زاینده رود امشب سیراب می شود

15:59 - 14 آبان 1393
کد خبر: ۱۳۷۸۵
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آب در زاینده رود اصفهان امشب پس از مدت‌ها جاری می‌شود و تا فردا نیز آب به تالاب گاوخونی می‌رسد.

: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آب در زاینده رود اصفهان امشب پس از مدت‌ها جاری می‌شود و تا فردا نیز آب به تالاب گاوخونی می‌رسد.

، معصومه ابتکار روز چهارشنبه پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: احیای رودخانه و تالاب به دلایل شرایط زیست محیطی و جذابیت گردشگری ارزش بالایی دارد. در حقیقت با مدیریت صحیح منابع آب همیشه زاینده رود داشته باشیم و متحمل شرایط سخت و دشوار نشویم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در پاسخ به سوالی درباره طرح‌های این سازمان برای مقابله با ریزگردها در شهرهای جنوبی ایران، گفت: در این راستا تفاهم نامه‌ای را با کشور عراق امضا کرده ایم و در مدتی که این هیات در ایران حضور داشت درباره طرح‌های مقابله با آن ارزیابی هایی انجام شد که به دلیل برخی اتفاقات اجرای این طرح ها به تعویق افتادند.

وی با بیان این مطلب که برخی منابع داخلی گرد و غبار نیز شناسایی شدند، گفت: در حقیقت طرح ملی مقابله با گرد و غبار و طرح های استانی مقابله با این پدیده در سطح استان‌ها اجرایی می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره استفاده از الگوی کشت گندم به جای کشت چغندر در اطراف دریاچه ارومیه اظهار کرد: الگوی کشت چغندر به گندم تغییر داده شده است و اگر خسارتی در این میان متوجه کشاورزان باشند پیش بینی هایی را انجام داده ایم اما باید روش های نوینی را آموزش دهیم و خوشبختانه این کار را شروع کرده ایم و در 41 روستا آن را اجرا می کنیم.

معاون رئیس جمهوری در ادامه با بیان این مطلب که با این اقدامات هم می توان 30 درصد از مصرف آب را کاهش داد، افزود: همچنین در کنار آن نیز 20 درصد بهره وری به کشاورزان افزایش یابد.

ابتکار در پاسخ به سوالی درباره آتش سوزی برخی جنگل های کشور، افزود: دولت در این زمینه مصوبه خوبی داشته و مصوبات درباره جنگل‌های گلستان و سایر جنگل‌ها از سوی دولت ارایه شده که با همکاری سازمان مدیریت بحران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل داری اجرایی می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره شکایت سازمان محیط زیست به تولید بنزین‌های آلوده، گفت: دادگاهی که در این زمینه تشکیل شده بر مبنای شکایت شهروندان از بنزین های آلوده است و ما را نیز به عنوان مطلع دعوت کردند که برحسب وظیفه قانونی وظایف خود را انجام می دهیم و موردی به عنوان شکایت از سوی ما تنظیم نشده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در پاسخ به این سوال که مجلس آلوده بودن بنزین‌های پتروشیمی را رد کرده ولی سازمان حفاظت محیط زیست بیان می کند بنزین‌های پتروشیمی آلوده است، گفت: ما در چند ماه گذشته با حضور در کمیسیون‌های مختلف از جمله انرژی و اصل 90 مجلس، اطلاعات جامع و کاملی را در زمینه بنزین آلوده ارایه کردیم.

ابتکار اظهار کرد: بنزین پتروشیمی از چرخه تولید خارج شده است و هموطنان در شهرهای بزرگ از هوای بهتری استفاده می‌کنند، شاخص های ارایه شده این مطلب ما را تأیید می‌کند.

وی افزود: دولت با این اقدام گام مهمی برای ارتقای سلامت برداشته است، علاوه بر آن در مجلس و در کمیسیون انرژی گزارش دقیق و علمی در این رمینه تهیه شده است هر چند که کمیسیون های دیگر مجلس گزارش‌های متفاوتی داشتند.

معاون رییس جمهور افزود: ما در مقابل مجلس در باره این موضوع پاسخگو هستیم و گزارش و اطلاعاتی را در پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست و دولت گذاشته‌ایم و علاقمندان می توانند به این اطلاعات دست یابند.

ابتکار ادامه داد: سازمان محیط زیست از سلامتی مردم و استفاده از هوای سالم در شهرها دفاع می‌کند و پیگیر است. در این زمینه نیز گام هایی برداشته ایم، اما تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم.

به گفته معاون رییس جمهور، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، استانداردکردن تولید خودروها، اصلاح الگوی حمل و نقل، و استفاده از شاخص های مناسب از معیارهای استفاده از هوای سالم است.

ابتکار در خاتمه در پاسخ به سوالی درباره پرونده های زمین خواری در تهران، گفت: پیگیری‌های ما در جریان است، هفته پیش 5 مورد تصرف داشتیم که ما اصرار بر بازگرداندن حقوق مردم داریم و املاکی که تصرف شده بودند نیز به منطقه حفاظت شده ورجین بازگرداندیم.همچنین پرونده‌های دیگری در سایر استان‌ها نیز در دست پیگیری است که در این راستا همکاری خوبی با قوه قضاییه برای اجرای احکام رفع تصرف را داریم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *