رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دیه دنده و ترقوه چگونه محاسبه می‌شود؟

0:00 - 05 فروردين 1395
کد خبر: ۱۵۲۳۵۳
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
قطع و از بین بردن دواستخوان ترقوه موجب دیه کامل و هر کدام از آنها موجب نصف دیه کامل است و شکستن هر یک از استخوان های ترقوه در صورتی که بدون عیب درمان شود موجب چهار درصد دیه کامل بوده که موارد دیگر آن در قانون آورده شده است.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی میزان، دیه مالی است که به سبب جنایت بر نفس یا عضو ، به مجنی علیه یا ولی یا اولیای دم او داده می‌شود، دیه مقدر مال معینی است که در شرع مقدس به سبب جنایت غیرعمدی بر نفس عضو یا منفعت یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد مقرر شده است.

در این قسمت از مطالب مربوط به دیه به چگونگی محاسبه دیه دنده و ترقوه در قانون مجازات اسلامی اشاره شده است که در ادامه می‌خوانید:

 طبق ماده 653 قانون مجازات اسلامی دیه شکستن هر یک از دنده های محیط به قلب که از آن حفاظت می کند یک چهلم دیه کامل و دیه شکستن هر یک از دنده های دیگر یک صدم دیه کامل است.

تبصره- کندن دنده موجب اَرش است.

ماده 654 بیان می دارد دیه موضحه هر یک از دنده‌ها، یک چهارم دیه شکستن آن، دیه ترک خوردن هر یک از دنده های محیط به قلب، یک هشتادم دیه کامل و دیه در رفتگی آن هفت و نیم هزارم دیه کامل است. دیه ترک خوردن هر یک از دنده های دیگر هفت هزارم دیه کامل ودیه دررفتگی آنها پنج هزارم دیه کامل است.

طبق ماده 655 قطع و از بین بردن دواستخوان ترقوه موجب دیه کامل و هر کدام از آنها موجب نصف دیه کامل است.

همچنین ماده 656 بیان می دارد  شکستن هر یک از استخوان های ترقوه در صورتی که بدون عیب درمان شود موجب چهار درصد دیه کامل و در صورتی که درمان نشود و یا با عیب درمان شود موجب نصف دیه کامل است.

طبق ماده 657 قانون مازات اسلامی دیه ترک خوردن هر یک از استخوان های ترقوه، سی و دو هزارم، دیه موضحه آن، بیست و پنج هزارم، دیه دررفتگی آن، بیست هزارم و دیه سوراخ شدن آن ده هزارم دیه کامل است.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *