‌کند.

با حرکت جاده از مسیر جاده خلخال به هشجین که 40 کیلومتری خلخال قرار دارد ارتفاعات زیبای منطقه حفاظت شده آق‌داغ و دومین قله مرتفع استان اردبیل آق‌داغ چشم‌نوازی می‌کند.

زیست بوم طبیعی این منطقه و رویشگاه درختان کوتاه قد "ارس" و روستای مسیر و رودخانه کندرق، قزل درق و باغات مسیر هشجین و ارتفاعات کوهستانی منطقه دوستلوو بیرق و روستاهای سوسهاب و مرجین از دیگر زیبایی‌های منطقه است به طوری که در فصل تابستان نیز می‌توان برف را در بالای کوه آق‌داغ مشاهده کرد.

با ورود به هشجین شهر سرداران شهید انقلاب اسلامی و شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس این شهر نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد.

در یک طرف زیبایی جاری شدن رودخانه قزل اوزن به طول 120 کیلومتر در شهرستان خلخال و خورش‌رستم و کوثر و صدای حرکت آب ناخودآگاه مسافران را به کنار این رودخانه می‌برد.

پرواز پرنده‌های آبزی و گونه‌های خاص پرندگان مناطق گرمسیری و روستاهای مسیر این رودخانه و پل تاریخی روی این رودخانه که قدمتی بیش از 70 سال در تاریخ خلخال دارد و به زمان قبل از انقلاب برمی‌گردد و با حرکت از روی این پل زیبایی رودخانه جاری قزل اوزن مشخص می‌شود.

از دیگر جاذبه‌های بخش خورش‌رستم تونل‌های مسیر جاده سرچم اردبیل و روستاهای پلکانی و ماسوله دوم ایران روستای کزج است.

گورستان تاریخی شمس‌آباد در مسیر اردبیل سرچم که بیش از 800 سال قدمت دارد برای لحظه‌ای توقف مسافران را به سمت این روستای گرم و خشک می‌برد.

آب هوای سالم روستای کجل در ارتفاع بالای 1000 متر در مسیر آزادراه اردبیل سرچم و جاده سربالایی کنار گذر این روستا نیز که نفس کامیون‌های باری را می‌گیرد نفس انسان‌ها را باز و ریه‌ها را به تنفس هوای پاک و سالم دعوت می‌کند.

در روستاهای نمهیل و برندق که از مناطق گردشگری بخش خورش‌رستم شهرستان خلخال است و خواستگاه اولین نوبرانه‌ها در شمال‌غرب کشور است دیدن این روستا را میسر می‌سازد.

و در مسیر خروجی به طرف بخش شاهرود خلخال نیز باغات زیبایی درو و وجود بقعه‌ها و امامزاده‌های و اماکن متبرکه از جمله امامزاده سید ابراهیم خمس، سید حمزه درو و امامزاده عبدالله کلور آرامش را برای لحظه‌ای به خانواده‌ها هدیه ‌می‌کند.


$("#owl-demo4010").owlCarousel({ /* autoPlay : 3000, stopOnHover : true, navigation:true, paginationSpeed : 1000, goToFirstSpeed : 2000, singleItem : true, autoHeight : true, transitionStyle:"fade" */ rtl:true, autoplay : true, autoplayHoverPause : true, loop:true, margin:10, items : 1, responsive:{ 0:{ items:1 }, 600:{ items:1 }, 1000:{ items:1 } } , nav: true, dots:false, controlsClass : "my_controls3", navContainerClass : 'my_nav_container3', navText : ["", ""], }); .slide_vertical_padding{ padding:30px 0 10px; }


خواندن نماز در امامزاده عبدالله کلور و ادامه حرکت به طرف روستای گردشگری شال با باغات گیلاس و روستای تاریخی گیلوان بخش بعدی سفر را رقم می‌زند.

روستای گیلوان و خانقاه گیلوان همان جایی بوده که خاستگاه گورستان قدیمی و تاریخی بیش از چهار هزار سال است و بعد از عبور از روستای گیلوان و در ارتفاعات خانقاه گیلوان منطقه راس سر میرزا قرار دارد که این منطقه به دلیل هم‌مرز بودن شهرستان خلخال از جنوبی‌ترین نقطه شاهرود با استان گیلان و سرگذشت تاریخی این منطقه در زمان مبارز گیلانی میرزاکوچک خان که پس از عبور از جنگل به دنبال تعقیب قزاق‌ها در ارتفاعات گیلوان خلخال سر میرزا از تن وی جدا شده و این منطقه به عنوان راس سر میرزاکوچک خان نام گرفته است و آب و هوایی مطبوع و کوهستانی برای گشت و گذار نوروزی دارد.

روستای میانرودان و لرد در پشت کوه آق‌داغ خلخال و زیبایی پوشش محلی و لبنیات طبیعی و پروتئین طبیعی این منطقه که زحمت دستان اهالی این روستا هست شما را به سفره پرمهر روستائیان شاهرودی دعوت می‌کند.

گویش و لباس زیبای محلی اقوام تات زبان روستاهای شاهرود همانند تابلویی در دید و بازدید‌ها چشم هر بیننده‌ای را به سوی خود جلب می‌کند.

 به دلیل قرارگیری بیش از 60 درصد امامزاده‌های استان اردبیل در شهرستان خلخال با گذر از شاهرود در شهرستان خلخال در هر منطقه شهرستان خلخال را می‌توان مزاری از نوادگان امام موسی کاظم(ع) دید.

مردم خلخال به دلیل اعتقادات خاص و دیرینه به ائمه اطهار به شهر فرهنگ و ادب معروف بوده و به دلیل اینکه در زمان‌های قدیم خاستگاه علما و ادبا و روحانیون برجسته‌ای بوده در فرهنگ دیرین استان اردبیل بالاترین جایگاه ویژه فرهنگی را به خود اختصاص داده است.

مهمان‌نوازی و گشاده‌رویی از صفات مردم خلخال بوده و با دیدن مهمانان نوروزی این شهر چهره‌ای دیگر پیدا کرده و در ایام نوروز خوشحالی مردم دو چندان می‌شود.

 زندگی با محبت اقوام مختلف در شهرستان خلخال در کنار هم با زبان‌ها و گویش‌های مختلف یکی دیگر از مشخصات و ویژگی شهرستان است و کمتر شهرستانی در ایران است که همزمان چندین طایفه با گویش‌های متفاوت را در خود جای دهد. زندگی اقوام کردنشین در 17 روستا و اقوام تات در بیش از 30 روستا و اقوام ترک در 70 روستا و اقوام با گویش فارسی در بقیه روستاها قابل تامل توجه است.

 چشمه آب کلیه روستای گلستان و لنبر که مفید برای رفع بیماری کلیه است مسافران و مهمانان خاص خود را دارد و با طی کردن 40 کیلومتری از شهر خلخال به طرف ارتفاعات روستای کردنشین لنبر می‌توان از آب این چشمه گوارا جرعه‌ای نوشید و در جسم دل نفسی تازه دمید.

از دیگر مناطق گردشگری شهرستان خلخال می‌توان به بنای تاریخی وزمان سنج ترازوج در بخش مرکزی، قلعه خشتی گیلوان و امامزاده سیداحمد معراجی در روستای لرد بخش شاهرود که خاستگاه کشوری دارد، آبشار نره گر روستای اسبو و جاده زیبای اسکستان منطقه گردشگری فینارود، باغات جاده خلخال به کوثر اشاره کرد.

از سوغات‌های خلخال می‌توان پنیر و لبنیات طبیعی، عسل و محصولات صنایع‌دستی همچون شال و گلیم که دستمایه زنان با سلیقه شاهرود خلخال نام برد که در مسیر راه خلخال به اردبیل، شیر عسل طبیعی پرنده خلخال را می‌توانید برای درمان امراض بالاتر از روستای علی‌آباد تهیه کنید.

سفرنامه نوروزی با سیر و سیاحت از مناطق مختلف خلخال به پایان رسید اما باید سفر کرد و از نزدیک این زیبایی‌ها را با چشم دید.

 برای سفر به خلخال از مرکز کشور باید از طریق آزادراه تهران رشت و شهرهای طالش و فومن راه خلخال را در پیش گرفت و البته مسافرانی که از طریق اتوبان تهران زنجان تبریز در حرکت هستند باید با حرکت در مسیر سرچم اردبیل در سه‌راهی فاراب راه خود را به طرف خلخال در پیش گیرند و یا قبل از تونل‌های اتوبان اردبیل سرچم در شهر هشجین مسیر خود را به طرف خلخال ادامه دهند.

مردم باصفا و مهمان‌نواز خلخال منتظر قدوم با محبت شما هستند و شهرستان خلخال در فاصله 485 کیلومتری پایتخت ایران واقع شده است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *