رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ارزیابی متخصصان از حکم اعدام بابک زنجانی/ آیا اعمال فشار برخی افراد بر قاطعیت قوه قضائیه تاثیر می گذارد؟

16:09 - 16 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۵۲۸۳
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده فساد نفتی، پس از صدور حکم دادگاه بدوی به اعدام محکوم شدند.
متخصصان درباره حکم بابک زنجانی چه گفتند-گروه سیاسی: حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نود و سومین نشست خبری با اصحاب رسانه از صدور حکم پرونده بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده فساد نفتی در دادگاه بدوی خبر داد و گفت: دادگاه بدوی این سه متهم را مفسد فی الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده است.

وی ادامه داد: علاوه بر اعدام به رد مال به شاکی (شرکت ملی نفت ایران) و همچنین به جزای نقدی معادل یک چهارم پولشویی محکوم شده است.

اعمال فشارها تاثیری بر عملکرد قوه قضائیه ندارد/ اقدام قابل تحسین دستگاه قضا در برگزاری علنی دادگاه متهم نفتی

در همین راستا نجات الله ابراهیمیان در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به حکم اعدام بابک زنجانی گفت: قاضی بدوی حکم خود را در خصوص پرونده بابک زنجانی صادر کرده، اگر این حکم قابلیت تجدیدنظر خواهی باشد، بعد از درخواست تجدیدنظر توسط متهم، مراجع تجدیدنظر بررسی می کنند اگر ایرادی بود آن ایراد را رفع می کنند اگر هم نبود آن را تایید می کنند.
 
وی ادامه داد: رای تایید شده توسط مراجع ذی صلاح  یک رای لازم الاجراست و همه باید از آن تبعیت کنند.
 
این عضو شورای نگهبان قانون اساسی اقدام دستگاه قضا برای برگزاری علنی دادگاه متهم میلیاردر نفتی را قابل تحسین دانست و اضافه کرد: علنی برگزار شدن این دادگاه قدمی مثبت برای برگزاری دادگاههای مربوط به جرائم اقتصادی بود و این اقدام موجب شد تا افکار عمومی و مردم در جریان جزئیات مربوط به پرونده قرار گیرند و به این وسیله جلوی جو سازی ها گرفته شود.
 
وی در خاتمه با اشاره به حکم بابک زنجانی و  برخی اعمال نفوذ و فشار ها به دستگاه قضا بیان کرد: فشارها تاثیری بر عملکرد دستگاه قضا ندارد و قوه قضائیه با قاطعیت کار خود را برای رسیدگی به پرونده های فساد اقتصادی ادامه خواهد داد.

دفاع از حکم بابک زنجانی با تشریح مبانی حقوقی

همچنین محمد علی اسفنانی نماینده مردم فریدن و عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، در خصوص حکم بدوی صادره برای بابک زنجانی و عملکرد قوه قضائیه در این خصوص اظهار داشت: عملکرد قوه قضائیه در بحث رسیدگی به پرونده های مفاسد اجتماعی و اقتصادی، قابل قبول و قابل دفاع بوده است.

وی افزود: ما باید توجه داشته باشیم که صدور حکم کیفری باید یک اثر تنبیهی نسبت به مرتکب و یک اثر تنبهی نسبت به دیگرانی داشته باشد که زمینه ارتکاب جرم در آنها وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در پایان در تایید حکم صادره برای بابک زنجانی با بیان اینکه "رد مال" برطرف کننده تمام آثار سوء جرم نیست خاطرنشان کرد: اگر آثار سوء جرم به نحوی باشد که جامعه را تحث تاثیر قرار دهد باید آثار سوء با مجازات مرتکب برطرف شود و برگرداندن اموال، تنها بخشی از آثار کاهنده اثرات جرم است.

رسیدگی قوه قضائیه به پرونده بابک زنجانی بسیار شفاف و عادلانه بود


حمیدرضا طباطبایی نماینده مردم نایین و عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، اظهار داشت: رسیدگی قوه قضائیه به پرونده بابک زنجانی بسیار شفاف و عادلانه بود و تمام آنچه که به عنوان حقوق و آزادی های متهم در قوانین در نظر گرفته شده، در روند بررسی پرونده کاملا دیده شد.

وی با اشاره به دقت و طمانینه دادگاه در رسیدگی به ابعاد مختلف این پرونده عنوان کرد: ما در این مدت شاهد بودیم که در مواقعی که متهم فرصت می خواست تا حقوق بیت المال را برگرداند این فرصت از سوی دادگاه به وی داده می شد. 

طباطبایی در پایان بیان داشت: این نوع رسیدگی ها برای دستگاه قضایی افتخار است و انشاالله آنچه که حق است جاری شود و حقوق بیت المال به مردم بازگردد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *