دولت برای کاهش نرخ بیکاری برنامه‌ای ندارد

13:00 - 14 تير 1393
کد خبر: ۱۵۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: ایران بهترین و متخصص‌ترین نیروی کار را دارد، ثروتی که کشورهای صنعتی آرزوی آن را دارند اما در ایران این نیروهای آماده به کار جوان در حال پیر شدن هستند. نکته‌ای که به دلیل ضعف برنامه‌ریزی و مدیریت رخ داده است.

: ایران بهترین و متخصص‌ترین نیروی کار را دارد، ثروتی که کشورهای صنعتی آرزوی آن را دارند اما در ایران این نیروهای آماده به کار جوان در حال پیر شدن هستند. نکته‌ای که به دلیل ضعف برنامه‌ریزی و مدیریت رخ داده است.

به گزارش خبرنگار میزان، در هشت سال گذشته شاهد خروج نیروهای متخصص بسیار زیادی از کشور بودیم، به طور حتم مسئولان کشور می‌دانند که درد بیکاری کشور، اعلام مکرر نرخ بیکاری یا تغییر دادن تعریف شاغل و بیکار نیست.

دولت نهم و دهم با تغییر تعریف بیکاری اقدام به کاهش تعداد بیکاران کرد و دولت کنونی نیز در هر دوره از روند صعودی نرخ بیکاری خبر می‌دهد اما نسخه‌ای برای کاهش نرخ بیکاری از سوی دولت پیچیده نمی شود.

به گفته «حسن طایی» معاون وزیر کار در حال حاضر تعداد شاغلان کشور 22 میلیون نفر است که این تعداد باید تا 10 سال آینده به 35 میلیون نفر بالغ شود. بنابراین با وجود مسائل مربوط به اشتغال و بحران فعلی بیکاری به ویژه برای فارغ التحصیلان دانشگاهی؛ باید تا سال 1404 منتظر ورود 13 میلیون نیروی جدید به بازار کار کشور باشیم.

مقامات دولت تدبیر و امید هشدار داده­‌اند در صورتی که فرصت های جدیدی برای اشتغال ایجاد نشود، تعداد بیکاران به بیش از 10 میلیون نفر خواهد رسید.

آمار مرکز آمار قابل استناد نیست

کارشناس بازار کار در گفت‌وگو با خبرنگار میزان با اشاره به اینکه آمار مرکز آمار قابل استناد نیست، گفت: اکنون تفاوت‌های زیادی بین آمارهای رسمی و غیررسمی در خصوص نرخ بیکاری وجود دارد و آماری که از سوی مسئولان دولتی اعلام می شود با واقعیت جامعه متفاوت است.

بحران بیکاری در ایران

«حمید حاج اسماعیلی» با بیان اینکه طی 2 سال گذشته شاهد تشدید بحران بیکاری در کشور بوده‌ایم، افزود: در حال حاضر شاهد رکود بازار هستیم که به دنبال این موضوع هر روز تعدیل نیروی بیشتری در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی صورت‌ می‌گیرد و همچنین بنگاه‌های زیادی در سال‌های ‌گذشته به صورت نیمه فعال و تعطیل درآمده‌اند.

حاج اسماعیلی با اشاره به اینکه جمعیت بیکاران در استان‌های محروم بسیار زیاد است، اضافه کرد: در حال حاضر نرخ بیکاری در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان بالای 34 درصد است و لرستان نیز همچنان رتبه نخست بیکاری در کشور را دارد.

این کارشناس بازار کار اضافه کرد: اکنون نرخ عمومی بیکاری با نرخ بیکاری فارغ التحصیلان بالای 30 درصد است، نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 سال بالای 25 درصد و نرخ بیکاری زنان، بالای 40 درصد است که خود دولت این آمار و ارقام را قبول دارد.

پیر شدن نیروی آماده به کار
حاج اسماعیلی ادامه داد: طبق آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران در چهار سال گذشته، جمعیت جوان و نیروی آماده به کار ایران هر روز به سوی کاهش است و جمعیت جوان در حال پیر شدن است. وی گفت: ایران در دوران پیک جمعیتی جوان قرار دارد اما مشارکت این جمعیت در اقتصاد کشور بسیار کم است، متاسفانه از این استعداد و سرمایه‌ به خوبی استفاده نشده است.

دولت برای کاهش نرخ بیکاری برنامه ای ندارد
کارشناس بازار کار با انتقاد از اینکه دولت برای کاهش نرخ بیکاری تاکنون برنامه‌ای ارائه نداده است، افزود: دولت در کنار اعلام نرخ بیکاری باید برنامه و تصمیمی حساب شده اتخاذ کند اما تا کنون برنامه خاصی برای کاهش نرخ بیکاری اعلام نکرده است. اگر شرایط به همین ترتیب پیش برود طی سال‌های آتی بیکاری عمق بیشتری پیدا می‌کند.

راهکارها برای کاهش نرخ بیکار
حاج اسماعیلی با اشاره به اینکه راهکارهای بسیار زیادی برای کاهش نرخ بیکاری در ایران وجود دارد، اضافه کرد: توصیه ما به دولت این است که برای کاهش نرخ بیکاری ابتدا به دنبال احیا کردن بنگاه‌های شناسنامه‌دار باشد تا دوباره این بنگاه‌ها با تمام ظرفیت فعالیت کنند.

او ادامه داد: دومین راهکار برای کاهش نرخ بیکاری و خروج از رکود، ایجاد تغییر و تحول در نظام بانکی است، متاسفانه سیستم بانکی کنونی در خدمت تولید نیست.

کارشناس بازار کار تصریح کرد: بانک‌ها دارای شرکت‌های سرمایه گذاری و لیزینگ‌های مختلفی هستند که عمده سپرده‌های بانک‌ها در این شرکت‌ها سرمایه گذاری می‌شود بنابراین دیگر بانک‌ها حاضر نیستند به بنگاه‌های مختلف کمک کنند و تسهیلات ارائه دهند.

توجه دولت به تامین سرمایه در گردش
وی گفت: دولت باید به دنبال اتخاذ سیاست‌های مختلف به منظور تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی باشد و در کنار موارد ذکر شده، اصلاح نظام فضای کسب و کار، قانون کار و نظام بیمه‌ای نیز باید از دیگر اولویت‌های دولت برای خروج از رکود باشد تا موانع جدی برای اشتغال‌زایی در کشور حل شود.

حاج اسماعیلی افزود: دولت باید با اصلاح ساختارها، بستر را برای فعال‌تر کردن بخش تولید و همچنین جذب سرمایه‌گذاری های خارجی فراهم کند، لذا انتظار ما از دولت این است که فضایی آرام و با اطمینان برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم کند.

وابستگی دولت به درآمدهای نفتی
وی تصریح کرد: در حال حاضر شاهد تحریم‌های ظالمانه از سوی کشورهای مختلف هستیم که بازار و تولید ایران را تحت شعاع قرار داده است و واحدهای تولیدی در صادرات و همچنین واردات مواد اولیه با مشکلات جدی روبرو شده‌اند، علت مهم این ضعف وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی است.

کارشناس بازار کار تاکید کرد: اگر دولت در حوزه جذب سرمایه‌گذاری های خارجی موفق عمل نکند، روند کاهش نرخ بیکاری طولانی‌تر خواهد شد و فرآیند توسعه صنعت و تولید ایران کندتر می‌شود.

لزوم حرکت از اقتصاد خدماتی به اقتصاد تولیدگرا
وی با اشاره به اینکه تلاش ما باید حرکت از اقتصاد خدماتی به سمت اقتصاد تولیدگرا باشد، اضافه کرد: در حوزه مدیریت بخش دولتی، تغییر نگرشی جدی باید صورت گیرد و از سوی دیگر میزان وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی باید کاهش یابد تا در شرایط حساس اقتصاد ایران دچار ناپایداری نشود.

حاج اسماعیلی همچنین به ورود جدی بخش خصوصی در حوزه اقتصاد تاکید کرد و گفت:‌ دولت باید برخی از حوزه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند تا شاهد رقابتی شدن فضا و همچنین ورود ایران به عرصه‌های بین المللی باشیم.

وی افزود: تا کنون مصوبه‌های زیادی برای کمتر شدن وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی از سوی مجلس تصویب شده است اما دولت باید عزمی راسخ برای اجرایی کردن این قوانین داشته باشد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *