قصه‌های سروش در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت

10:24 - 01 مرداد 1393
کد خبر: ۱۴۴۱
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: انتشارات سروش بسته کتاب داستان‌های خود را برای مطالعه علاقمندان به ویژه کودکان و نوجوانان معرفی کرد.

: انتشارات سروش بسته کتاب داستان‌های خود را برای مطالعه علاقمندان به ویژه کودکان و نوجوانان معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار ادبی میزان، سه کتاب چاپ اول با نام های «حرف های خوب» نوشته کارل نوراک و ترجمه مهناز عسگری ، «دنیا می خواد به دنیا بیاد!» نوشته مجید راستی ، «سیب خورها، گلابی خورها، آلوخورها، تمشک خورها» نوشته منوچهر اکبرلو، و دو کتاب تجدید چاپ با نام های «گلدان پشت پنجره» نوشته نقی سلیمانی و «کوگار، شیرکوهی» نوشته چستر آرون و ترجمه حسین ابراهیمی ، از سوی انتشارات سروش عرضه شده تا در اختیار علاقه مندان به حوزه داستانی و به ویژه کودک و نوجوان قرار گیرد.

حرف‌های خوب
کتاب داستان «حرف‌های خوب» داستانی تخیلی از زندگی یک موش کوچولو است که وقتی صبح از خواب بیدار می‌شود سعی می کند حرف های خوبی که در دهانش انباشته شده است را به دیگران بگوید. اما هربار و در هر موقعیتی که قرار می گیرد نمی تواند حرف های خوب خود را بیان کند. این موش کوچک یک روز تمام را به دنبال فرصتی برای گفتن حرف های خوب خود می گردد و کودکان را با ماجراهای جالب خود همراه می سازد.
کتاب حاضر با نثری روان و قابل فهم سعی دارد به کودکان نشان دهد که تاثیر گفتن جملات و حرف‌های خوب در زندگی بسیار ارزشمند است و می تواند روح انسان را لطافت ببخشد. کتاب  حرف‌های خوب همچنین با تصویرگری بسیار زیابیی که در هر صفحه خود دارد به راحتی می‌تواند کودکان را با خود همراه سازد.

دنیا می‌خواست به دنیا بیاد!
کتاب حاضر چهار داستان کوتاه و خواندنی را در دل خود دارد که هر یک فضایی از دنیای قصه ها را به روی کودکان باز می‌کند. قصه اول این کتاب  دنیا می‌خواهد دنیا بیاید است که داستان تولد یکی جوجه کوچک را روایت می‌کند. در این داستان همه حیوانات خبر تولد این جوجه کوچک را به هم می‌دهند و کل حیوانات در انتظار تولد این جوجه هستند.
قصه دوم که «آیینه مادربزرگ» نام دارد بازی یک مادربزرگ مهربان با نوه‌اش را به تصویر می‌کشد. در این قصه زیبا پروانه کوچولو که خیلی مادربزرگ خود را دوست دارد مانند آیینه وی هر کاری که مادربزرگ انجام می دهد را تکرار می کند و به همین دلیل مادربزرگ قصه او را آیینه خود خطاب می‌کند. پروانه و مادربزرگ یک روز بسیار جالب و خوبی را با هم سپری می کنند که می‌تواند برای کودکان بسیار خواندنی و مفید باشد.
داستان سوم این کتاب «دو تا دوست بودند که خرس بودند» نام دارد. در این داستان دو خرس مهربان که با یکدیگر دوست بودند تصمیم می گیرند برای ماهیگیری به رودخانه بروند و هر یک بیست عدد ماهی بگیرند. این دو دوست در طول ماهیگیری ماجراهای جالبی را خلق می کنند که طبیعتا برای کودکان بسیار جذاب خواهد بود.
و اما قصه سوم «قصه چیه!» نام دارد. در این داستان سه دوست خوب بودند که نمی‌دانستند قصه چیه! به همین دلیل هر سه برای رسیدن به این موضوع راه های مختلفی را امتحان می‌کنند تا در نهایت به مفهوم قصه چیه! دست پیدا می‌کنند.

سیب خورها، گلابی خورها، آلوخورها، تمشک خورها
همین گزارش می‌افزاید: این کتاب می‌کوشد در خلال داستانی که روایت می کند، کودکان را به فکر وادار کند که «چرا آدم ها با هم می‌جنگند؟» و اینکه مقصر جنگ فقط آدم های خیلی بد نیستند. آدم‌های معمولی هم می توانند بخشی از جنگ افروزان باشند.
این کتاب که به صورت نمایشنامه به نگارش درآمده است با زبانی ساده قصه جذابی را روایت می‌کند که در بطن خود مفاهیم ارزشمندی را آموزش می‌دهد.
یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این اثر نگارش آن به سبک نمایشنامه برای نوجوانان است تا بتوانند با زوایای نمایشنامه نویسی بیشتر آشنا شوند. کلیت داستان در 9 صحنه روایت می‌شوند و در هر قسمت نویسنده سعی کرده با فضاسازی دقیق داستان گوشه‌ای از موقعیت مکانی داستان و شخصیت‌ها را نیز ترسیم کند.

گلدان پشت پنجره
«گلدان پشت پنجره» سه داستان با نام های «گلدان پشت پنجره»، شنبه و فضانوردهای نیم‌وجبی را روایت می کند.این کتاب، کتاب برگزیده نویسندگان کودکان و نوجوانان در نظرخواهی سال 1370مجله سروش نوجوان است.
داستان‌های این کتاب همه به روایت رابطه های آشنا و غریب انسانی می پردازند؛ خواه این روابط دوستانه باشند خواه خصمانه. بامزه اینجاست که این رابطه ها از اتفاقات مضحک و خنده دار آغاز می شوند. محمدجواد، قهرمان داستان دو گلدان پشت پنجره، با دیدن دماغ بلند و برجستة بلیت فروش، که به دماغ پدرش شبیه است، او را به جای پدرش که سال هاست در زندان است اشتباه می گیرد. مینا و کیانا، دختر بچه هایی که در فضانوردهای نیم وجبی سرطان دارند، با اینکه در بیمارستان در اتاق‌های جداگانة سُربی بستری اند و اجازه ندارند با هیچ کس رابطه ای داشته باشند، با ابتکار جالبی از طریق پرستار به همدیگر نامه می نویسند ...
چاپ سوم این کتاب در شمارگان یک هزار نسخه و با قیمت 30000 ریال در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گرفته است.

کوگار، شیرکوهی
و اما کتاب «کوگار، شیرکوهی» داستان پسری به نام آلبی را بیان می کند که نگهداری یک شیرکوهی را بر عهده می گیرد. زندگی وی با یک شیرکوهی اتفاقات و مشکلات زیادی را برای آلبی ایجاد می کند اما او با انگیزه بسیار به نگهداری خود ادامه می دهد تا اینکه یک اتفاق مسیر زندگی او را تغییر می دهد.
تا کنون داستان های زیادی در این مضامین روایت شده است اما یکی از ویژگی های کتاب این است که به زبانی ساده و روان ترجمه شده و از همزیستی انسان با یک شیرکوهی سخن می گوید همزیستی که نکات ارزشمندی را به خواننده خود القا می کند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *