واحدهای تعطیل شده به چرخه تولید باز می‌گردند

13:55 - 31 تير 1393
کد خبر: ۱۴۰۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران با اشاره به ظرفیت تولید واحدهای قطعه سازی افزود: در سال 90 صنعت قطعه سازی برای بیش از یک میلیون و 700 هزار خودرو قطعه تامین کرد اما در حال حاضر ظرفیت قطعه سازی تا دو میلیون خودرو به لحاظ تجهیزات وامکانات وجود دارد.

: دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران با اشاره به ظرفیت تولید واحدهای قطعه سازی افزود: در سال 90 صنعت قطعه سازی برای بیش از یک میلیون و 700 هزار خودرو قطعه تامین کرد اما در حال حاضر ظرفیت قطعه سازی تا دو میلیون خودرو به لحاظ تجهیزات وامکانات وجود دارد.

به گزارش ، ساسان قربانی افزود: نباید فراموش کرد که این فقط در زمینه بحث تجهیزات است. برخی از تجهیزات نیازمند به روز آوری و انجام سرمایه‌گذاری به لحاظ وسعتند ضمن اینکه جذب نیروهای تعدیل شده را نیز نباید از نظر دور داشت .


وی افزود: طی سالهای 91 و 92 بیش از 100 هزار نفر در بخش خصوصی قطعه سازی از این صنعت کنار رفتند که از سال 92 در تلاشیم تا این میزان را برگردانیم.

عضو انجمن قطعه سازان ایران تاکید کرد: اگر می خواهیم به ظرفیتهای واقعی تولید که حدود 2 میلیون دستگاه خودرو در سال است دست یابیم باید به جذب نیروی انسانی به شکل جدی تری بیندیشیم ضمن اینکه به روز کردن ماشین آلات و تکنولوژی و انجام سرمایه گذاریهای جدید نیز از ضروریاتی است که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار داد.

وی افزود: وقتی توانسته‌ایم مدیریت تامین قطعه یک میلیون و 700 هزار خودرو را به خوبی انجام دهیم تامین 300 هزار قطعه برای رسیدن به دو میلیون ظرفیت تولید دور از دسترس نیست.

قربانی در ادامه با اشاره به وضعیت واحدهای تعطیل شده، نیمه تعطیل یا با ظرفیت تولید پایین این صنعت افزود: سالهای 90 و 91 که همراه بود با کاهش تولید و افزایش نرخ ارز در صنعت خودرو ، شرایط نامساعدی را برای شرکتهای قطعه سازی شاهد بودیم.

وی گفت: دراین ایام برخی از شرکتهای قطعه سازی نتوانستند به رقابت و تولید بپردازند و ناچار به تعطیلی شدند، تعدادی دیگر از شرکتها با ظرفیت بسیار پایین به تولید ادامه دادند و کاهش ظرفیت را در دستور کار خود گذاشتند اما کارخانه را غیرفعال و متوقف نکردند. قربانی ادامه داد: دراین بین شرکتهایی نیز بودند که به دلیل اینکه شرکتهای دیگر نتوانسته بودند به فعالیت ادامه بدهند با ظرفیت بالا مشغول به کار شدند.


به گفته وی؛ برای اینکه شرکتهایی که به حالت تعطیل، نیمه تعطیل یا با ظرفیت پایین دوباره بتوانند به چرخه تولید عادی خود برگردند نیازمند حمایت از سوی مسئولان هستند چرا که این شرکتها به انرژی و کمک بیشتری نیاز دارند تا بتوانند خود را بازیابی کنند.


به گفته وی ؛ بنگاهها وشرکتهای تولیدی و شرکتهای خودروساز و قطعه ساز باید بازنگری درونی داشته باشند تا بتوانند تکنولوژی روز را جذب و واحدهای طراحی مهندسی خود را متنوع کنند.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران همچنین افزود: تعامل با دنیا از موضوعاتی است که دراین صنعت می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد چرا که تولید خودروها و قطعاتی باید در دستور کار قرار بگیرد که قابلیت صادراتی داشته باشند.

وی ادامه داد: شرکتهای خودروساز و قطعه ساز باید به تولیدی فراتر از مرزهای داخلی بیندیشند و ورود به بازارهای جهانی را همواره مد نظر قرار دهند.

وی یادآور شد: در حال حاضر هر دو خودروساز بزرگ کشور برنامه های توسعه و تحول را در دستور کار خود قرار داد ه اند و می توان انتظار داشت به تبع آن صنعت قطعه سازی نیز با حرکت رو به جلو مناسبی همراه باشد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *