رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آب شدن یخ بازار مسکن با وام 160 میلیونی/ اقساط 2 میلیونی را چگونه پرداخت کنیم؟

15:39 - 12 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۳۵۷۲
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
چند سالی می شود که اعطای وام و تسهیلات خرید مسکن نتوانسته یخ بازار مسکن را آب کند و این بار شورای پول و اعتباربرای خروج بازار مسکن از رکود در تازه ترین تصمیم خود با افزایش وام مسکن به زوج های جوان موافقت کرد.
به گزارش مدت هاست که خانه دار شدن به رویای پیرو جوان تبدیل شده و حتی کار تا جایی پیش رفته که شرط خانه داشتن به یکی از شروط اصلی ازدواج نیز تبدیل شده است.

البته در این بین سر به فلک کشیدن قیمت های خرید و کرایه خانه در پایتخت و سایر شهر های ایران در این موضوع بی تاثیر نبوده چراکه قیمت ملک در ایران به نوعی در دنیا بی رقیب است.

همین یکه تازی قیمت ملک در کشور موجب شد تا دولتمردان به فکر چاره ای باشند تا خرید خانه برای عموم مردم راحت تر شود و در این بین مسئولان چند سالی می شود که با ارائه وام مسکن به کمک خریداران خانه آمده تا بلکه بتوانند با وامی با نرخ سود کم باری را از روی دوش مردم بردارند.

البته این پرداخت وام مسکن با عناوین مختلف تنها در یک مقطع زمانی کوتاه گره از کار خریداران خانه گشود ولی پس از چند سال با توجه به پرواز قیمت ملک این وام نیز کمکی به خانه دار شدن مردم نکرد.

***افزایش تسهیلات بانک مسکن به زوجین جوان

بر اساس این گزارش با توجه به اهمیت مسکن در معیشت خانواده و ازدواج جوانان شورای پول و اعتبار در جدیدترین تصمیم خود با امکان اعطای تسهیلات مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم به زوجین خانه اولی بر روی یک پلاک ثبتی از 800 ، 600 و 400 میلیون ریال به ترتیب 1.600 میلیون‌ریال در شهر تهران (هریک از زوجین حداکثر 800 میلیون‌ریال)، 1.200 میلیون‌ریال در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر (هریک از زوجین حداکثر600 میلیون‌ریال) و 800 میلیون‌ریال در سایر مناطق شهری (هریک از زوجین حداکثر 400 میلیون‌ریال)  با رعایت حداکثر تسهیلات معادل 80 درصد ارزش ملک موافقت کرد.  

بر اساس تبصره این مصوبه  اولویت استفاده از منابع اقساط وصولی طرح مسکن مهر جهت تکمیل واحدهای نیمه تمام طرح مزبور به قوت خود باقی است.

همچنین شورای پول و اعتبار با امکان اعطای تسهیلات مسکن به زوجین جوان از محل اوراق گواهی حق تقدم مسکن ( حساب سپرده سرمایه گذاری ممتاز) از 600 ، 500 و 400 میلیون ریال به ترتیب 1000 میلیون‌ریال در شهر تهران  (هریک از زوجین حداکثر  500 میلیون‌ریال)، 800 میلیون‌ریال در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر (هریک از زوجین حداکثر 400 میلیون‌ریال) و600 میلیون‌ریال در سایر مناطق شهری   (هریک از زوجین حداکثر 300 میلیون‌ریال)بر روی یک پلاک ثبتی و با رعایت حداکثر تسهیلات معادل 80 درصد ارزش ملک موافقت کرد.

***اقساط دو میلیونی برای وام مسکن 160 میلیون تومانی

رحیمی انارکی عضوهیئت مدیره بانک مسکن با اشاره به اینکه زوجین خانه اولی در تهران هر یک می توانند از 80 میلیون تسهیلات خرید مسکن استفاده کنند گفت:هر زوج در مراکز استان ها و شهرهای بالای 200هزار نفر از 60 میلیون تسهیلات خرید مسکن که مجموعا تا سقف 120 میلیون است می تواند استفاده کنند و در شهرستان ها نیز به زوجین در مجموع حداکثر 80 میلیون تسهیلات تعلق خواهد گرفت .

رحیمی انارکی به این نکته نیز اشاره کرد که مجموع تسهیلات پرداختی از 80 درصد ارزش ملک نمی تواندبیشتر شودضمن اینکه تعیین سال ازدواج در اختیار بانک مسکن قرار داده شده که به زودی طی هفته آینده جزئیات آن اعلام می شود.

وی با اشاره به اینکه نرخ نهایی این تسهیلات هنوز مشخص نشده و شورای پول و اعتبار وظیفه تعیین آن را بر عهده بانک مسکن قرار داده گفت: پیش بینی می شود که این نرخ کمتر از 14 درصد باشدضمن اینکه حدود اقساط تسهیلات وام خانه اولی ها بین یک میلیون و 800 هزار تا دو میلیون تومان برآورد می شود.

*** بی توجهی به درصد زیادی از متقاضیان واقعی مسکن 

حسام عقبائی رئیس این اتحادیه، با مثبت ارزیابی کردن افزایش انواع وام مسکن در مصوبه شورای پول و اعتبار به گفت: رقم وام صندوق پس انداز مسکن یکم در تهران دو برابر شده است و در سایر شهرها هم افزایش پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با بیان اینکه وام های 60 میلیونی کمتر از 12 درصد ارزش بهای یک آپارتمان را تامین می کرد افزود: اگرچه افزایش سقف تسهیلاتی که در این طرح پیش بینی شده مناسب است اما محدود کردن آن به زوج های جوان شمولیت دهک های درآمدی به ویژه درآمدهای پایین را کاهش می دهد و اگرچه نمی توان درصدی معین برای متقاضیانی که در این طرح مشمول می شوند را تعیین کرد اما باید گفت درصد زیادی از متقاضیان واقعی مسکن را پوشش نمی دهد.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با اشاره به اینکه امیدواریم رقم سود کاهش بیشتری پیدا کند، افزود: اتفاق دیگری که افتاد این بود که رقم وام حساب ممتاز مسکن افزایش یافت که این هم یک اقدام خوب و موثر برای خروج از رکود مسکن است ضمن آنکه با پرداخت تسهیلات بدون سپرده هم موافقت شده که این تسهیلات می‌تواند تاثیر زیادی را در خانه دار شدن متقاضیان داشته باشد که البته سود آن را 20 درصد در نظرگرفتند که کاهش آن نقش زیادی را بر بازار مسکن دارد.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که امیدواریم  با این مصوبه، در 6 ماهه ابتدای سال 95 شاهد رشد خوبی در بخش مسکن باشیم و این بازار به تدریج از رکود خارج شود.

بر اساس این گزارش اگرچه ارائه تسهیلات برای خانه دار شدن زوج های جوان موضوعی مهم است اما با توجه به قیمت خانه در تهران و سایر شهرها با یک حساب سر انگشتی می توان فهمید که خانه دار شدن با این شرایط کار آسانی نیست و اگر یک زوج بتواند در گام اول 40 میلیون تومان پول نقد را یک سال در بانک سپرده گذاری کند هنوز مشخص نیست که بعد از یک سال با 160 میلیون تومان وام در کدام یک از مناطق تهران می تواند خانه ای را تهیه کند و اگر یک زوج با خوش شانسی موفق به دریافت وام شوند تازه وارد مرحله جدیدی می شوند و آن پرداخت ماهانه دو میلیون تومان قسط است که با توجه به هزینه های زندگی این امر کمی مشکل به نظر می رسد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *