تقدیم لایحه فوریتی «خروج از رکود» به مجلس/ دولت در کنترل تورم موفق عمل کرد

13:20 - 01 مرداد 1393
کد خبر: ۱۵۰۴
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس‌جمهور مهمترین مساله دولت در سال ۹۳ را «خروج از رکود» دانست و تصریح کرد: بخشی از بسته عملیاتی و سیاستگذاری خروج از رکود نیاز به قانون دارد.

: رئیس‌جمهور مهمترین مساله دولت در سال ۹۳ را «خروج از رکود» دانست و تصریح کرد: بخشی از بسته عملیاتی و سیاستگذاری خروج از رکود نیاز به قانون دارد.

به گزارش گروه سیاسی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، با اشاره به مواجهه کامل کشور در سالهای 91 و 92 با مسئله رکود تورمی، یادآور شد: دولت از ابتدای استقرار به دنبال مهار تورم و شکستن رکود بوده است؛ دولت در زمینه مهار تورم موفقیت هایی به دست آورده که باید این موفقیت ها استمرار داشته باشد و البته کار در زمینه شکستن رکود، بسیار مشکل تر است.

رئیس جمهور افزود: سرعت رکود در کشور در ماه‌های آخر سال 1392 تا حدودی مهار شد لذا رشد منفی اقتصادی در سال 92 بخصوص در ماه‌های آخر این سال را با سال 91 قابل مقایسه نمی دانیم و سال 93، سالی است که به طور جدی باید با رکود مقابله کنیم.

روحانی افزود: البته اگر این مقابله، مقابله تورمی بود و اگر می خواستیم برای مهار این رکود از منابع بانک مرکزی و پایه پولی استفاده کنیم، کار آسانی بود اما این کار را نمی کنیم چون نمی خواهیم دستاوردی را که از مهار تورم به دست آورده ایم و آرامشی را که مردم در حوزه اقتصاد به دست آورده اند از دست دهیم.

رئیس جمهور در ابتدای این جلسه، با شکرگزاری از برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم لیالی قدر و تجلیل از مولای متقیان حضرت علی (ع) و خاندان رسالت در ماه مبارک رمضان ، گفت: امسال نیز مانند گذشته، شاهد حضور و عبادت و فعالیت مردم در ماه مبارک رمضان با شور و هیجان بیشتری بودیم.

روحانی تأکید کرد: امیدوارم عبادت های ماه مبارک رمضان باعث شده باشد که اخوت و صمیمیت و برادری جناح ها، احزاب، گروهها، اقوام و بخش های مختلف کشور بیشتر شود و از این پس بیشتر شاهد اتحاد و انسجام، معنویت و اخلاق، هم در زبانها و هم در قلم ها باشیم.

حسن روحانی روز چهارشنبه و در ادامه جلسه هیات دولت، گفت: بیشترین شمار قربانیان حملات صهیونیست‌ها به غزه، کودکان و زنان فلسطینی هستند لذا لازم است زنان و کودکان ایرانی به عنوان همبستگی با زنان و کودکان فلسطینی، به آنها یادآوری کنند که به یادشان هستند.

رئیس جمهور افزود: اگر وحدت و اتحاد در دنیای اسلام حاکم بود، یک رژیم غاصب جرأت نمی‌کرد ۱۷روز، این همه جنایت را در یک سرزمین محدود مرتکب شود؛ این مایه تأسف برای دنیای اسلام است بخصوص وقتی که ابزار و راه مناسب هم برای کمک به مردم غزه وجود ندارد.

روحانی یادآور شد: از آن سالی که رژیم صهیونیستی، خانه و زمین مردم فلسطین را غصب کرد، کمتر سال و ماهی است که شاهد جنایات این رژیم در منطقه نباشیم. این جنایت‌ها امروز بیشتر از سابق علیه مردم فلسطین و باریکه غزه است و مردم به ناحق، آواره و کشته می‌شوند.

روحانی با اشاره به بمباران‌هایی که منجر به شهادت دسته‌جمعی خانواده‌ها در غزه می‌شود، تصریح کرد: چنین جنایت‌هایی کمتر سابقه داشته و سابقه‌اش را در صبرا و شتیلا داشته‌ایم، اما دنیای اسلام متأسفانه به نحو لازم و شایسته، عکس‌العمل نشان نداده است.

روحانی از مردم مسلمان جهان بخصوص همه ایرانیان خواست تا در روز قدس به صحنه بیایند و اتحاد، یکپارچکی و وحدت و اعتراض خود را به این جنایت‌ صهیونیست‌ها نشان دهند.

روز قدس به روز خشم و تنفر عمومی نسبت به جنایات صهیونیست‌ها تبدیل شود

رئیس جمهور تأکید کرد: روز قدس باید به روز خشم و تنفر عمومی نسبت به جنایات صهیونیست‌ها تبدیل شود چرا که جنایات و کشتارهای اخیر برای همه مسلمانان و آزادگان جهان غیرقابل تحمل شده و انسان‌های «آزاد مرد» و «آزاد زن» به صحنه آمده و اعتراض کرده و کنند.

روحانی با تأکید بر اینکه روز قدس امسال باید از همیشه باشکوه‌تر باشد، گفت: مردم با حضور و تظاهرات و فریادهایشان نشان دهند که فلسطین تنها نیست و به فلسطینی‌ها اعلام کنند که درست است آنها مظلوم هستند اما این طور نیست که فراموش شده باشند بلکه فریاد آنها برای اعتراض به جنایتکاران بلندتر از همیشه است.

با آتش و توپخانه نمی‌شود ملتی را از احقاق حقوق‌شان باز داشت

وی خاطرنشان کرد: این ظلم و غصب پایدار نمی‌ماند و تردید نداریم که پایان نهایی نبرد بین حق و باطل، پیروزی حق است. فلسطین پیروز نهایی این ظلم و نبرد است و غاصبان صهیونیست، با همه وجودشان درخواهند یافت که راهی که از روز اول انتخاب کرده‌اند، راه درستی نبوده و با حمایت آتش و توپخانه نمی‌شود ملتی را از حقوق‌شان محروم کرد.

کشتار مسلمانان در عراق نتیجه «استنباط ظاهری و غلط» از آیات قرآنی و احکام اسلام

روحانی همچنین با اظهار تأسف نسبت به کشتار و گرفتاری مسلمانان در سوریه و عراق، گفت: برخی گروه‌ها در سال‌های اخیر توسط برخی قدرت‌های بزرگ خلق شدند و یا آنها را تحریک می‌کنند تا به کشتار مردم بپردازند؛ اقلیت‌های قومی و دینی در عراق نیز از این خونریزی‌ها به دور نبوده و آنها با استنباط جعلی و غلط از آیات قرآنی و احکام اسلام، به عمق احکام اسلامی و فقهی آشنا نیستند و با دست زدن به خونریزی و کشتار، به اسلام و مسلمانان ضربه می‌زنند.

«خروج از رکود»؛ مهمترین مساله دولت در سال ۹۳

رئیس‌جمهور در بخش دیگر سخنانش، مهمترین مساله دولت در سال ۹۳ را «خروج از رکود» دانست و تصریح کرد: بخشی از بسته عملیاتی و سیاستگذاری خروج از رکود نیاز به قانون دارد که دولت در همین راستا و با هدف ورود به مرحله رونق اقتصادی، لایحه فوریتی را پس از تعطیلات به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد کرد.

موفقیت‌های دولت در مهار تورم باید استمرار داشته باشد

روحانی با اشاره به مواجهه کامل کشور در سال‌های ۹۱ و ۹۲ با مسئله رکود تورمی، یادآور شد: دولت از ابتدای استقرار به دنبال مهار تورم و شکستن رکود بوده است؛ دولت در زمینه مهار تورم موفقیت‌هایی به دست آورده که باید این موفقیت‌ها استمرار داشته باشد؛ البته کار در زمینه شکستن رکود، بسیار مشکل‌تر است.

رئیس جمهور افزود: سرعت رکود در کشور در ماه‌های آخر سال ۱۳۹۲ تا حدودی مهار شد لذا رشد منفی اقتصادی در سال ۹۲ بخصوص در ماه‌های آخر این سال را با سال ۹۱ قابل مقایسه نمی‌دانیم و سال ۹۳، سالی است که به طور جدی باید با رکود مقابله کنیم.

شکستن رکود با منابع بانک مرکزی؛ مظهر تورم‌زایی

روحانی افزود: البته اگر این مقابله، مقابله تورمی بود و اگر می‌خواستیم برای مهار این رکود از منابع بانک مرکزی و پایه پولی استفاده کنیم، کار آسانی بود اما این کار را نمی‌کنیم چون نمی‌خواهیم دستاوردی که از مهار تورم به دست آورده‌ایم و آرامشی را که مردم در حوزه اقتصاد به دست آورده‌اند، از دست دهیم.

ایجاد ۲۰ هزار شغل در صنعت قطعه‌سازی خودرو

رئیس‌جمهور با بیان اینکه «دولت برای خارج کردن کشور از رکود، کاملاً مصمم است»، به معضل بیکاری اشاره کرد و اظهار داشت: حرکت خوبی در ماه‌های اخیر در زمینه اشتغال‌زایی شروع شده که بسیار ارزشمند است؛ به عنوان مثال در بخش خودرو و قطعات خودرو، طی هفته‌های اخیر ۲۰ هزار شغل ایجاد شده که خوشحال‌کننده است. همچنین در حوزه‌های گردشگری، شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر بخش‌ها در ماه‌های اخیر حرکت‌های خوبی انجام گرفته است.

تأکید رئیس جمهوری بر توجه نسبت به لوازم و تبعات خروج از رکود

روحانی با اشاره به کلید خوردن حرکت بسیار جدی در زمینه «آب» از آغاز سال ۱۳۹۳، گفت: برای برق نیز باید حرکت جدی را شروع کنیم. چون به محض اینکه از رکود خارج شویم، نیاز به منابع برق و آب گسترده‌تر می‌شود، در حالی که دچار محدودیت منابع هستیم.

مأموریت نظارتی و هدایتی بانک‌ مرکزی در مسیر خروج از رکود

وی با اشاره به بار بزرگی که در مسیر خروج از رکود بر دوش بانک مرکزی قرار دارد، خاطرنشان کرد: برای عبور از رکود، مسئله بازار پول و سرمایه، بسیار مهم است لذا سیستم بانکی باید در این جهت فعال شود. بار بزرگی که در این زمینه بر دوش بانک مرکزی قرار دارد، از منظر وظیفه نظارتی و هدایتی به بانک‌ها است که امیدواریم در بازار پول و بانک و سرمایه شاهد تحول بیشتری باشیم.

رئیس جمهور حضور بخش خصوصی در صحنه را از الزامات خروج از رکود دانست و یادآور شد: دولت تسهیلات و زمینه‌ها را آماده می‌کند و بخش خصوصی هم لازم است وارد عمل شود. با بسته‌ای که عملیاتی و اجرایی خواهیم کرد، شرایط بهتری برای کسب و کار ایجاد خواهد شد.

حرکت تازه در زمینه طرح‌های عمرانی

روحانی از برنامه‌ریزی انجام شده در زمینه بودجه‌های عمرانی خبر داد و گفت: در ادامه این برنامه‌ریزی، از هفته آینده به تدریج حرکت در عملیاتی کردن برنامه‌ها را شاهد خواهیم بود.

رئیس‌ جمهوری گفت: هم ایرانی‌های خارج از کشور و هم سایر سرمایه‌گذاران و کارآفرینان داخلی کاملاً آمادگی دارند در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند لذا ضروری است که شرایط را برای افراد کارآفرین ایرانی و غیر ایرانی در راستای خروج از رکود فراهم کنیم.

اول مرداد؛ آغاز بررسی و تصویب بسته اجرایی و عملیاتی خروج از رکود

روحانی همچنین با اشاره به آغاز بررسی بسته اجرایی و عملیاتی دولت در جلسه روز چهارشنبه اول مرداد ماه هیات دولت، گفت: این بسته در جلسات آینده دولت به تصویب نهایی خواهد رسید و ابلاغ خواهد شد. لذا همه باید برای خروج از رکود و رونق اقتصادی و حرکت به سمت اشتغال و نجات از بیکاری، دست به دست هم دهیم.

رئیس جمهور همچنین در ابتدای این جلسه، با شکرگزاری از برگزاری هر چه باشکوه‌تر لیالی قدر و مراسم تجلیل از مولای متقیان حضرت علی (ع) و خاندان رسالت در ماه مبارک رمضان، گفت: امسال نیز مانند گذشته، شاهد حضور و عبادت و فعالیت مردم در ماه مبارک رمضان با شور و هیجان بیشتری بودیم.

ابراز امیدواری روحانی برای حاکم شدن اخلاق در زبان‌ها و قلم‌ها

روحانی تأکید کرد: امیدوارم عبادت‌های ماه مبارک رمضان باعث شده باشد که اخوت و صمیمیت و برادری جناح‌ها، احزاب، گروه‌ها، اقوام و بخش‌های مختلف کشور بیشتر شود و از این پس بیشتر شاهد اتحاد و انسجام، معنویت و اخلاق، هم در زبان‌ها و هم در قلم‌ها باشیم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *