نسبت فامیلی حاج آقا سرلک با خواننده سریال شهرزاد/ فرزندانم شغل مرا دوست ندارند

19:17 - 22 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۸۳۱۷
شخصی از من سئوال پرسید که اولین گلی که پیامبر سلام کرد کدام گل بود و این خیلی برام جالب و عجیب بود.
به گزارش گروه فرهنگی ، در بین برنامه‌های تخصصی اما عامه‌پسند تلویزیون کمتر کسی را می‌توان دید که نام برنامه‌هایی همچون زلال احکام، سمت خدا و تا نیایش را نشنیده باشد.

برنامه‌هایی که علی‌رغم مذهبی و تخصصی بودن، اما پربازدید و محبوب هستند و به همان نسبت کارشناسان این برنامه‌ها نیز از محبوبیت خاصی در بین مخاطبان برخوردارند. ما نیز به سراغ حجت الاسلام و المسلمین سرلک؛ یکی از کارشناسان برنامه تا نیایش رفتیم و با ایشان به مصاحبه پرداختیم که در ادامه گزارش‌ به آن خواهیم پرداخت.

سین: حاج آقا خودتون رو برای مخاطبان ما معرفی بفرمایید؟

جیم: سلام علیکم، علی سرلک هستم متولد سوم رمضان 1350.

سین: شما متاهل هستید؟

جیم: بله و یک دختر 13 ساله و دو پسر 7 و 5 ساله دارم.

سین: اصالتاً اهل کجا هستید؟

جیم: از طرف پدری اهل الیگودرز و از طرف مادری اهل خوانسار هستم.

سین: برادر و خواهر هم دارید؟

جیم: بله، البته خواهر ندارم اما به لطف خدا هفت برادر دارم.

سین: در خانواه پیش از شما روحانی دیگری بود؟

جیم: خیر در خانواده خودمون نداریم، برادران در رشته‌های مهندسی، پزشکی و غیره تحصیل کرده‌اند اما چهار سال است که سه تا از نوه‌های برادرهام و یکی از برادرزاده‌هام طلبه شده‌اند.

سین‌: مشوق شما برای طلبگی چه کسی بود؟

جیم: من چندی پیش که زندگی‌نامه‌ام رو می‌نوشتم به این فصل که رسیدم فقط این شعر علامه رو مناسب دیدم که «من خس بی سر و پایی بودم که به سیل افتادم چون که می‌رفت مرا هم به دل دریا برد». بیشتر یک اتفاق بود و من نقش کمرنگی در این اتفاق داشتم اما مادرم خیلی دوست داشت که من طلبه بشوم و برای امام حسین(ع) روضه بخوانم. البته من در دوره راهنمایی با یک روحانی بزرگوار به نام حاج آقا حسینی آشنا شدم و مجذوب شخصیت ایشان شدم که در انتخاب این راه بی‌تاثیر نبود.

سین: همسرتان با شغل شما مشکلی ندارند؟

جیم: نه اصلا، می‌تونم بگم ایشان افتخار می‌کنند، البته براشون سخته به این خاطر بنده بیشتر وقت‌ها در مسافرت هستم، چه مسافرت‌های داخلی و چه خارجی و کمتر در کنار خانواده هستم ولی خوشبختانه اعتراضی نمی‌کنند.
سین: همسرتان هم تحصیلات حوزوی دارند؟

جیم: تحصیلات ایشان زیست شناسی بوده و دبیر دبیرستان و مقاطع دیگه بودند، بعد از ازدواج هم تا قبل از تولد دخترمون کار می‌کردند اما بعد از اون دیگه نرفتند، البته تحصیلات حوزوی رو در حد ابتدایی در جامعة‌ الزهرا گذراندند اما به صورت آکادمیک و دانشگاهی ادامه ندادند.

سین: نظر فرزندانتان در مورد شغل شما چیه؟

جیم: بچه‌ها قدری احساسی‌تر هستند و به نفس نبودن من در کنارشون،‌به نوع زندگی یک طلبه و مدارایی که باید در مسائل مالی داشته باشند، اعتراض دارند. البته من خیلی علاقه دارم که پسرانم طلبه بشن اما وقتی این آرزو رو در خانه مطرح کردم دخترم بسیار ناراضی بود و عقیده داشت در این صورت برادرانش دیگه نمی‌توانند ماشین مدل بالا سوار شوند(با خنده). 

سین: تفریحات یک روحانی با افراد عادی چه تفاوتی دارد؟

جیم: فرق خاصی برایش نمی‌بینم ضمن اینکه به خود فرد بستگی دارد، من شخصاً یک آدم پرجنب و جوش و پرنشاطی هستم و همین باعث شده فضای خانه همیشه فضای پرنشاط و اکتیو باشد. برای من لذت‌بخش‌ترین چیز در زندگی دنیوی مسافرت با خانواده و صرف غذا در کنار خیابان است.

سین: برنامتون برای عید نوروز چیه؟

جیم: برنامه مسافرت به مشهد رو داریم و ان‌شا‌الله جنوب‌گردی و دیدار از مناطق جنگی و بعد از آن از استان فارس به تهران بازمی‌گردیم.

سین: درسته که میگن وضع مالی روحانیون خوبه؟

جیم: وضع مالی روحانیون عموماً خوب نیست، یعنی از متوسط وضع اقتصادی جامعه پایین‌تره اما من به دلیل اینکه عضو هیأت علمی دانشگاه هستم و فعالیت‌های بسیاری دارم به لطف خدا وضع من متوسط رو به بالاست و امکان سفر برایم مقدر است.

سین: اتومبیل شما چیه؟

جیم‌: پژو...

سین: بنظرتون چرا نسل قدیمی‌تر روحانیون ارتباط و اثرگذاری لازم را بر روی نسل جوان ندارند؟

جیم‌: این خودش مورد سواله که نسل قدیم روحانیون با همین جوانان انقلاب بر پا کردند و جنگ و جهاد سازندگی رو هدایت کردند. این که مطلق روحانیون با مطلق جوانان ارتباطشان خوب نیست جای تامل دارد و یکی از دلایل آن این است که برخی از منبری‌ها زبان جوانان را درک نمی‌کنند و نیازهای واقعی آن‌ها را نمی‌شناسند و چه در وادی مسئولیت یا غیر از آن عملکرد نامناسب روحانیت سبب این ناهم زبانی‌ها شده است.

سین: یک روحانی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا عموم جامعه را به خود جذب کند؟

جیم‌: ویژگی روحانیت و انتظار مردم روحانی بودن، معنوی بودن و اهل دنیا و  مادیات مانند قدمت و ثروت نبودن است. روحانیون گروهی هستند که قرار است موجبات توجه انسان‌ها به سمت مافوق عالم بشریت را فراهم کنند، وقتی روحانی اهل دنیا و تکاثر اموال باشد نمی‌تواند مردم را به سوی تعالی آخرت و قناعت راهنمایی کند. یکی از ویژگی‌های اصلی یک روحانی شناخت اوضاع جامعه و زمان شناس بودن است، اگر عالم به زمان نباشد نمی‌تواند برای نسل جوان مثمر ثمر باشد.

سین: شما در سخنرانی‌های خودتون از چه روشی استفاده می‌کنید تا صحبت‌هاتون اثرگذار باشد؟

جیم: این حسن نظر شماست اما من به دلیل اینکه حدود 20 سال در دانشگاه تدریس می‌کنم، دانشجوها از بنده تصورشون این است که من خیلی متعصب نیستم و گوش شنوا داشته و به حرف‌هاشون گوش می‌کنم. برای دانشجوها بسیار جالب است که از بحث‌ها و درگیری‌های کلاسی برآشفته نمی‌شوم البته در رابطه با این ویژگی خداوند نیز در قرآن می‌فرماید:‌ «وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ» اگر تو با این‌ها مهربان نبودی و فضل و مهربانیت نبود این‌ها از دور تو پراکنده می‌شدند، پس یکی از ویژگی‌های ارتباطی در این دنیای پر از نابودی و خشونت شرح صدر و مدارا است.

سین: موافقید که بیشتر جوان‌های جامعه از مذهب و موضوعات این چنین دلزده شده‌اند؟

جیم: نه اینکه چون روحانی‌ام این حرف رو می‌زنم اما من اعتقاد دارم که عده‌ای اعتراض دارند و عده‌ای سوال دارند و در جاهایی اعتراضشون بر حق و به جاست و سوالاتشون هم بی‌جواب مانده اما اگر دلزدگی مطلق وجود داشت یک روحانی سرلیست انتخابات را در اختیار نمی‌گرفت یا در جلسات و منابر کسی حضور پیدا نمی‌کرد.

سین: از ورزشکاران و هنرمندان چه کسانی پای منابر شما حضور می یابند؟

جیم: به صورت اتفاقی بوده‌اند به این خاطر که من منبر ثابت ندارم.

سین: از خوانندگان، سخنرانان و مداحان چه کسانی با شما صمیمی هستند؟

جیم:‌ دوست صمیمی به معنای رفیق که نه، اما از خوانندگان نسل جدید حامد زمانی، امیرحسین مدرس، حسام‌الدین سراج از دوستان من هستند و با سینا سرلک هم یک نسبت فامیلی دور داریم. از مداحان هم برادران طاهری، میثم مطیعی و از سخنران‌ها هم حاج آقا پناهیان، مرادی، فرحزاد،‌ بهشتی،‌ ماندگاری، عالی و میرباقری از دوستان صمیمی من هستند.

سین: اگر بخواهید قشر سخنرانان را آسیب‌شناسی کنید چه نقدی بر این گروه وارد می‌دانید؟

جیم: این سوال بسیار مهمی است و پاسخ به اون هم باید دقیق و حساب شده باشد. بخشی از این نقدها می‌تواند به محتوای صحبت‌ها برگردد که باید کسی ناظر به نیازها و شرایط و ضرورت‌ها باشد برای همین برخی از سخنران‌ها توجه مردم را به خود جلب نمی‌کنند چون به نیازهای جامعه بی‌توجه‌اند. باید از صحبت‌های متعصبانه دوری کرد، البته غیرت دینی و انقلابی خوب است اما تعصب کورکورانه صحیح نیست.

سین: شما در کدام شبکه های اجتماعی فعالیت دارید؟

جیم: اینستاگرام و تلگرام.

سین: حضور جوانان مذهبی رو در فضای مجازی چطور ارزیابی می‌کنید؟

جیم: اگر هدفمند و تاثیرگذار باشد خیلی خوبه و اگر نباشد اتلاف وقت است هم برای خودمان و هم برای مخاطبان. اگر موثر نباشد و هدفمند عمل نکنند به جای احیای دین خودشون قربانی خواهند شد. جوانان متدین در این عرصه باید یک حضور تاثیرگذار و جریان‌ساز داشته باشند و هرچه حرفهاشون عمیق‌تر و تاثیرگذارتر باشد این شعاع بیشتر می‌شود. اگر به جریان‌سازی و تاثیرگذاری نیندیشند در این مرداب هضم و حذف خواهند شد.

سین: برخورد مردم در خیابان و اماکن عمومی با شما چطوره؟

جیم‌:‌ صادقانه عرض می‌کنم که بسیار خوب و فرای تصور است. برخی در تاکسی و مغازه‌ها از من پول نمی‌گیرند البته به نیت معنوی و نه کمک به یک طلبه فقیر. بر عکس این قضیه هم بوده مثل نگاه‌های غیض‌آلود، فحش و بد و بیراه اما به نسبت محبت مردم بسیار کم و گُم است. برخوردها محترمانه و احترام‌آمیز است.

سین: عجیب‌ترین سوالی که از شما پرسیدند چی بوده؟

جیم: (با خنده) همین سوال شما. شخصی از من سئوال پرسید که اولین گلی که پیامبر سلام کرد کدام گل بود و این خیلی برام جالب و عجیب بود.

سین: متداول‌ترین سوال‌ها چی بوده؟

جیم: تضادهای موجود در جامعه بین شعار و عمل افراد، اختلاس ها و تخلف‌های برخی مسئولان، مسائل و مشکلات خانوادگی و ازدواج. 

سین: صحبت‌ پایانی شما با مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان؟

جیم‌: سلامتی و بهروزی برای تمام مردم ایران.


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *