نظرات مخالفان طرح الحاق کمیته امداد به شورای عالی اشتغال؛ نباید به سمت فقرپروری برویم

11:07 - 01 مرداد 1393
کد خبر: ۱۴۵۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
خبرگزاری میزان: نمایندگان مخالف کلیات طرح الحاق یک بند به ماده 2 قانون تشکیل شورای عالی اشتغال معتقدند اقدامات کمیته امداد امام خمینی(ره) باید بیشتر به سمت و سوی اشتغال‌زایی در جهت خودکفایی مددجویان باشد تا فقیرپروری.

: نمایندگان مخالف کلیات طرح الحاق یک بند به ماده 2 قانون تشکیل شورای عالی اشتغال معتقدند اقدامات کمیته امداد امام خمینی(ره) باید بیشتر به سمت و سوی اشتغال‌زایی در جهت خودکفایی مددجویان باشد تا فقیرپروری.

به گزارش ، سید سعید حیدری طیب در نشست علنی امروز چهارشنبه یکم مردادماه مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات طرح الحاق یک بند به ماده 2 قانون تشکیل شورای عالی اشتغال گفت: در اینکه کمیته امداد یک نهاد حمایتی بوده و اقدامات بسیار شایسته‌ و قابل‌توجهی از حیث معیشتی و فرهنگی برای نیازمندان چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور انجام داده شکی نیست.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید کمیته امداد مورد حمایت قرار بگیرد، افزود: معتقدم که اقدامات کمیته امداد امام خمینی(ره) بیشتر باید به سمت و سوی اشتغال‌زایی در جهت خودکفایی مددجویان باشد تا فقیرپروری.

وی با یادآوری ایراداتی که به کلیات طرح الحاق یک بند به ماده 2 قانون تشکیل شورای عالی اشتغال وارد می‌داند، افزود: یکی از ایرادات این طرح این است که شورای عالی اشتغال و اعضای آن به طور طبیعی هیچکدام مستقیم در ایجاد شغل در جامعه وظیفه‌ای برعهده ندارند و معمولا تصمیمات آن‌ها حاکمیتی است و زمینه‌ها و بسترهای ایجاد اشتغال را در جامعه فراهم می‌کنند اما در این طرح، کمیته امداد را به صورت مستقیم مرجع تامین‌کننده شغل دانسته‌اند.

این نماینده مجلس نهم ادامه داد: مدنظر قرار دادن کمیته امداد به‌عنوان مرجع تامین‌کننده شغل نشان می‌دهد که سنخیتی بین کارکرد سرپرست کمیته امداد و سایر اعضای شورای عالی اشتغال وجود ندارد که این ممکن است موجب نارضایتی و عدم هماهنگی‌هایی بین اعضای شورای عالی اشتغال و سرپرست کمیته امداد ایجاد شود.

وی ادامه داد:‌ تصمیماتی که در شورای عالی اشتغال اتخاذ می‌شود به طور معمول مصوباتی است که در حوزه امور اجرایی بوده و تصمیم‌گیری در رابطه با آنها منحصراً در حوزه اختیارات وزرا و رئیس جمهور است.

در ادامه عوض حیدرپور شهرضایی نیز در مخالفت با این طرح ضمن بیان اینکه کمیته امداد امام خمینی(ره) یک نهاد حاکمیتی و ارائه‌کننده خدمات حمایتی، معیشتی و فرهنگی به محرومان است، گفت: اگر به یاد داشته باشید در جلسه گذشته، سخنگوی کمیسیون اجتماعی گزارش مبسوطی در این‌باره ارائه کردند و قرار شد که سازمان بهزیستی نیز به این مجموعه اضافه شود که ایراد زوج شدن تعداد رای دهندگان را مرتفع کنند، به همین دلیل طرح به کمیسیون ارجاع شد.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مطرح نشدن بهزیستی در کلیات طرح الحاق یک بند به ماده 2 قانون تشکیل شورای عالی اشتغال ایراد وارده به این طرح است و باید سازمان بهزیستی نیز مانند کمیته امداد به ترکیب شورا اضافه شود.

وی گفت: براساس اصل 138 قانون اساسی طرح مذکور بدون شک مورد ایراد شورای نگهبان قرار می‌گیرد، زیرا بقیه اعضایی که در اینجا دیده شده‌اند وزرا و سازمان‌هایی هستند که به‌عنوان دستگاه‌های اجرایی در بدنه دولت هستند و به طور طبیعی به خاطر اینکه کمیته امداد امام خمینی در بدنه اجرایی و جزو وزارتخانه‌ها نیست ممکن است برای رای‌گیری‌ها اشکال رخ دهد که اکنون باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از این امر صورت گیرد.

در ادامه مهرداد بائوج لاهوتی نیز در مخالفت با کلیات طرح الحاق یک بند به ماده2 قانون تشکیل شورای عالی اشتغال با بیان اینکه نمی‌توان زحمات کمیته امداد امام خمینی(ره) را نادیده گرفت، گفت: مجلس تاکنون در هر جایی که توانسته به این کمیته کمک کرده اما با تصویب این طرح، ما تغییری را در قانون ماده یک تشکیل شورای عالی اشتغال مصوب اول شهریور سال 77 ایجاد خواهیم کرد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس ادامه داد: خواهش من از نمایندگان این است که در ابتدا کلیات طرح را به دقت مطالعه کرده تا اجازه تغییر قوانین قبلی داده نشود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه تصویب طرح بدون شک مورد ایراد شورای نگهبان واقع خواهد شد، افزود: چرا ‌ ما تصمیمی بگیریم که می‌دانیم بدون تردید مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته و دوباره به مجلس ارجاع خواهد شد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *